۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
ماراتن ریزگردها در خراسان جنوبی| نسخه میلیاردی برای مقابله با گرد و غبار
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

ماراتن ریزگردها در خراسان جنوبی| نسخه میلیاردی برای مقابله با گرد و غبار

بیرجند- دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به ماراتن ریزگرد ها در خراسان جنوبی گفت: در سال جاری ۲۱ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با این پدیده در استان تعریف شده است.

بازار، گروه استان ها: چند سالی است که پای ریز گردها به آسمان خراسان جنوبی باز شده و نفس مردم را تنگ کرده است. واکاوی در مورد عوامل بروز این پدیده در استان باز هم پای خشکسالی های چند ساله را به میان می کشد. اکنون دیگر این مهمان برای شهروندان خراسان جنوبی ناشناخته نیست بلکه تکراری هر ساله بوده که خبرهای ناخوشی را صادر می کند.

اثرات ناشی از این پدیده نشان می دهد که نه تنها عرصه ی تنفس را بر انسان ها تنگ کرده بلکه نفس درختان را هم از آن ها دریغ کرده و تازیانه بادهای ۱۲۰ روزه رد نامطلوبی در استان به جای گذاشته است.

این روز ها، ریز گرد ها بیش از هر زمان دیگری در شرق کشور می تازد. شاید وقت آن رسیده که صدای زنگ خطر خراسان جنوبی به گوش پایتخت نشینان برسد چراکه هنوز آنگونه که باید نگاه ویژه ای به این خطه کویری ندارند و با ادامه روند دیری نخواهد گذشت که آثار حاصل از این پدیده خالق بحرانی عظیم می شود.

افزایش گستره بیابان و کانون های بحران که ریز گردها تنها مسبب آن هستند، هشداری جدی به مسئولان است. اگرچه اعتباراتی در راستای اجرای طرح های بیابانزدایی اختصاص داده شده اما پاسخگوی وسعت استان نیست و باید پیگیری های بیشتری بر خود ببیند.

ماراتن ریزگرد ها در خراسان جنوبی| نسخه میلیاردی برای مقابله با گرد و غبار

وجود ۶ میلیون هکتار منطقه غبارخیز در خراسان جنوبی
علی محمد طهماسبی بیرگانی، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در گفت و گو با بازار با بیان اینکه در ۲۳ استان کشور شاهد پدیده گرد و غبار هستیم، گفت: خراسان جنوبی جزو سه استان عمده درگیر با پدیده گرد و غبار از نظر وسعت و شدت است.

وی با بیان اینکه وضعیت اقلیمی و شرایط حاکم بر مناطق از جمله دلایل ایجاد گرد و غبار است، گفت: در چند سال اخیر بیابان‌زایی ناشی از فعالیت انسانی علت عمده ایجاد و گرد و غبار بوده است.

طهماسبی خواستار مشارکت هرچه بیشتر مردم وجود برای مقابله با گرد و غبار شد و افزود: همچنین نیاز است دستگاه های اجرایی سیاست گذاری کرده و اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی شش میلیون هکتار منطقه غبار خیز وجود دارد، اظهار کرد: بدون شک این وسعت را نمی توان بدون مشارکت بهره برداران و کشاورزان مدیریت کرد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار بیان کرد: همکاری با سایر دستگاه ها برای ایجاد هماهنگی و انسجام از جمله سیاست های ستاد مقابله به گرد و غبار بوده تا بتوانیم این پدیده را در حد تاب آوری مردم نگه داریم.

ماراتن ریزگرد ها در خراسان جنوبی| نسخه میلیاردی برای مقابله با گرد و غبار

اجرای طرح منشأ یابی گرد و غبار در کشور
طهماسبی با اشاره به برنامه های اجرایی برای مقابله با گرد و غبار، گفت: طرح منشأ یابی گرد و غبار در کشور طی سال ۱۳۹۶ تهیه و مطالعات لازم برای تمام استان ها انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین در گام دوم شدت ها، مقدار و جریانات گرد و غبار برای کشورهای همجوار و همسایه را شناسایی کردیم.

طهماسبی ادامه داد: بر مبنای طرح شناخت مناطق غبار خیز، برنامه عمل مقابله با گرد و غبار توسط دستگاه های اجرایی تعریف شد که از سال جاری در استان های مختلف اجرایی شده و تا سال ۱۴۱۰ ادامه دارد.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار اظهار کرد: درراستای اجرای این طرح برنامه های لازم برای ۱۶ دستگاه اجرایی تعریف و نقشه راه تدوین شده که در آن سهم دولت و مردم آمده است.

در بحث ایجاد گرد و غبار و فرسایش بادی در اراضی کشاورزی توسط نهادهای مرتبط غفلت صورت گرفته است

اختصاص بودجه های میلیاردی برای مقابله با گرد و غبار
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خراسان جنوبی بیان کرد: از سال ۹۶ تا ۹۹ بالغ بر ۹۱ میلیارد تومان از محل ستاد مقابله با گرد و غبار به خراسان جنوبی پرداخت شده است.

طهماسبی ادامه داد: اجرای عملیات حفاظت قرق در ۹۰۰هزار هکتار، خریداری پنج ایستگاه پایش و ایجاد ۲۶۰ کیلومتر بادشکن زنده و غیر زنده از جمله اقدامات انجام شده است.

بنا به گفته مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار، ۲۱ میلیارد تومان اعتبار هم برای ۱۴۰۰ تعریف شده است.

وی با بیان اینکه این اعتبارات در مقابل وسعت مناطق غبارخیز کافی نیست و نیازمند مشارکت مردم هستیم، گفت: باید از عملیات اجرایی به سمت عملیات پیشگیرانه برویم.

طهماسبی ادامه داد: اگرچه با توجه به شرایط خراسان جنوبی، یکی از بهترین استان ها در مشارکت مردم است اما این مشارکت ها باید ادامه داشته باشد. ‌

وی با بیان اینکه در بحث ایجاد گرد و غبار و فرسایش بادی در اراضی کشاورزی توسط نهادهای مرتبط غفلت صورت گرفته است، افزود: باید با مدیریت مزرعه و عملیات شخم و شیار کمتر، کشاورزی حفاظتی داشته باشیم.

کد خبر: ۱۳۲٬۷۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha