۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
چالش های کشاورزی و دامداری در خراسان جنوبی| از مشکلات تحقیقاتی تا نبود فراوری
بازار گزارش می دهد؛

چالش های کشاورزی و دامداری در خراسان جنوبی| از مشکلات تحقیقاتی تا نبود فراوری

بیرجند- کشاورزان و دامداران خراسان جنوبی با چالش ها و موانعی از جمله در زمینه فرآوری، نبود تحقیقات درست، بازار فروش، صنایع تبدیلی، کمبود نهاده و... مواجه هستند که نیاز به بررسی و رسیدگی دارد.

بازار، گروه استان‌ها: کشاورزی و دامداری از ارکان مهم توسعه کشور و صادرات محصولات مزیت دار به دیگر کشورها است که برای توسعه هر چه بیشتر این بخش نیاز به توجه ویژه دولت‌مردان برای رفع موانع و مشکلات وجود دارد.

خراسان جنوبی با وجود اینکه جزو استان‌های کویری کشور است اما دارای محصولات کشاورزی مزیت‌دار خاص و محصولات دامی برتر است که با نگاه ویژه به این محصولات می‌توان شاهد توسعه اقتصاد و ارزش افزوده استان در این بخش‌ها باشیم.

در همین راستا به منظور بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی و دامداری، نشستی بین اعضاء کمیسیون صنایع غذایی، کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی بیرجند با رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی برگزار و راهکارها و قول‌هایی برای رفع موانع ارائه شد.

مشکل در زیرساخت صنایع لبنی
جواد غریبی، مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی در این نشست گفت: مشکل اصلی و عمده ما در این بخش، زیرساخت‌های صنایع لبنی است.

وی بیان کرد: مشکل دیگر در زمینه نهاده دامی است که نیاز به راهکار و برنامه‌ریزی درستی برای رفع این مشکل داریم.

سیدمحمد عسکری، مدیرعامل شرکت تعاونی مرغ‌داران بیرجند نیز بیان کرد: از ۲۵ دی ماه نهاده دامی دیگر شارژ نشده است و از آنجایی که سال جدید در پیش است این مشکل بیشتر هم خواهد شد.

به گفتۀ وی قبل و بعد از عید همواره با مشکل نهاده روبه‌رو هستیم که لازم است دولت در اینباره تدبیری بیندیشد.

وی از جهاد کشاورزی درخواست تسهیلات بانکی برای سرمایه در گردش مرغ‌‎داران و دامداران کرد.

کاهش تولید به دلیل افزایش قیمت نهاده کشاورزی
غلام حسین کریم‌دادی، دبیرِ خانه کشاورزی و نظام صنفی خراسان جنوبی نیز بیان کرد: بین سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه یک حلقه مفقوده وجود دارد که نیاز به ارتباط بهتر و بیشتر است.

وی عنوان کرد: ارتباط کارشناسان با مزرعه و کشاورز کم شده است و نیاز به ارتباط قوی بین این دو قشر وجود دارد که باید مورد توجه مسئولان متولی قرار گیرد.

به گفتۀ وی ناظران کشاورزی هفته‌ای دو یا سه بار از مزارع بازدید دارند اما بعد از استخدام شدن این بازدیدها دیگر کنسل می‌شود.

ارتباط کارشناسان با مزرعه و کشاورز کم شده است و نیاز به ارتباط قوی بین این دو قشر وجود دارد که باید مورد توجه مسئولان متولی قرار گیرد

دبیر خانه کشاورزی و نظام صنفی خراسان جنوبی اظهار کرد: مثلث کشاورزی که شامل تحقیقات کشاورزی، ترویج کشاورزی و مزرعه دار است به فراموشی سپرده شده و اکنون از تحقیقات کشاورزی هیچ‌گونه خروجی برای مزرعه وجود ندارد و باید نتایج مرکز تحقیقات اطلاع‌رسانی شود.

کریم‌دادی با بیان اینکه باید تقویت مراکز خدمات در اولویت باشد، عنوان کرد: آب چاه‌های کشاورزی بدون هیچ‌گونه جلسه هماهنگی با کشاورزان و مسائل اجتماعی کاهش پیدا می‌کند که نیاز به رسیدگی وجود دارد.

وی تأکید کرد: با توجه به قیمت سرسام‌آور نهاده‌های کشاورزی همواره شاهد کاهش تولید در واحد سطح هستیم و این به دلیل عدم توانایی مالی کشاورزان است.

چالش های کشاورزی و دامداری در خراسان جنوبی| از مشکلات تحقیقاتی تا نبود فراوری

فروش صنایع لبنی خراسان جنوبی در دیگر استان‌ها
هادی سروری، نماینده صنایع تبدیلی استان خراسان جنوبی و مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت بیدمشک سربیشه هم در این جلسه عنوان کرد: معضل کنونی صنایع تبدیلی خراسان جنوبی سبد محدود محصولات آنها است.

وی افزود: در خراسان جنوبی کارخانه صنایع لبنی فقط به سه محصول ماست، شیر و دوغ محدود می‌شود و تنوعی در محصولات وجود ندارد و به همین دلیل تیراژ پایین و بازار فروش نیز اندک است.

به گفتۀ وی برای توسعه، این کارخانجات نیاز به تسهیلات با بهره کم دارند و وام با بهره ۱۵ درصد جواب‌گوی این مشکلات و تجهیزات مستهلک نیست.

نماینده صنایع تبدیلی استان خراسان جنوبی تصریح کرد: مواد لبنی خراسان جنوبی درصد چربی و کیفیت بالایی دارد ولی به دلیل عدم معرفی در خراسان جنوبی فروش ندارند و در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان بیشتر دیده می‌شوند.

سروری مشکل دیگر کارخانه خود را در بخش برق دانست و بیان کرد: قرار بود پست ۱۳۲ در آنجا ایجاد شود و اگر برق نباشد تولید هم نخواهد بود و نیاز به توجه ویژه در این زمینه داریم.

وی ادامه داد: برای تشویق سرمایه‌گذار در تمام کشور و دنیا زیرساخت‌ها تأمین می‌شود و این موارد باعث عدم استقبال سرمایه‌گذاری در منطقه می‌شود.

صادارت دوباره احیا شود
رضا فروزانفر، مدیرعامل مجتمع کشتارگاهی طیور فروزان بیرجند نیز بیان کرد: در صنعت طیور در بخش صادرات نیاز به نگاه ویژه داریم و باید باری دیگر بازارها را احیا کنیم.

وی افزود: از ابتدای آبان ۹۹ از این کار جلوگیری شده و اگر از هم اکنون باری دیگر بستر صادرات فراهم شود فقط ۶ ماه طول خواهد کشید تا باری دیگر خود را در بازار کشورهای دیگر معرفی کنیم.

به گفتۀ وی در بخش سردخانه نیز مشکل وجود دارد و لازم است سرمایه‌گذار وارد میدان شود و در بخش برق نیز با کمبود شبکه مواجه هستیم.

احسان بیکی، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند هم در این جلسه با بیان اینکه زعفران جایگاه خود را یافته است، گفت: در بخش زرشک و عناب نیازمند نگاه ویژه هستیم.

وی تأکید کرد: اکنون کویرتایر ۳۰ درصد ارزش افزوده استان را در اختیار دارد و اگر در بخش زرشک فرآوری انجام شود، رتبه دوم را از نظر قیمت در بخش ارزش افزوده خراسان جنوبی خواهیم داشت.

چالش های کشاورزی و دامداری در خراسان جنوبی| از مشکلات تحقیقاتی تا نبود فراوری

ارسال مرغ مازاد برای کشتار به دیگر استان‌ها
علی اصفهانی، از گلخانه‌داران خراسان جنوبی با بیان اینکه مشکل گلخانه‌ها تهیه نهاده‌ها است، اظهار کرد: قیمت نهاده‌ها و کود سرسام‌آور افزایش داشته است.

وی بیان کرد: مشکل دیگر در بخش فروش و بازاریابی است و این در حالی است که محصولات خراسان جنوبی جزو سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین‌ها در کشور است.

علی واحدی پناه، مدیرعامل اتحادیه ماکیان شرق نیز با اشاره به جوجه‌ریزی خوب در آبان و آذر عنوان کرد: کشتاری به دلیل وضعیت خوب انجام نشده و اکنون به دلیل مازاد مصرف و توانایی کشتارگاه‌ها نیازمند رایزنی برای ارسال به دیگر استان‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: ما درخواست ارسال مرغ برای کشتار به استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان را داریم چرا که کشتارگاه‌های استان توانایی کشتار این حجم را ندارند و باقی ماندن مرغ به ضرر مرغ‌داران است.

به گفتۀ وی برای نهاده مرغ‌داران تخم‌گذار سهیمه آنها برای اسفند دیده شده ولی مرغ گوشتی دیده نشده و نیاز به برنامه‌ریزی برای این بخش هم وجود دارد.

حمایت در بخش تحقیقاتی، مالیاتی و صادراتی
محمدعلی بهدانی، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند نیز تأکید کرد: اکنون در جهان موضوع امنیت و فراهم آوردن غذا، فراتر رفته و کیفیت مواد غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.

وی تصریح کرد: به دلیل اهمیت این موضوع نیاز است که تولیدکنندگان و بخش تحقیقاتی در کنار یکدیگر قرار گیرند و به توسعه این بخش کمک کنند.

به گفتۀ وی حذف ارز ترجیحی نقطه عطفی است تا با رویکرد تخصصی به این موضوع توجه شود و حلقه مفقوده بین اجرا و تحقیقات رفع شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند بیان کرد: اگر به بخش تخصصی و علمی توجه نشود واحدهای سنتی با مشکلات جدی برای ادامه حیات خود روبه‌رو می‌شوند.

بهدانی اظهار کرد: با حذف ارز ترجیحی دولت باید در بخش علمی و پژوهشی، معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات برای صادرات به حوزه کشاورزی و دامداری کمک کند و از آن سوی انتظار تولید با کیفیت داشته باشیم.

وی عنوان کرد: نکته دیگر وجود تشکل‌های حد واسط و قوی است تا بتوانند به درستی خدمات را به این بخش ارائه کنند.

تولید شربت زرشک بر پایه عسل
مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی نیز در پایان بعد از شنیدن مشکلات فعالان بخش کشاورزی و دامداری خراسان جنوبی گفت: در بخش ارتباط با دانشگاه یک نشست برگزار کرده‌ایم و به دنبال برگزاری نشست تخصصی با دانشگاه‌ها هستیم.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها فرصت مطالعاتی دارند که می‌توانند وارد این میدان شده و ما هم مزرعه، نیرو و امکانات برای مطالعات را به آنها خواهیم داد، موافقت اولیه شده و امیدواریم نتیجه مناسبی داشته باشد.

به گفتۀ وی در زمینه زرشک هم اتفاقات خوبی در حال اجرا است و اولین شربت زرشک برپایه عسل در دنیا توسط شرکت دانش بنیان در حال تولید است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: برای تجاری سازی و ارسال این محصول به کشورهای خارجی نیاز به حمایت مالی داریم و سهم ارزش افزوده بالایی خواهد داشت.

جعفری درباره ارسال مرغ مازاد برای کشتار به دیگر استان‌ها نیز بیان کرد: اگر کشتارگاه‌های استان این ظرفیت را نداشته باشند و به مرغ‌داران ضرر وارد می‌شود حتما رایزنی برای این کار با وزارت خانه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تقویت مراکز خدمات کشاورزی اولویت ما است، اظهار کرد: گلخانه‌داران اگر مشکل فروش دارند ما آقای عرب نژاد، کشت و صنعت خرم آباد را پای کار می‌آوریم تا خرید محصولات استان و فروش و صادرات را برعهده بگیرد.

به گفتۀ وی در بخش سردخانه نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و بخش خصوصی پای کار بیاید اجرایی می‌شود و دیگر مشکلات نیز پیگیری و رسیدگی خواهد شد.

کد خبر: ۱۳۲٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha