۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
وثیقه بانکی بزرگ‌ترین معضل بانوان کارآفرین در استان سمنان است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

وثیقه بانکی بزرگ‌ترین معضل بانوان کارآفرین در استان سمنان است

سمنان - یک بانوی کارآفرین سمنانی با بیان اینکه وثیقه بانکی بزرگ‌ترین معضل بانوان کارآفرین است، گفت: اگر شرایط تسهیلات بانکی راحت‌تر شود قطعاً می‌توانیم شاهد تولید و اشتغال بیشتر در سطح استان باشیم.

مسعوده حاجیان بنی‌هاشمی در گفتگو با بازار، بابیان اینکه بانک‌ها در قبال کارآفرینان به‌خصوص بانوان سخت‌گیری می‌کنند، بیان کرد: وثیقه‌های مطلوب بانک‌ها یکی از مهم‌ترین این مشکلات است یعنی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات بانکی بعضاً تضمین و وثایقی را طلب می‌کنند که اصلاً معقولانه نیست و تهیه آن از توان یک زن خارج است.

وی افزود: طرح‌های اشتغال زنان اعم از شهری و روستایی همیشه مدنظر مسئولان استان سمنان قرار داشته است حتی این امر در ۱۸ روستای استان طرح آزمایشی کارآفرینی زنان اجرا شد و به بیان معاون امور خانواده استاندار سمنان و در قالب این طرح ۱۸۴ دوره آموزشی برای ۱۴ هزار نفر به همراه دو دوره با موضوع آموزش کودک برگزارشده است اما وقتی سروکار زنان به بانک‌ها می‌افتد تازه ابتدای مشکلات است.

این بانوی صنعتگر ادامه داد: هشت زن هنرمند صنایع‌دستی استان سمنان دارای نشان ملی و یک زن دارای نشان یونسکو در حوزه صنایع‌دستی هستند که مایه افتخار مردم استان سمنان محسوب می‌شوند اما همین بانوان اگر برای کسب‌وکارشان به بانک‌ها مراجعه و وام تقاضا کنند از آن‌ها تضمینی اخذ می‌شود که اصلاً معقولانه نیستند.

حاجیان بنی‌هاشمی با اشاره به برخی دشواری‌های راه دریافت تسهیلات بانکی بیان داشت: به نظر می‌رسد تعامل بانک‌ها با کارآفرینان در استان سمنان چیزی شبیه به فاجعه است حال تصور کنید این کارآفرین بانویی باشد که در بدو امر مشکلات اقتصادی نیز او را احاطه کرده باشند.

وی افزود: فرض کنیم ۱۴۹ تعاونی زنان فعال استان سمنان که یک هزار و ۷۱۱ نفر عضو دارند و برای یک هزار و ۵۲۳ نفر اشتغال‌زایی کرده‌اند بخواهند برای گسترش تعاونی‌هایشان وام دریافت کنند قطعاً فهرستی بلندبالا از موانع بانکی در مقابل پایشان خواهند دید که عطایش را به لقایش خواهند بخشید.

این بانوی کارآفرین بیان داشت: وثیقه بانکی امروز به کابوسی برای زنان کارآفرین بدل شده که شاید قدرت تأمین آن را به نسبت بسیاری مردان و سرمایه‌گذاران در استان سمنان نداشته باشند به نظر می‌رسد مشکل تأمین وثیقه یکی از مسائلی است که اگر بانک‌ها در راستای آن با کارآفرینان به‌خصوص بانوان تعامل بهتری داشته باشند قطعاً در راستای رفع مشکلات می‌توان اقدامات بهتری انجام داد.

حاجیان بنی‌هاشمی گفت: این امر البته از سوی استانداری سمنان نیز باید مدنظر باشد چراکه تاکنون تمام پیگیری‌های استانداری برای رفع مشکل وثیقه درزمینهٔ تسهیلاتی بوده که از سوی صندوق کارآفرینی معرفی می‌شوند حال‌آنکه استانداری باید برای تمام تسهیلات رایزنی کند.

کد خبر: ۱٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha