۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
رانندگان تاکسی سرویس و معلمان حق التدریس خراسان رضوی، قربانیان کرونا
بازار گزارش می‌دهد؛

رانندگان تاکسی سرویس و معلمان حق التدریس خراسان رضوی، قربانیان کرونا

مشهد - آن‌چه که این روزها بیشتر در اخبار شنیده می‌شود فشار اقتصادی بر روی کارگران است اما در این بین بسیاری از معلمان حق التدریس و رانندگان تاکسی سرویس در خراسان رضوی نیز به دلیل تعطیلی مدارس با مشکل دریافت دستمزد و حقوق روبرو هستند.

خبرگزاری بازار- اگرچه بنا بر تصور عموم طبقه کارمند و فرهنگیان هر چه قدر هم که تعطیلات به طول بینجامد دغدغه‌ای برای دریافت حقوق و معیشت ندارند اما این موضوع برای آن دسته از معلمانی که به‌صورت حق‌التدریس در آموزشگاه‌های غیرانتفاعی خدمت می‌کنند مصداق ندارد.

حقوق‌های معوق مانده

یکی از معلمان حق‌التدریس در آموزشگاه‌های غیرانتفاعی مشهد در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: از اسفندماه سال گذشته که مدارس تعطیل‌شده متأسفانه مدیر موسسه غیرانتفاعی که بنده در آن مشغول به تدریس هستم از پرداخت حقوق سرباز می‌زند.

خانم گلمکانی بابیان اینکه مدیر مدرسه ادعا می‌کند هنوز چک‌های والدین را نقد نکرده است از پرداخت حقوق امتناع می‌ورزد.

وی اظهار می‌کند: متأسفانه تعطیلی ادارات و قرنطینه خانگی نیز اجازه پیگیری این موضوع را به ما نداده است.

هزینه کرد معلمان

یکی دیگر از آموزگاران پایه چهارم دبستان در یکی از مؤسسات غیرانتفاعی نیز به ما می‌گوید: مدیر آموزشگاه به ازای تدریس هر دانش‌آموز مبلغ ۱۰۰ هزار تومان به معلم پرداخت می‌کند.

مصلحی که دارای ۹ دانش‌آموز است، اظهار می‌کند: مدیر آموزشگاه ادعا می‌کند که چون در اسفندماه دانش‌آموزی برای تدریس وجود نداشته لذا حقوقی هم بر اساس قرارداد پرداخت نمی‌کند.

وی بابیان اینکه معلمان حق‌التدریس با استفاده از هزینه شخصی و بهره‌مندی از آموزش مجازی وظیفه خود را انجام دادند بیان می‌کند: این جمله که معلمان کاری انجام نداده و تمام مدت را بیکار بودند بی‌انصافی است.

بلاتکلیفی دستمزد رانندگان سرویس‌ها

تعطیلی کلاس‌های درس حالا تعداد زیادی از رانندگان تاکسی‌سرویس‌های مدارس را نیز برای اخذ دستمزد با خود درگیر کرده است.

گفتنی است بسیاری از خانواده‌ها در این راستا مدعی هستند چون فرزند آن‌ها در طول اسفند و فروردین‌ماه از سرویسی استفاده نکرده است لذا حاضر به پرداخت هزینه سرویس‌ها به رانندگان و تاکسی‌سرویس‌ها نیستند.

از طرفی خانواده‌هایی که نسبت به پرداخت کامل هزینه سرویس در ابتدای سال اقدام کرده‌اند خواهان استرداد هزینه‌این دو ماه از طرف مدارس تاکسی‌سرویس‌ها هستند؛ مشکلی که ظاهراً به این سادگی‌ها قابل‌حل نیست.

اتفاق غیرقابل‌پیش‌بینی

در همین رابطه مسئول سرویس مدارس ناحیه هفت مشهد به بازار می‌گوید: شیوع کرونا یک اتفاق غیر پیش‌بینی بود و لذا ازآنجاکه امکان دارد سال تحصیلی یک ماه به تأخیر بیفتد به همین ترتیب یک ماه به مدت ارائه سرویس‌ها افزوده می‌شود لذا مقررشده تا خانواده‌ها هزینه سرویس اسفندماه را پرداخت کرده و اگر خردادماه نیاز به ارائه سرویس بود دیگر لازم به پرداخت هزینه مجدد نیست.

پاپلی بابیان اینکه بسیاری از رانندگان در سال گذشته بر اساس همین حق‌الزحمه برای زندگی خود برنامه‌ریزی کردند می‌افزاید: طبق تصمیم آموزش‌وپرورش می‌بایست نسبت به پرداخت هزینه سرویس‌ها اقدام شود و برای فروردین‌ماه نیز باید منتظر ابلاغیه جدید بود.

دستمزد رانندگان منوط به تصمیم کارگروه ماده ۱۸

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت برتاکسیرانی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در خصوص شکایت بسیاری از رانندگان تاکسی که نسبت به ارائه سرویس به مدارس در حال خدمت هستند اظهار می‌کند: مسئولیت نظارت بر سرویس مدارس بر عهده آموزش پرورش است.

احمد محبی می‌افزاید: سازمان تاکسیرانی دبیر کارگروه ماده ۱۸ است که اعضای آن را انجمن اولیا آموزش پرورش، نماینده این مجموعه و نماینده سازمان تاکسیرانی تشکیل می‌دهند.

وی بیان می‌کند: در خصوص درخواست این سرویس‌ها از والدین جهت پرداخت هزینه سرویس در اسفند و فروردین باید اذعان کنم طبق مصوبه این کارگروه و به‌منظور حمایت از رانندگان سرویس مدارس بخشی از هزینه اسفندماه به رانندگان پرداخت شد که در صورت بازگشایی مجدد مدارس این رانندگان موظف به ارائه خدمات همانند روال قبلی هستند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی بابیان اینکه در فروردین‌ماه هزینه‌ای بابت سرویس مدارس به تاکسی رانان پرداخت نخواهد شد  می‌افزاید: این سازمان تنها وظیفه تأیید و معرفی شرکت‌ها و آژانس‌های تاکسی‌رانی را جهت سرویس مدارس بر عهده دارد و تمامی تصمیمات در خصوص هزینه، نظارت و سایر موارد در کارگروه ماده ۱۸ بررسی می‌شود.

دستمزد معلمان حق‌التدریس باید پرداخت شود

معاون هماهنگی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی  نیز در خصوص حقوق معلمان حق‌التدریس با استناد به آخرین ابلاغیه شورای نظارت بر مدارس غیردولتی در اسفند ۹۸ اظهار کرد: بر اساس این تصمیم حق‌الزحمه همکاران فرهنگی شاغل در مدارس غیردولتی می‌بایست پرداخت شود.

حسین شادکام در این رابطه بیان کرد: پرداخت حق‌الزحمه مدرسان به این معناست که شهریه مدارس نیز در اسفندماه باید پرداخت می‌شده است، اما تاکنون برای فروردین‌ماه تصمیمی گرفته نشده است.

وی هرگونه تصمیم‌گیری را در این زمینه منوط به نظر شورای نظارت بر مدارس غیردولتی دانست و بیان کرد: اگر شرایط به همین نحو پیش رود و مدارس همچنان تعطیل باشد، یکی از گزینه‌های موجود تداوم آموزش حضوری بعد از تعطیلات مدارس تا پایان خرداد است لذا اولیا نسبت به پرداخت شهریه مدارس مجاب خواهند شد.

شادکام در خصوص مخالفت برخی خانواده‌ها در پرداخت شهریه‌ها نیز بیان کرد: پرداخت شهریه بخشی از شهریه مدارس غیردولتی مختص برنامه‌های فوق‌برنامه غیر آموزشی مانند اردو است که در حال حاضر تصمیم‌گیری شده این هزینه‌ها بازگردانده شود.

کد خبر: ۱۳٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha