۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
سیاست های جدیدی که مخرب اشتغال شرکت هاست| «اینماد» مانع کسب و کارهای کوچک و خُرد
«بازار» گزارش می دهد

سیاست های جدیدی که مخرب اشتغال شرکت هاست| «اینماد» مانع کسب و کارهای کوچک و خُرد

بانک مرکزی با اجباری کردن مجوز اینماد میخواهد همه کسب و کارها مالیات بپردازند و بر آنها نظارت کند این سخت گیری بر کسب و کارهای خرد باعث می شود که اشتغال محدودتر شود.

بازار؛ گروه صنعت: کسب و کارها در دنیا شرایط جدیدی پیدا کرده اند و امروز بسیاری از شرکت ها از کوچک و بزرگ تحت تاثیر توسعه فناوری قرار گرفته اند و آنهایی که بازار خود را از طریق این قابلیت ارتقا داده اند در حال حاضر شرایط بهتری پیدا کرده اند. البته برخی با سواستفاده از فضای مجازی دست به تخلفات زیادی زده اند که تنها با ابزار نظارتی و تعریف پلتفرم های خاص و ایمن می تواند از مشکلات کنونی عبور کند، با این حال وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی تنها بر «اینماد» تمرکز کرده اند که تاکنون نه تنها دستاوردی نداشته به کسب و کارها هم آسیب رسانده است.

بنگاه های اقتصادی و کسب و کارهایی که درآمد بالا دارند باید مجوزاینماد بگیرند و مالیات کار خود را بدهند و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هم بر کارهای آنها نظارت کند. اما اینکه به کارهای خرد ورود کنند هم امکان پذیر نیست

محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره اجباری شدن اینماد و ضربه آن به کسب و کارها گفت: نگاه بانک مرکزی از اجباری کردن دریافت مجوز آی نماد این است که همه کسب و کارها مالیات شغلشان را بپردازند و بر اقدامات آنها نظارت هم بکند. سخت گیری بر کسب و کارهای خرد در فضای مجازی باعث می شود که همین اشتغال محدود در کشور را هم از دست بدهیم. مجلس به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی هم نامه نوشته و به اجباری شدن این رویه انتقاد کرده است.

رضایی کوچی افزود: نکته مهم این است که بنگاه های اقتصادی و کسب و کارهایی که درآمد بالا دارند باید مجوز بگیرند و مالیات کار خود را بدهند و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هم بر کارهای آنها نظارت کند. اما اینکه به کارهای خرد ورود کنند هم امکان پذیر نیست و هم اینکه باعث می شود کسب و کارهای خرد هم از بین برود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس توضیح داد: بیش از یک میلیون کسب و کار اینترنتی در کشور داریم که بخش اندکی از این مشاغل مجوز دارند و با اجباری شدن آی نماد هر کسب و کاری باید شرکتی ثبت و سپس مجوز بگیرد که موجب به زحمت افتادن مشاغل می شود.

این مجوز باعث می شود بسیاری از کسب وکارها که مجوز اینماد را ندارند نتوانند مبادله پول با ریال انجام دهند و در نتیجه به سمت رمز ارزها سوق پیدا می کنند و در نهایت مالیاتی هم عاید وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نمی شود

این نماینده مجلس تاکید کرد که بسیاری از جوانان با راه اندازی یک شغل هنوز در حال آزمون و خطا هستند ولی این اقدامات ترمز فعالیت آنها را می کشد. این مجوز باعث می شود بسیاری از کسب وکارها که مجوز اینماد را ندارند نتوانند مبادله پول با ریال انجام دهند و در نتیجه به سمت رمز ارزها سوق پیدا می کنند و در نهایت مالیاتی هم عاید وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نمی شود.

رضایی کوچی درباره مشاغل خانگی در بستر وب نیز گفت: در سال های گذشته بسیاری از زنان خانه دار و حتی جوانان که هنری دارند برای خود در فضای مجازی کسب و کاری خرد راه اندازی کرده اند که درآمد چندانی هم ندارند اینکه این افراد ملزم به کسب مجوز آی نماد شوند رسما آنها را تعطیل می کند.

این نماینده مجلس معتقد است که با اجباری شدن آی نماد بخش زیادی از جوانان خلاق و نوآور به دلیل سختی کار از کشور مهاجرت خواهند کرد و نه تنها برای ما هیچ آورده ای نخواهد داشت بلکه منجر به زمین خوردن کسب و کارها خواهد شد.

یکی از موضوعات مورد بحث در حوزه کسب و کار، تسهیل راه اندازی است اما اکنون اینماد صاحبان کسب و کارها را ملزم به اخذ مجوز می کند، که این عملا سنگ اندازی مقابل پای کسب و کار های دیجیتال است

تهدید اینماد اجباری برای استارت آپ ها
یک کارشناس اقتصادی در خصوص تهدید اینماد اجباری پیرامون استارت آپ ها به بازار گفت: یکی از موضوعات مورد بحث در حوزه کسب و کار، تسهیل راه اندازی است اما اکنون اینماد صاحبان کسب و کارها را ملزم به اخذ مجوز می کند، که این عملا سنگ اندازی مقابل پای کسب و کارهای دیجیتال است.
به گفته ی مسئولین اینماد افراد با اخذ اینماد بدون ستاره احراز هویت می شوند اما از طرفی با توجه به این که در اینماد بدون ستاره سقف تراکنش ۵۰ میلیون است، این محدودیت باعث می شود در عمل افراد اقدام به اخذ اینماد تک ستاره کنند که برای دریافت آن با توجه به نوع کسب و کار نیاز به گرفتن انواع مجوز است و این روند موازی با زیر سوال بردن تسهیل راه اندازی کسب و کارها است.

عطا خلیقی افزود: اینماد فعالیت کسب و کارهایی که در بخش هایی مانند اینستاگرام راه اندازی شده را به رسمیت نمی شناسد، از طرفی در گذشته عده ای از صاحبان این کسب کارها با دارا بودن پرداخت یار به فعالیت خود ادامه می دادند که با الزام اینماد این پرداخت یارها هم بسته شد و صاحبان این کسب و کارها در حال حاضر برای انجام امور مالی خود از راه های سنتی و کارت به کارت استفاده می کنند.

در خارج از کشور تراس لوگو تعریف شده و شرکت های خصوصی آن را ارائه می دهند و هیچ دولتی، به این حوزه ورود نمی کند و هرگز صاحبان کسب و کارها را ملزم به اخذ تراس لوگوی دولتی اجباری نمی کنند؛ مشکلی که در ایران وجود دارد در مورد الزام اینماد است

وی درباره تجربیات کشورهای دیگر در تسهیل گری راه اندازی کسب و کارها هم عنوان کرد: اینماد اختراع مسئولین داخل کشور است، طی سال ها فعالیت در این حوزه چنین چیزی را هیچ کجای دنیا ندیدم؛ در خارج از کشور تراس لوگو تعریف شده و شرکت های خصوصی آن را ارائه می دهد و هیچ دولتی، به این حوزه ورود نمی کند و هرگز صاحبان کسب و کارها را ملزم به اخذ تراس لوگوی دولتی اجباری نمی کنند؛ مشکلی که در ایران وجود دارد در مورد الزام اینماد است، حتی در ایران هم کسی با اینماد اختیاری مشکلی ندارد اما وقتی یک تراس لوگو، آن هم دولتی و با توجه به مشکلاتی اخذ مجوز پیش روی صاحبان کسب و کار قرار می گیرد، عملا یعنی از فعالیت کسب و کارهای آنلاین که ورود آن ها به بازار به کارشان در گذشته راحت تر بود، جلوگیری می شود.

خلیقی در پاسخ به این سوال که آیا اینماد توانایی تعریف استارتاپ های نوآور با ایده های خلاقانه را دارد هم گفت: در حال حاضر اینماد صرفا یک مجوز بازدارنده است، اگر اینماد به نوآوری توجه داشت که فضا را برای فعالان این حوزه تنگ نمی کرد، یعنی اگر به خلاقیت و نواوری اعتقاد داشت که اجازه می داد تا هر کسی که تمایل به شروع فعالیت دارد، کارش را آغاز کرده و سپس در چارچوب قانون هم بر فعالیت این کسب و کارهای مجازی نظارت و هم اینکه ملزم به اخذ مجوزهای مودر نیاز و کاربردی برای ادامه فعالیت شود.

این فعال کسب و کار دیجیتال همچنین درباره دلیل عدم استقبال کسب و کارها از الزام اینماد هم عنوان کرد: همیشه تجربه اثبات کرده که وقتی اجبار در کار باشد، هیچ استقبالی صورت نمی کرد و کارها به درستی پیش نمی رود، به طور کلی در بحث الزام برای دریافت اینماد، فرآیند درست طراحی نشده و صاحبان کسب و کار را وارد دالانی شوند، که هزاران مشکل در آن نهفته است.

اینماد به عنوان یک تراس لوگو در ایران برای حمایت از مصرف کننده راه اندازی شد اما اکنون وارد فضای دیگری شده است، به طور کلی، تراس لوگو ها در دنیا توسط بخش خصوصی اداره می شود و اختیاری است نه اجباری

خلیقی با توجه به تنگ تر شدن فضا برای خلق ایده های نوآورانه، ضمت ابراز نگرانی برای آینده ی سرمایه ی انسانی جوان کشور افزود: جوانان کشور با توجه به وضع موجود همگی پیراهن مهاجرت به تن کرده اند و الزامی شدن اینماد هم سبب افزایش شدت مهاجرت شد و بسیاری از کارآفرینان و نخبگان برای فعالیت در یک فضای بازتر اقدام به مهاجرت کرده اند.

این کارشناس در پایان، در مورد ساز و کاری پیشنهادی برای تعریف یک جایگزین به جای اینماد اظهار کرد: اینماد به عنوان یک تراس لوگو در ایران برای حمایت از مصرف کننده راه اندازی شد اما اکنون وارد فضای دیگری شده است، به طور کلی، تراس لوگو ها در دنیا توسط بخش خصوصی اداره می شود و اختیاری است نه اجباری.

وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ابلاغ کرده اند که کسب و کارهای مجازی باید مجوز اینماد کسب کنند ولی یکی از مشکلات ما در کشور این است که برای مسائل مختلف متولی واحد نداریم

لزوم توجه ویژه به کسب و کارهای خرد و کوچک در دریافت مجوز
همچنین بهروز محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار درباره آئین نامه ابلاغی از سوی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای اجباری شدن اخذ مجوز آی نماد گفت: وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ابلاغ کرده اند که کسب و کارهای مجازی باید مجوز اینماد کسب کنند ولی یکی از مشکلات ما در کشور این است که برای مسائل مختلف متولی واحد نداریم.

محبی نجم آبادی ضمن تاکید بر تعدد متولیان حوزه اقتصاد دیجیتال گفت: اگر در حوزه کسب و کارها و مجوزها یک متولی واحد داشته باشیم آن متولی واحد، برای این مسائل تصمیم گیری می کند. در همین شهر تهران شاهد بوده ایم که افرادی کسب و کارهای مجازی بزرگ با تخلفات بزرگ داشته اند و وقتی برای پیگیری این مسائل رفتیم متوجه شدیم که اصلا مجوز ندارند بلکه خودشان فضایی در شبکه مجازی ایجاد کرده بودند. فضای مجازی و کسب و کارها در حال حاضر رها است و قطعا کسب و کارها باید شناسنامه دار باشد و مجوز از وزارت اقتصاد کسب کرده باشند تا بتوانیم در حوزه مالیات هم از آنها مبالغی را اخذ کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: البته الزامی شدن اینماد برای تمام مشاغل فضای مجازی مثل کسب و کارهای خرد و خانگی یکی از آسیب هایی است که باید شناسایی و حل شود. حتی باید کسب و کارهای نوپا شناسایی شوند و اقدامی بشود که مشوق هایی برای آنها در نظر گرفته شود تا به آنها کمک کنیم. البته وقتی همین کسب و کارها مجوز داشته باشند می توان زمینه دادن وام به آنها را فراهم کرد.

محبی نجم آبادی افزود: خود وزارت اقتصاد هم باید شرایط را تسهیل کند تا کسب و کارها رغبت به اخذ مالیات را داشته باشند. این مجوز ضربه ای به خلاقیت و نوآوری استارت‌آپ‌ها هم وارد می کند و منجر به شفافیت و سلامت بازار نمی شود. باید ابتدا تمام زیر ساخت های لازم فراهم شود و مشکلات و نواقص برطرف شود سپس وارد فاز اجرایی این مسئله بشویم.

کد خبر: ۱۳۲٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha