۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
آبیاری نوین رمز جهش تولیدات کشاورزی استان مرکزی/زیرساخت ها فراهم شود
توسعه کشاورزی در استانی سرد و کوهستانی؛

آبیاری نوین رمز جهش تولیدات کشاورزی استان مرکزی/زیرساخت ها فراهم شود

اراک- کشاورزی در استان مرکزی مستعد جهش تولید در سالی است، که به همین شعار مزین شده و برنامه ریزی ها برای نیل به این مهم دیده می شود، اما باید موانع اصلی برای توسعه و جهش در تولیدات کشاورزی برداشته و زیرساخت ها فراهم شود.

گروه استان ها- خبرگزاری بازار؛ بخش کشاورزی یکی از مهم ترین مباحث اقتصادی است و درصد قابل توجهی از اقتصاد جهانی را کشاورزی تشکیل می دهد، به گفته کارشناسان تا سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت جهان به مرز نه و چهاردهم میلیارد نفر خواهد رسید و در نتیجه تأمین آب و مواد غذایی و حفظ محیط ‌زیست مهم ترین دغدغه مدیران و رهبران کشورها خواهد بود، در کشور ما نیز کشاورزی از مهم ترین بخش های اقتصادی در کشور است، که از دیرباز مورد توجه ایرانیان قرار داشته است.

استان مرکزی علی رغم آن که بیشتر به عنوان یک استان صنعتی در کشور مطرح است، اما استعدادهای مناسبی در کشاورزی دارد، که اگر موانع و معضلات موجود از سر راه برداشته و شرایط  برای کشاورزان تسهیل شود، شاهد شکوفایی بیش از پیش این استان در زمینه کشاورزی خواهیم بود.

یکی از معضلات موجود بر سر راه کشاورزان در این استان سرد و کوهستانی تامین بذر برای کشت های بهاره و پاییزه است، که به اعتقاد کارشناسان عموم نیاز کشت پاییزی بذر تأمین می شود و به صورت ارائه بذر های گواهی شده که عاری از بذر علف های هرز و عموما ضدعفونی شده به وسیله قارچ کش ها هستند، در اختیار کشاورزان قرار می گیرد، برای کشت های بهاره هم چند شرکت معتبراقدام به تولید بذور گواهی شده می کنند.

اما یکی از معضلات اساسی بر سر راه کشاورزان  در استان مرکزی معضل کم آبی و عملا نوع آبیاری است.

یکی از لوبیاکاران خمین که از روش غرقابی برای آبیاری مزارع خود بهره می برد، دلیل عدم استقبال خود از آبیاری های نوین را کمبود منایع ریالی برای اجرای طرح های نوین آبیاری دانست و به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر نیز هزینه های تولید ما بسیار زیاد است و حاشیه سود کمی داریم و عملا توان اجرای آبیاری های نوین را نداریم.

وی گفت: کشاورزی ها در این منطقه اغلب به صورت خرده مالکی و اجاره کاری است و مالک برای اجرای طرح های آبیاری نوین همکاری نمی کند و رضایت ندارد، کشاورز هم اجاره نشین است و علی رغم علم بر این که روش های نوین آبیاری بسیار سودمند است، از اجرای آن باز می ماند.

۱۶۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان مرکزی مستعد اجرای آبیاری نوین است

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی در خصوص حمایت های صورت گرفته از کشاورزان برای ترغیب آنها جهت استفاده از آبیاری های نوین به خبرنگار بازار گفت: حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌های مجهز کردن اراضی کشاورزی به آبیاری نوین توسط دولت یارانه و وام بلاعوض داده می‌شود و مابقی هزینه‌ها توسط کشاورزان سرمایه گذاری خواهد شد.

محمدفرزاد کوهدانی افزود: از نظر درصد اجرا ۱۶۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان مرکزی مستعد اجرای آبیاری نوین هستند، اما متقاعد کردن کشاورزان برای سرمایه گذاری با توجه به زمین های خرده مالکی و نیز کشت در زمین های اجاره ای تا حدودی سخت است.

وی عنوان داشت: بهترین راهکار برای کاهش مصرف آب و هدفمند کردن آبیاری در کشاورزی‌ها بهره مندی از سیستم‌های آبیاری نوین است که کشاورزان نیز اثرات این مدل از آبیاری را ببینند تا بتوانند جذب آن شوند و در حال حاضر ساوه و زرندیه مدرن ترین شهرستان های استان در زمینه کشاورزی محسوب می شوند.

۴۰ درصد اراضی کشاورزی استان مرکزی به آبیاری نوین مجهز شده است

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار نرخ رشد بخش کشاورزی در استان مرکزی را بیشتر از رشد بخش صنعت دانست و افزود: رشد کشاورزی طی سال گذشته در استان مرکزی هشت درصد بوده است، در حالی که صنعت هفت و خدمات دو درصد رشد داشته اند.

مجید آنجفی ضمن تایید محدودیت منابع آبی به عنوان یکی از موانع اصلی توسعه بخش کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص اجرای آبیاری نوین در این استان با بیان این که هم اکنون ۶۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی معادل ۴۰ درصد تحت آبیاری نوین قرار دارد اظهار داشت: از این ۶۷ هزار هکتار، ۲۴ هزار هکتار در شهرستان اراک، ۱۴ هزار هکتار در شهرستان ساوه،۶ هزار هکتار در شهرستان خمین، نزدیک به ۵ هزار هکتار در شهرستان زرندیه، بیش از ۴ هزار هکتار در شهرستان شازند و مابقی نیز در دیگر شهرستان‌های استان است.

وی با ارائه گزارشی از کشت در استان مرکزی گفت: رشد ۱۲ درصدی در تولید گندم، رشد ده درصدی در تولید کشت گلخانه ای، رشد سه برابری تولید انار، رشد پنج برابری تولید پسته، رشد ۳۵ درصدی تولید ماهی و آبزیان پرورشی، رشد نزدیک به دو درصدی تولید گوشت قرمز و رشد ۱۴ درصدی تولید گوشت در سال ۹۸ به مدت مشابه سال ۹۷ نشان می دهد، که ظرفیت های مناسبی در بخش کشاورزی استان مرکزی وجود دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی آبیاری های نوین و مکانیزاسیون کشت در این استان را از جمله راه حل های جهش تولید در بخش کشاورزی دانست و گفت: رشد مناسب در بخش کشاورزی علی رغم کاهش منابع آبی حاصل شده است و این امر نشان از موفقیت در اجرای سیستم های آبیاری نوین دارد.

باید در نظر داشت، که اگر بخواهیم، با چشم انداز سال ۲۰۵۰ و جمعیت نه و نیم میلیارد نفری زمین و تامین غذا برای این جمعیت فزاینده از طرفی و بحث اقتصادی بودن کشاورزی و کمبود منابع مالی از سوی دیگر بیندیشیم، می بایست، برای چالش های موجود بر سر راه آبیاری های نوین چاره ای اندیشید، تا به زودی شاهد فراگیری این سبک آبیاری در استان باشیم.

کد خبر: ۱۳٬۲۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha