۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
اوپک پلاس به داد بازار نفت می رسد؟ | احتمال رشد دوباره قیمت ها با تشدید اختلاف های روسیه و اوکراین

اوپک پلاس به داد بازار نفت می رسد؟ | احتمال رشد دوباره قیمت ها با تشدید اختلاف های روسیه و اوکراین

درحالی بسیاری انتظار دارند که اوپک پلاس با افزایش ظرفیت تولید به کمک بازار نفت بیاید که خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک می گوید این ائتلاف عملا ظرفیتی برای افزایش تولید ندارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: امروز هر بشکه نفت برنت با ۲۳ سنت افزایش ۸۹.۳۹ دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز با ۲۵ سنت افزایش ۸۸.۴۵ دلار معامله شد. رشد قیمت نفت در حالی همچنان ادامه دارد که اوپک و متحدانش از اهداف تولید خود به شدت عقب هستند.
اویل پرایس در گزارشی اعلام کرده که ائتلاف اوپک پلاس در اولین ماه سال جاری میلادی تنها ۲۱۰ ‌هزار بشکه در روز تولید خود را افزایش داد و باز هم نتوانست به هدف تولید خود در این ماه برسد. این ائتلاف ۱۹۰ هزار بشکه در روز تا افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه‌ای که در مورد آن توافق کرده بود فاصله داشت.
حالا هم برخی از پیش بینی ها از احتمال ۳ رقمی شدن بهای نفت خبر می دهد اعضای اوپک پلاس با فشار از سوی مصرف کنندگانی بزرگی نظیر آمریکا و هند برای افزایش بیشتر تولید و کمک به احیای اقتصاد روبرو شده است. اما اوپک پلاس حاضر نشده است با افزایش سریعتر تولید موافقت کند و استدلال کرده که دنیا به دلیل محاسبات ضعیف در روند عبور به سمت سوختهای پاک‌تر، با کمبود انرژی روبرو شده است.
محمد خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در اینباره به بازار می گوید: اوپک پلاس عملا ظرفیتی برای افزایش تولید ندارد. ضمن اینکه موفق به عمل به تعهدات قبلی خود هم نشده است. در چنین شرایطی احتمال اینکه این اتلاف حاضر به بالابردن سقف تولیدات خود باشند، خیلی بعید است.

البته برخی از منابع آگاه گفتند در نشست فنی اوپک پلاس در روز سه شنبه در مورد افزایش بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز از ماه مارس صحبت نشد.

با وجود فشارهایی که روی اوپک پلاس برای افزایش ظرفیت تولید وجود دارد، خطیبی تحلیل گر بازار انرژی می گوید که این اتلاف عملا ظرفیتی برای افزایش تولید ندارد

ماه طلایی بازار نفت
طلای سیاه به دلیل تقاضای قوی که از عرضه پیشی گرفت و تنش‌های سیاسی-نظامی، در اولین ماه سال‌جاری میلادی بهترین عملکرد را به‌دست آورد.
به گزارش بلومبرگ، شاخص جهانی برنت با ۱۷‌درصد رشد روز دوشنبه توانست ماه ژانویه را بالای سطح ۹۱دلار بر بشکه به پایان ببرد. تحلیلگران سراسر جهان عقیده دارند کاهش قابل توجه ذخایر نفتی در دنیا به همراه تقاضای بالا، قیمت نفت را در سال جاری میلادی به ۱۰۰ دلار در هر بشکه می‌رساند. از آن طرف آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده سطح ذخایر نفتی در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به پایین‌ترین رقم طی ۷ سال گذشته رسیده‌ است. آمارهای اعلامی نشان می دهد که ذخایر نفت دنیا طی قرنطینه‌های کرونایی در ژوئیه ۲۰۲۰ به رکورد ۳.۲ میلیارد بشکه رسیده بود اما ۲.۸ میلیارد بشکه از آن زمان پایین آمده‌است.

با توجه به کمبود نفت در بازار، قیمت آن احتمالا به بیش‌ از ۱۰۰دلار در هر بشکه خواهد رسید؛ مخصوصا اگر ائتلاف اوپک‌پلاس نتواند به هدف خود برای افزایش تولید برسد، تولیدکنندگان آمریکا قادر به افزایش تولید خود نباشند یا بحران اوکراین و روسیه تشدید شود

طلای سیاه چه سرنوشتی در سال ۲۰۲۲ دارد؟
اقتصاددان‌ها و تحلیلگران نفتی عقیده دارند تاثیر کمتر از حد انتظار کرونای اُمیکرون بر تقاضای نفت و ادامه روند افزایش آن در کنار مخاطرات ژئوپلیتیکی، قیمت نفت را در سال‌جاری میلادی بالا نگه خواهد داشت. رویترز می گوید، در شرایطی که ترس از همه‌گیری کرونای اُمیکرون ازبین ‌رفته، قیمت نفت در نتیجه مخاطرات ژئوپلیتیکی و روند افزایش تقاضا شروعی طوفانی در ابتدای سال‌جاری میلادی داشته است.

نظرسنجی از ۴۳ اقتصاددان و تحلیلگر نشان می‌دهد قیمت نفت‌خام برنت به‌طور متوسط در سال‌جاری میلادی برابر با ۱۶. ۷۹ دلار در هر بشکه خواهد بود. این بالاترین پیش‌بینی قیمت نفت برای ۲۰۲۲ است و افزایش قابل‌توجهی نسبت‌به ۵۷. ۷۳ دلار نشان می‌دهد که قبلا تخمین زده ‌شده بود.

اقتصاددان‌ها عقیده دارند با توجه به کمبود نفت در بازار، قیمت آن احتمالا به بیش‌ از ۱۰۰دلار در هر بشکه خواهد رسید؛ مخصوصا اگر ائتلاف اوپک‌پلاس نتواند به هدف خود برای افزایش تولید برسد، تولیدکنندگان آمریکا قادر به افزایش تولید خود نباشند یا بحران اوکراین و روسیه تشدید شود.

دلایل اصلی رشد قیمت نفت
رکورد شکنی طلای سیاه در روزهای گذشته چند دلیل اصلی دارد. بدون شک یکی از مهم ترین آنها را می تواند افزایش تنش‌ها میان روسیه و غرب دانست. روسیه، دومین تولیدکننده بزرگ نفت است و با غرب بر سر اوکراین اختلاف دارد که این اختلاف، سبب نگرانی در مورد اختلال در عرضه انرژی به اروپا شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در روز سه شنبه، غرب را به ساخت تعمدی یک سناریو طراحی شده برای کشاندن وی به جنگ و نادیده گرفتن نگرانی‌های امنیتی مسکو در مورد اوکراین متهم کرد.

عامل دیگری که قیمت‌های نفت در بازار را تقویت کرده، موشک‌های ارسالی انصارالله به سوی امارات است. این امر نیز نگرانی دیگری در مورد اختلال در بازار انرژی به‌وجود آورده است.

در عین حال، پس از اینکه ایالت‌های شمالی آمریکا در روز شنبه به شدت با طوفان‌های زمستانی مواجه شدند و این وضعیت سبب شد تا چندین ایالت حالت فوق العاده اعلام کنند، بیش از ۱۴۰۰ پرواز در روز یکشنبه در آمریکا لغو شد. کاهش ذخایر نفتی آمریکا را از دیگر دلایل رشد قیمت ها می توان دانست. آمارهای موسسه امریکن پترولیوم نشان می‌دهد ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۸ ژانویه ۱.۶ میلیون بشکه کاهش یافت درحالی که تحلیلگران انتظار افزایش ۱.۵ میلیون بشکه‌ای ذخایر آمریکا را داشتند.

کد خبر: ۱۳۳٬۱۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha