۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
درمان اقتصاد کشاورزان زیرکوهی با «زیره»| کویر سبز می شود
گزارش بازار؛

درمان اقتصاد کشاورزان زیرکوهی با «زیره»| کویر سبز می شود

بیرجند- ۱۵۰ کشاورز زیرکوه با کشت زیره سبز تلاش دارند دریچه ای جدید به سوی رونق اقتصاد باز کرده و خزان روزهایشان را بهاری کنند.

بازار، گروه استان‌ها: خراسان جنوبی با داشتن بیش از هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی، مزیت‌های فراوانی را در لیست توانایی‌هایش به ثبت رسانده که توجه به این قابلیت‌ها در توسعه و رشد اقتصادی استان نقش مستقیمی ایفا می‌کند.

زیره سبز، کلپوره، بو مادران و صدها گیاه دارویی و ارزشمند دیگر در دل این کویر بوده که هر گونه به تنهایی می‌تواند پنجره‌ای جدید رو به توسعه باز کند. همچنین حمایت از تولید کنندگان گیاهان دارویی نه تنها بر قوت دستان پر مهرشان می‌افزاید بلکه آینده‌ای سبز و درخشان را برای روزهای خشک کویر ترسیم می‌کند.

طی سالیان گذشته در جای جای نقاط خراسان جنوبی گونه‌ای از گیاهان دارویی می‌رویید و پای روستاییان را به کویر می‌کشاند تا جمع‌آوری آن‌ها منبعی برای ارتزاق شأن باشد.

خشکسالی‌های پیاپی نه تنها چهره دشت‌ها را در هم شکسته و کشاورزان را خسته از کشت و کار کردن بلکه راه رویش گیاهان دارویی را هم سد کرده است. در چنین شرایطی مسئولان پای کار آمده و در راستای تأمین اقتصاد خانوارها طرح‌های مختلفی را اجرایی کرده‌اند.

طرح کاشت زیره سبز در نقطه مستعد زیرکوه از جمله گام‌هایی بوده که باری دیگر اهالی‌اش را به دل صحرا کشانده است. این روزها تعدادی از کشاورزان زیرکوه زیر چتر حمایت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه به کشت زیره سبز مشغول شده‌اند تا علاوه بر توسعه و معرفی این گیاه مزیت دار، منبع درآمدی برای خود اختیار کنند.

درمان اقتصاد کشاورزان زیرکوهی با «زیره»| کویر سبز می شود

طرحی برای اقتصاد خانوارها
یکی از کشاورزان زیرکوهی در گفت و گو با بازار بیان کرد: کشاورزان این منطقه در گذشته گندم و جو کشت می‌کردند که با توجه به خشکسالی‌ها نمی‌توانند همچون گذشته به کشت این محصولات بپردازند.

رضا معزی با بیان اینکه خشکسالی همچنین باعث کاهش دام این منطقه شده است، افزود: کم شدن آب قنات‌ها، منبع درآمد روستاییان را هم از بین برده است.

وی با اشاره به مستعد بودن مناطق زیرکوه برای کشت و رویش گیاهان دارویی، بیان کرد: با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه تعدادی از کشاورزان به کشت زیره سبز روی آورده‌اند.

معزی ادامه داد: مقدار مشخصی بذر زیره سبز توسط مسئولان در اختیار هر کشاورز قرار می‌گیرد و کشاورز بعد از فصل برداشت همان مقدار را به متولی مربوطه برمی گرداند.

وی با بیان اینکه این طرح بستری مناسب برای رونق اقتصاد خانوارها است، افزود: امیدواریم با توجه به بارندگی‌های اخیر بتوانیم محصول خوبی از این طرح برداشت کنیم.

دریافت رایگان بذر زیره سبز
یکی دیگر از کشاورزان در گفت و گو با بازار اظهار کرد: زیرکوه منطقه‌ای مناسب برای کشت گیاهان دارویی است.

عباس براتی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته گونه‌های مختلفی از گیاهان دارویی در این منطقه می‌رویید، گفت: با توجه به خشکسالی‌ها و تشنگی زمین، گیاهان دارویی هم از بین رفتند.

وی با اشاره به طرح کشت زیره سبز بیان کرد: زیره سبز نسبت به گندم و جو بازدهی بیشتری داشته و محصولی مناسب برای کشت در منطقه است.

جای خالی مرکز فرآوری گیاهان دارویی باعث می‌شود بسیاری از گونه‌ها یا در زیر آفتاب و باد بیابان از بین برود و یا به صورت خام و با کمترین قیمت در بازار عرضه شود

براتی با بیان اینکه پنج کیلوگرم بذر زیره به صورت رایگان تحویل گرفته و کشت کرده‌ام، افزود: بعد از برداشت محصول باید پنج کیلوگرم بذر به قرارگاه برگردانم.

براتی خواستار فرآوری گیاهان دارویی شد و افزود: جای خالی مرکز فرآوری گیاهان دارویی باعث می‌شود بسیاری از گونه‌ها یا در زیر آفتاب و باد بیابان از بین برود و یا به صورت خام و با کمترین قیمت در بازار عرضه شود.

درمان اقتصاد کشاورزان زیرکوهی با «زیره»| کویر سبز می شود

توزیع ۱۳۰۰ کیلوگرم بذر زیره سبز بین کشاورزان
مسئول بسیج سازندگی سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی هم در گفت و گو با بازار توانمند سازی جوامع روستایی را یکی از برنامه‌های قرارگاه پیشرفت و آبادانی دانست و گفت: طرح کشت گیاهان دارویی در نقاط مستعد از جمله طرح‌های مد نظر برای اشتغالزایی روستاییان است.

مهدی هنری با اشاره به طرح کشت زیره سبز در برخی از روستاهای زیرکوه بیان کرد: این طرح در روستاهای شارخت، بارنجگان و معصوم آباد اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه در این طرح‌ها هزار و ۳۰۰ کیلوگرم بذر زیره سبز در اختیار کشاورزان قرار گرفت، افزود: این میزان بذر در ۲۰۰ هکتار از اراضی دهستان پترگان کشت شده است.

هنری ادامه داد: بعد از فصل برداشت محصول تنها همان میزان بذری که در اختیار کشاورزان قرار گرفته از آن‌ها پس گرفته می‌شود.

بنا به گفته رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی ۱۵۰ خانوار در این طرح برای کشت زیره سبز متقاضی شده‌اند.

وی از آموزش این خانوارها توسط تیم‌های متخصص خبر داد و گفت: امید است با همکاری مردم محصول ارگانیک تولید و زمینه صادرات آن فراهم شود.

اگرچه تاکنون مسئولان در زمینه توسعه کشت محصولات مزیت دار خراسان جنوبی گام‌هایی برداشته‌اند اما هنوز آنگونه که باید در این مسیر اقداماتی مؤثر انجام نشده و نیازمند توجه بیشتری است.
آنچه مسلم است توجه به ثروت سبز کویر و ارزآوری از آن‌ها نیازمند توجه هرچه بیشتر مسئولان در بُعد فرآوری گیاهان دارویی است تا بتوانیم چرخ اقتصاد استان را در فرایندی برنامه‌ریزی شده سرعتی چشمگیر ببخشیم.

کد خبر: ۱۳۲٬۷۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha