۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
مالیات بر عایدی بازار طلای ایرانی را از سکه انداخت| سایه مالیات ۹ درصدی همچنان بر سر طلا فروشان
یک فعال صنعت طلا و جواهر در گفتگو با «بازار»؛

مالیات بر عایدی بازار طلای ایرانی را از سکه انداخت| سایه مالیات ۹ درصدی همچنان بر سر طلا فروشان

دریاباری، فعال صنعت طلا و جواهر گفت: وضع قوانین مالیاتی متعدد نه تنها منجر به سردرگمی مشتریان شده، بلکه گرایش مردم به سمت خرید طلای خارجی و خارج از مرزهای ایران را افزایش داده است.   

بازار؛ گروه صنعت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه، موضوعی بود که در دولت قبلی از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مطرح و قرار شد با اجرای آن جلوی سوداگری برخی از افراد در بازار های مسکن، ‌ خودرو، ‌ طلا و غیره گرفته شود. بر اساس این طرح هر کسی که اقدام به خرید طلا، ارز، مسکن و خودرو کند و بخواهند از محل فروش آن درآمدی کسب داشته باشد باید از محل سود معامله طبق مدت نگهداری سرمایه، بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کند.

بنابراین با وضع این قانون مالیاتی جدید دیگر افرادی که بدون فعالیت اقتصادی جدی و به اصطلاح با دلالی پول روی پول می گذاشتند نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند تا روز به روز باعث افزایش شکاف طبقاتی شوند. هرچند طرح به نظر مثبتی می آید اما اجرای ناقص و مبهم آن اکنون در هر کدام از بازارهای مورد نظر باعث مشکلات متعددی برای مردم و بازاریان شده است؛ برای مثال در حال حاضر اکثر طلا فروشان نمی دانند باید هنوز بر اساس مالیات بر ارزش افزوده کالای خود را به فروش برسانند یا مالیات ۹ درصدی حذف و به جای آن باید توجه به مالیات بر عایدی داشته باشند.

همین سردرگمی برای مشتریان این بازار هم وجود دارد و نتیجه این شده که به گفته فعالان صنف فروشندگان طلا و جواهر، ‌ شماری از مشتریان که امکان خرید خارجی دارند از کشور اقدام به خرید طلا نکنند. در این رابطه سید مرتضی دریاباری، ‌فعال صنعت طلا و جواهر در گفت و گو با «بازار» توضیح می دهد.

* به عنوان یکی از فعالان صنعت طلا و جواهر کشور به نظرتان این صنعت با چه چالش هایی مواجه است؟
چالش هایمان زیاد است اما آن چه بیشتر با آن مواجه هستیم قیمت هایی است که ثابت نیست. هر مذاکره و مساله بین المللی که پیش می آید، قیمت دلار بالا و پایین می شود و به دنبال آن مردم در خرید بی انگیزه می شوند که تداوم این موضوع ضربه بزرگی به طلا فروشان و سایر فعالان این حوزه می زند.

با توجه به اینکه تعداد افرادی که به سراغ طلای آب شده می روند محدود است، نمی توان تورم بازار طلا را به گردن کسانی که مقدار اندکی طلا می خرند تا سرمایه شان را حفظ کنند انداخت و باید تورم این بازار را در جای دیگری جستجو کرد

* بازار طلا به عنوان یک بازار سرمایه ای معرفی می شود و اغلب می شنویم که مردم برای حفظ سرمایه ریالی خود اقدام به خرید و نگهداری طلا می کنند، به نظرتان این اتفاق چه تاثیری بر روی بازار طلا و جواهر دارد؟ آیا افزایش تمایل مردم به خرید طلا و نگهداری طولانی مدت آن باعث ایجاد تورم در این بازار می شود؟
درست است که خرید طلا جنبه حفظ سرمایه دارد اما مگر چند درصد از مردم می توانند اقدام به خرید طلای آب شده بدون حق اجرت و غیره کنند؟

بنابراین با توجه به اینکه تعداد افرادی که به سراغ طلای آب شده می روند محدود است، نمی توان تورم بازار طلا را به گردن کسانی که مقدار اندکی طلا می خرند تا سرمایه شان را حفظ کنند انداخت و باید تورم این بازار را در جای دیگری جستجو کرد. علاوه بر این موضوع این نکته هم حائز اهمیت است که خرید طلای آب شده برای مردم عادی ممنوع است.

* در بخشی از صحبت هایتان به کاهش تمایل مردم به خرید طلا در نتیجه افزایش گمانه زنی ها در باره انجام توافقات در مذاکرات وین اشاره کردید، سیگنال های مثبت و منفی این مدت مذاکرات چه تاثیری بر بازار طلا داشته است؟
خیلی تاثیر گذار بوده است، چون مردم در مرحله اول منتظر هستند که ببینند نتیجه چه می شود بعد اقدام به خرید کنند. هر چند نتیجه هرچه که باشد به نظر می رسد قیمت ها باز هم بالا برود اما مردم نمی دانند و فکر می کنند نتیجه توافقات تاثیر زیادی بر روی بازار می گذارد که اینطور نیست.

هر چند که اجرت طلای خارجی کمتر از اجرت کارهای ایرانی نیست اما به خاطر مالیات هایی که در اینجا وضع می شود طلا و جواهر خارجی در حدود ۸ درصد ارزان تر از ایرانی می شود

* برخی ادعا می کنند که این روزها مشتری های ایرانی تمایل زیادی به خرید طلا در امارات و ترکیه دارند، این مساله چه تاثیری بر روی بازار خرید و فروش داخلی داشته است؟
کارهای خارجی نسبت به ایرانی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و هر چند که اجرت طلای خارجی کمتر از اجرت کارهای ایرانی نیست اما به خاطر مالیات هایی که در اینجا وضع می شود طلا و جواهر خارجی ارزان تر از ایرانی می شود. البته این رقم چیزی در حدود ۸ درصد است اما باز هم باعث افزایش تمایل مردم به خرید طلای خارجی می شود.

از طرفی رقابتی هم به معنای واقعی در ایران وجود ندارد و باید رقابت باشد اما الان هر کسی بخواهد وارد این صنعت شود با موانع بسیاری مواجه می شود که اولین آن مالیاتی است که به تازگی وضع کرده اند. در نتیجه مالیات بر عایدی همه دچار بلاتکلیفی شده اند که باید یک فکری به حال آن کرد.

* فکر می کنید بحث مالیات بر عایدی چند درصد باعث کاهش فروش طلا شده است؟
بیشتر از آن چیزی که بخواهد تاثیر منفی بر روی خرید و فروش ها داشته باشد باعث کاهش اعتماد مردم به این بازار شده اند و گرنه مالیات گرفته می شد اما حالا کمتر شده است. البته توی این چند وقت هم هیچ وقت مالیات کمتر از ۹ درصد گرفته نشده اما چون اعلام کرده اند مشتری بی انگیزه شده و این موضوع باعث کاهش حدود ۴۰ درصدی خرید طلا و جواهر از سوی مردم شده است.

* چند درصد از طلا های موجود در بازار وارداتی و چند درصد داخلی است؟
نمی توانیم در این زمینه درصدی ارائه بدهیم اما طلا های وارداتی نمی تواند بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد اما همین مقدار هم توی این صنعت خیلی زیاد است.

* از زمان شروع شیوع بیماری کرونا تا الان با تغییر سلیقه مشتری مواجه شده اید؟
بعد از شیوع بیماری کرونا با توجه به اینکه جستجوی طلا اینترنتی شده است بیشتر افراد سعی می کنند انتخابی های خودشان را سفارش دهند و بسازیم.

* الان جایگاه ایران از لحاظ جواهر رتبه چند است؟
فکر نکنم جایگاه ایران از رتبه ۲۰ و ۳۰ در صنعت طلا و جواهر پایین تر باشد.

در حال حاضر با قوانین سخت گیرانه و نامشخص دولت در حوزه مالیات دست رقبای خارجی از جمله امارات، ترکیه، ‌تایلند، کره و غیره در ایران باز گذاشته شده است و آن ها می توانند مشتریان ایرانی را به سمت خود بکشانند

* به عنوان فعال صنعت طلا و جواهر برای افزایش رونق بازار این صنعت چه انتظاری از دولت دارید؟
انتظار داریم دولت دست صنعت گران را باز بگذارد و فکری هم برای رفع مشکلات این مالیات هایی که وضع کرده کند که خیلی بر روی این بازار اثر می گذارد. در حال حاضر با این قوانین سخت گیرانه و نامشخص دست رقبای خارجی از جمله امارات، ترکیه، ‌تایلند، کره و غیره در ایران باز گذاشته شده است و آن ها می توانند مشتریان ایرانی را به سمت خود بکشانند.

همچنین دولت مردان باید توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند و بدانند که صنعت طلا و به خصوص صنعت سنگ های ایرانی ظرفیت جهانی شدن را دارد. از این رو خیلی بهره برداری های بهتری می توانیم از این حوزه کنیم و حتی بیشتر و از نفت درآمد زایی داشته باشد. سنگ هایی که ما در معادن فقط کرمان داریم خیلی بهتر از سنگ های وارداتی از کشورهایی همچون تایلند است. منتهی اینجا خام فروخته می شود و آنجا تراشیده می شود.

بنابراین اگر بخواهند اقتصاد و صنعت کشور را حرکت بدهند به نفت نیاز نداریم. با این حال می بینیم سنگ های گران بها به صورت فله ای از کشور خارج می شوند و به صورت تراش شده بر می گردند. متاسفانه به صنعت گران ایرانی هم در این خیلی دشوار پروانه می دهند و در عمل نمی گذارند وارد این حوزه شویم. حالا چه دستی در کار است که نمی گذارند این صنعت به دست صنعت گران بیفتد نمی دانم.

کد خبر: ۱۳۳٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha