۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲
رقم تامین منابع ارزی دارو و دام به میانه سال می رسد| ۲۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز داریم
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با بازار:

رقم تامین منابع ارزی دارو و دام به میانه سال می رسد| ۲۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز داریم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر حداکثر ۱۰ درصد تورم نهاده‌های دامی و دارو را در دنیا در نظر بگیریم، حتماً سال آینده به ۲۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای تامین نیازهای کشور احتیاج داریم.

محسن زنگنه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با بیان اینکه کالاهایی که ارز ترجیح شامل آن‌ها می‌شود چهار دسته هستند، اظهار داشت: یک دارو، دوم گندم، سوم روغن و دانه‌های روغنی و چهارم نهاده‌های دامی است.

وی تاکید کرد: در این راستا به دولت اجازه داده شده تا ۹ میلیارد دلار بتواند ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومانی به فروش برساند و برای تامین نهاده‌های دامی و دارو هزینه کند. همچنین در رابطه با گندم قرار بر این شد که به صورت ریالی از این بخش حمایت شود.

زنگنه در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا منابع اختصاص پیدا کرده کفاف نیازهای دارویی کشور را می‌دهد و یا خیر؟ گفت: ما باید بر اساس واقعیات صحبت کنیم. در حال حاضر که ما در خدمت شما هستیم تقریباً بیش از ۱۸ میلیارد دلار پرداخت ارز ۴۲۰۰ داشتیم لذا ما اگر حداکثر ۱۰ درصد تورم نهاده‌های دامی و دارو را در دنیا در نظر بگیریم، حتماً سال آینده به ۲۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ جهت تامین نیازهای دارویی و نهاده‌های دامی احتیاج داریم.

این نماینده مجلس بیان داشت: دوستان ما در کمیسیون تلفیق درباره گندم گفتند که ما تا ۹ میلیارد دلار در این بخش مجوز می‌دهیم که بنده فکر می‌کنم قطعا در میانه سال دولت مجبور است که رقم تامین منابع نهاده‌های دامی و دارو را افزایش دهد.

زنگنه با بیان اینکه تأمین نیازهای گندم بستگی به تولید در این بخش دارد، بیان داشت: ما یک زمانی در حوزه گندم خودکفا شدیم، اما به جهت خشکسالی و سیاست‌های غلطی که در حوزه خرید تضمینی گندم داشتیم مشکلاتی در این بخش ایجاد شده و متاسفانه بخشی از گندم را به کشور وارد کردیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: بنابراین موضوع گندم بستگی به این دارد که در سال آینده کشاورز ما به چه میزان گندم بکارد و به چه میزان از نیاز گندم را از داخل تامین کنیم. به طبع مابقی آن را باید از طریق ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات داشته باشیم.

کد خبر: ۱۳۲٬۷۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha