۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۴
کارخانه چوب بری که به کارخانه نوآوری تبدیل شد
گفتگوی بازار با فعال استارتاپی؛

کارخانه چوب بری که به کارخانه نوآوری تبدیل شد

مدیر داخلی کارخانه نوآوری دیهیم می گوید: براساس آنچه شرکت های مشاوره مانند مکنزی ارایه دادند بهترین فعالیت برای این فضا، یک کارخانه نوآوری و شتابدهی بود.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: همانطور که میدانیم استارتاپها در مرحله بلوغ خود به بازویی حمایتی جهت پروراندن محصولات و ایجاد فضایی جهت کار نیاز دارند. یکی از این بازوها کارخانه های نوآوری هستند که می توانند با در اختیار قرار دادن فضای کار و تامین امکانات مربوطه در توسعه تیم های استارتاپی نقش مهمی داشته باشند.

در این میان کارخانه نوآوری دیهیم یکی از این موارد است. برای آشنایی با این کارخانه نوآوری خبرگزاری بازار گفتگویی با «امیر حسین فطرتی» مدیر داخلی کارخانه نوآوری و شتابدهی دیهیم انجام داده که در ادامه آمده است .

* در ابتدا خود را معرفی کنید. چه سمتی در کارخانه نوآوری دیهیم دارید؟
امیر حسین فطرتی هستم، موسس آلما رنت. بنده مدیر داخلی شرکت های مختلف مثل پرتوسرتوان و شرکت هایی در حوزه تولید صنعتی بودم. تقریبا ۸ سال در فضای استارتاپی مشغول فعالیت هستم؛ از آنجایی که دوستانی که قصد راه اندازی مجموعه دیهیم را داشتند، من را می شناختند برای همکاری دعوتم کردند؛ البته بنده از همان ابتدا و در زمان های پیش تر در کارخانه فعالیت داشتم و همین آشنایی قبلی، منجر به این ارتباط و همکاری مجدد از همان روزهای آغازین شروع به کار کارخانه نوآوری شتابدهی شد.

*درباره چگونگی راه اندازی کارخانه نوآوری دیهیم مختصری توضیح دهید و اینکه چه اهدافی برای راه اندازی آن داشته اید؟
کارخانه نوآوری و شتابدهی دیهیم از سال ۱۳۹۸ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد؛ کارخانه در گذشته بزرگ ترین کارخانه صنایع چوب بوده و در حوزه منسوجات چوبی فعالیت داشت. کارخانه در سال ۱۳۴۵ تاسیس شد و از زمانی که من در مجموعه تحت سمت مدیرفنی کارخانه فعالیت داشتم، یعنی از سال ۸۴ همه چیز به خوبی ادامه داشت اما به علت مواردی مانند تحریم ها دیگر توانایی واردات نداشتیم، لذا مدتی کارخانه تعطیل شد.

* فضای کارخانه چه میزان است و چند سوله دارد؟
فضای کارخانه تقریبا ۱۷ هکتار است و نزدیک به ۵۰ هزار متر سوله مسقف دارد که با توجه به تغییرات صنعت و طرح هایی که شرکت های مشاوره مانند مکنزی داده بودند، بهترین فعالیت برای این فضا، یک کارخانه نوآوری و شتابدهی بود.

در این فضا بخش های مختلف مانند فضاهای کار اشتراکی، محیط های صنعتی و تولیدی و امکانات رفاهی نظیر اقامتگاه، آشپزخانه و رستوران داخلی، سالن غذاخوری، سالن آمفی تئاتر، کتابخانه، کافه و… را برای شرکت های مختلف که قصد استقرار دارند، ایجاد کردیم.

*بیشتر چه استارتاپهایی را در چه حوزه هایی را تحت پوشش قرار می دهید؟
دیهیم به طور تخصصی در زمینه های کشاورزی و هنر فعالیت دارد؛ ما یک شتابدهنده تخصصی کشاورزی داریم و در زمینه هنر نیز قصد راه اندازی یک شتابدهنده را داریم، اما منعی برای حضور شرکت های دانش بنیان و نخبه در زمینه های مختلف مانند IOT، هنر و هر شرکت دانش بنیان دیگری، وجود ندارد.

*چه امکاناتی را در اختیار استارتاپها قرار می دهید ؟ برای تولید محصولات استارتاپها هم مکانی دارید؟
ما در دیهیم یک فضای کار اشتراکی داریم که حدود ۱۸۰۰ متر است و ۲۵۰ نفر ظرفیت دارد، ۱۳ اتاق بین ۹ الی ۳۶ متر و مانند تمام فضاهای کار اشتراکی در کشور است؛ اما تفاوتی که این فضا با فضاهای دیگر دارد این است که شرکت های مستقر اگر نیاز به فضای تولید داشته باشند، ما در کنار امکانات رفاهی مختلف، این فضا را نیز در اختیار تیم‌ها قرار می دهیم. همچنین ما ۴ کارگاه اصلی داریم؛ کارگاه صنایع چوب، کارگاه قطعه سازی، کارگاه ریخته گری، کارگاه قالب سازی، رنگ و استاتیک که برای ساخت پروتوتایپ می توانند از این امکانات کارخانه نیز استفاده کنند؛ یعنی یک مجموعه کامل!

همچنین یک کافه ۳۰۰ متری، رستوران فعال و دائم داریم و با توجه به مسافتی که تا تهران دارد، یک اقامتگاه دائم ۲۴ ساعته با امکانات کامل نیز برای رفاه حال افراد و تیم‌هایی که قصد استقرار در مجموعه را دارند در نظر گرفته شده. فضای کاری اشتراکی نیز با تعرفه های مختلف است که در سایت ما تمام تعرفه ها ذکر شده اند. ما این فضاها را در اختیار تیم ها می گذاریم و البته حمایت‌ فکری و مشاور هایی هم داریم تا به تسریع پیشرفت تیم ها کمک کنند.

*برای نمایش دادن و ارایه محصولات استارتاپها معمولا مشکلاتی است شما در این باره چگونه به استارتاپها کمک میکنید؟
در مجموعه دیهیم با توجه به فضاهای بزرگی که (۱۷ هکتار) در اختیار داریم، یک نمایشگاه دائمی نوآوری (تقریبا ۴۰۰۰متر) ایجاد کرده ایم و شرکت هایی که دراینجا مستقر می شوند، می توانند محصولات خود را در معرض نمایش قرار دهند.

در این بین به عنوان مثال شرکتی وجود دارد که بازوهای ربات تولید می کند که در صنعت هم کار بزرگی می کند و شناخته شده است اما یکی از مشکلات آن شرکت این است که نمی تواند محصولات خود را به راحتی نمایش دهد؛ یکی از دلایل آن این است که این چنین محصولی نیاز به یک پلتفرم واقعی برای رفع محدودیت های حرکتی دارد.

اما مشکل اینجاست که یک نمایشگاه معمولا بین ۳ تا ۷ روز طول می کشد و هیچ وقت چنین شرکتی نمی تواند یک پلتفرم واقعی ایجاد کند که بازوها را روی آن مستقر کند تا آن را به نمایش بگذارد؛ شرکتی که از آن صحبت می کنم، یک شرکت خودروسازی بزرگ است و محصولات خود را نیز به خوبی می فروشد اما در زمان نمایشگاه نمی تواند محصولات خود را به نمایش بگذارد و این یکی از چالش تیم هاست.

لذا ما این فضاها را در اختیار شرکت ها قرار می دهیم تا این محدودیت ها را نداشته باشند و بتوانند محصولات خود را نمایش دهند؛ یکی از چالش هایی که تیم ها به آن برمیخورند، همین نمایش محصولات است و فضاهایی که ما در اختیار آنها گذاشتیم نیز برای رفع این چالش است.

چه برنامه ای جهت توسعه این مجموعه در نظر دارید؟
برنامه ما برای ۳ سال آینده این است که ۳۰ شرکت دانش بنیان و یا تیم حرفه ای را در مجموعه مستقر کنیم.

کد خبر: ۱۳۲٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha