۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲
ضعف همدان در اعزام هیئت های اقتصادی به کشورهای دیگر
گزارش خبری؛

ضعف همدان در اعزام هیئت های اقتصادی به کشورهای دیگر

همدان - شناسایی بازارهای هدف صادراتی در حالی بارها در جلسات مختلف استان همدان تاکید شده که متاسفانه همدان همچنان در اعزام هیئت های اقتصادی به کشورهای دیگر ضعیف عمل می کند.

بازار؛ گروه استان ها: هر کشوری برای پیشرفت روابط بین المللی خود دست به یکسری اقدامات تجاری از جمله برگزاری کلاس های آموزش صادرات، واردات و ترخیص کالا، تبادل کالا و محصولات خود با سایر کشورها و مواردی از این قبیل دست می زند اما آنچه مسلم است در میان نباید از اعزام هیئت های تجاری به کشورهای دیگر غافل شد.

انتخاب بازارهای هدف، یافتن طرف تجاری، تاسیس دفتر نمایندگی، امکان تهیه مواد اولیه و جذب سرمایه خارجی مواردی است که در اعزام هیت اقتصادی به کشورهای دیگر دست یافتنی است اما شناسایی بازارهای هدف صادراتی در حالی بارها در جلسات مختلف استان همدان تاکید شده که متاسفانه همدان همچنان در اعزام هیئت های اقتصادی به کشورهای دیگر ضعیف عمل می کند.

امسال از کشورهای غنا، صربستان و ازبکستان رایزن پذیرفتیم
کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی همدان ظهر امروز دوشنبه به موضوع اعزام هیئت های اقتصادی به سایر کشورها پرداخت و در این نشست رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان به هدفمند کردن پذیرش هیئت‌های اقتصادی خارجی و اعزام هیئت اقتصادی به خارج پرداخت و با بیان اینکه در اعزام هیئت اقتصادی نقش اتاق بازرگانی همدان ضعیف بوده است، گفت: امسال از کشورهای غنا، صربستان و ازبکستان رایزن پذیرفتیم.

هادی خورشیدی به مسائل و مشکلات بخش خصوصی پرداخت و با اشاره به اینکه در گذشته مطرح شده بود که مرکز خدمات سرمایه گذاری فقط در زمینه سرمایه گذاری خارجی ورود کند، اظهار کرد: با توجه به تحریم‌ها کشورهای دیگر جرات سرمایه گذاری در ایران را پیدا نکردند و ما هم‌ در این زمینه تعهیداتی انجام ندادیم و نه تنها استان بلکه کل کشور با این مشکل مواجه بود.

وی با اشاره به اینکه وزارت کشور رسیدگی به امور سرمایه گذار داخلی را هم به مرکز خدمات سرمایه گذاری آورد، ادامه داد: اکنون که موضوع سرمایه گذاری خارجی و داخلی مطرح شده باید نقشه راه برای هر دو تعریف شود.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه از سمت وزارت اقتصاد ۲۰ سر فصل برای جذب سرمایه گذار اعلام شده است، افزود: هدف از این نقشه راه، ایجاد اشتغال و رسیدن به معیشت بهتر مردم است.

از ساخت چهار میلیون واحد مسکنی که در برنامه دولت قرار دارد ۱۰۰ هزار واحد مسکن سهم استان همدان است که در صورت اجرای درست به ازای هر ۱۰۰ متر مربع ۱.۵ نفر شغل ایجاد می‌شود

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری معمولا برای طرح‌های بزرگ انجام می‌شود تا وضعیت هر استان را نشان دهد، اضافه کرد: از ساخت چهار میلیون واحد مسکنی که در برنامه دولت قرار دارد ۱۰۰ هزار واحد مسکن سهم استان همدان است که در صورت اجرای درست به ازای هر ۱۰۰ متر مربع ۱.۵ نفر شغل ایجاد می‌شود.

خورشیدی با اشاره به اینکه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن در استان همدان سالانه ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند، بیان کرد: وضعیت استان همدان در زمینه اشتغال در میانه جدول استان‌ها قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه براساس آمار مطرح شده پارسال ۲۱ هزار شغل در استان همدان ایجاد شده درحالی که در استان هفت هزار نفر تعدیل شدند و هفت هزار نفر هم بیمه بیکاری می‌گیرند، ادامه داد: در واقع فقط هفت هزار شغل ایجاد شده است.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه در مرکز خدمات سرمایه گذاری راه سرمایه گذاری کوتاه‌تر خواهد شد، افزود: سرمایه گذار وقتی راه دریافت مجوز را طی می کند و به بانک مراجعه می‌کند، باید مجددا ۱۷ استعلام از نو بگیرد که ماه‌ها طول می‌کشد که این موضوع باعث شده سرمایه گذار رغبت به سرمایه گذاری نداشته باشد.

ایجاد یک‌ کارخانه تولید سیگار مطرح است که ارزش افزوده زیادی دارد و برای ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند ضمن اینکه این کارخانه مجوز از سازمان دخانیات ایران گرفته و سرمایه گذار آن داخلی است

وی به موضوع راهکارهای سرمایه گذاری داخلی و خارجی و چگونگی جذب ایرانیان مقیم خارج کشور اشاره کرد و با بیان اینکه ایجاد یک‌ کارخانه تولید سیگار مطرح است که ارزش افزوده زیادی دارد و برای ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند، اضافه کرد: این کارخانه مجوز از سازمان دخانیات ایران گرفته و سرمایه گذار داخلی است.

خورشیدی با اشاره به اینکه دو پروژه تولید برق هفت مگاوات در دست اجرا است، تصریح کرد: باید پنجره واحد سرمایه گذاری به صورت کامل کار خود را انجام دهد و راه سرمایه گذاری را کوتاه کند.

وی در رابطه با برگزاری کارگاه‌های آموزشی با بیان اینکه کارگاه آموزشی برای تسهیل و تشویق سرمایه گذاری و آشنایی فعالان اقتصادی و مسئولان، کارشناسان با موضوع سرمایه گذاری است، ادامه داد: در زمینه تامین مالی در ایران در سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده‌ایم و برخی بانک‌ها در تنظیم قراردادها، قراردادهای متعددی از سرمایه گذاران اخذ کردند.

پنجره واحد سرمایه گذاری به معنی واقعی کلمه فعالیت کند
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه در اتاق بازرگانی آمادگی داریم، هر گونه نیاز آموزشی برای سرمایه گذار در مسائل داخلی و بین المللی، بیمه، حقوقی، بانکی و ... ارائه دهیم، افزود: باید به سمتی برویم که مسائل و مشکلات را حل کنیم و پنجره واحد سرمایه گذاری به معنی واقعی کلمه فعالیت کند.

وی به ضرورت هدفمند کردن پذیرش هیئت‌های اقتصادی خارجی و اعزام هیئت اقتصادی به خارج پرداخت و با بیان اینکه در اعزام هیئت اقتصادی نقش ما ضعیف بوده است، افزود: امسال از کشورهای غنا، صربستان و ازبکستان رایزن پذیرفتیم.

خورشیدی با اشاره به اینکه در دنیا اتاق بازرگانی نقش اصلی را بازی می‌کند و تضعیف بخش اتاق بازرگانی به نفع کشور نیست، عنوان کرد: تهیه و راه اندازی نرم افزارهای کاربردی مورد نیاز باید در برنامه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه راه اندازی سامانه رصد الکترونیکی امور مربوط به طرح‌های سرمایه گذاری باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: متولی این کار مرکز خدمات سرمایه گذاری است و باید در رابطه با این موضوع فعالیت کند، البته تمام مسائل مطرح شده زیر نظر مرکز خدمات سرمایه گذاری است تا از موازی کاری جلوگیری شود.

اقدام برای شناسایی ایرانیان خارج از کشور یکی از برنامه‌ها برای جذب سرمایه گذار است و سرمایه گذاران باید به این نتیجه برسند که سرمایه گذاری در ایران به صرفه است

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه مرکز خدمات سرمایه گذاری متولی اصلی سرمایه گذاری است ولی اتاق بازرگانی در تمام دنیا برای توسعه سرمایه گذاری پذیرفته شده است، افزود: اقدام برای شناسایی ایرانیان خارج از کشور یکی از برنامه‌ها برای جذب سرمایه گذار است و سرمایه گذاران باید به این نتیجه برسند که سرمایه گذاری در ایران به صرفه است.

وی با اشاره به اینکه یک سرمایه گذار ایرانی از آلمان برای سرمایه گذاری در ایران آوردیم اما حمایتی از این سرمایه گذار انجام نشد، اضافه کرد: پیگیری مشکلات طرح‌های به بهره برداری رسیده نیز باید مورد توجه باشد و طرح‌های مانند فولاد ویان، تراورس بتونی، شرکت شیشه، کارخانه سحر، کارخانه روغن نباتی خزاعی، کارخانه آرد، پتروشیمی، فروسیلیس‌ها، سیلیس نهاوند و ... باید مشکلات آنها پیگیر و رفع شود تا الگوی موفق ایجاد شود.

خورشیدی به پیگیری مشکلات طرح‌های در حال اجرا و تسریع آنها اشاره کرد و با بیان اینکه این اقدام برای طرح‌های به بهره برداری رسیده و یا در حال اجرا باید انجام شود، ادامه داد: توجه به سرمایه‌های خورد و هدایت آنها به سمت اجرای طرح‌های تولیدی نیز باید در برنامه قرار گیرد.

وی به مسئله پشم گوسفند تولیدی در استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه عشایر سالی دو نوبت پشم گوسفند را می‌چینند، ادامه داد: وزن پشم کم و حجم آن زیاد است، اما به دلیل عدم خرید پشم گوسفند، عشایر آن را به قیمت کم می فروشند و یا آتش می‌زنند.

پشم‌مرغوب ایران به کشورهای افغانستان، هند و پاکستان قاچاق می‌شود
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه چندین جلسه برای حل مشکل پشم گوسفند تشکیل شده است، افزود: پشم‌مرغوب ایران به کشورهای افغانستان، هند و پاکستان قاچاق می‌شود اما جای سئوال چرا قانونی صادر نشود؟

وی با اشاره به اینکه فرش تولیدی افغانستان، هند و پاکستان رشد پیدا کرده و فرش تولیدی با پشم ایران را چند برابر قیمت فرش تولیدی با پشم خود می‌فروشند، تصریح کرد: بعد از عید هیچ گوسفندی با پشم نباید وارد کشتارگاه شود، یک گوسفند۷۵۰ تا هزار و ۲۰۰ گرم‌ پشم دارد اما دو کیلو فضولات همراه است و این آلودگی ایجاد می‌کند.

خورشیدی با بیان اینکه دباغ پوست بدون پشم می‌خواهد و یک دستگاه موزر آمده که یک تیکه پشم گوسفند را می چیند و کنار می‌گذارد، افزود: روزانه ۶۰۰ گوسفند در همدان کشتار می‌شود که می‌توان یک روز قبل کشتار پشم آن را چید.

یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی در استان وجود دارد و باید به منابع معدنی و ذخایر استان توجه ویژه ای شود

وی شناسایی ظرفیت‌های موجود در استان از طریق بنگاه‌های اقتصادی راکد را یکی دیگر از برنامه‌ها دانست و با بیان اینکه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی در استان وجود دارد، افزود: باید به منابع معدنی و ذخایر استان توجه ویژه ای شود.

دبیر کمیسیون‌های اتاق بازرگانی استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه درخواست مشارکت سرمایه گذاری ازبکستان مطرح شده است، اظهار کرد: ۸۶ پروژه در زمینه دارو سازی، ساختمان، کشاورزی و ... مطرح شده که فرصت خوبی است.

محمدرضاابراهیمی در رابطه با تهاتر اوراق ادامه داد: واحدهایی که از دستگاه دولتی و بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند می‌توانند با تامین اجتماعی و بانک‌ها تهاتر کنند و تا آخر سال فرصت دارد و سهم‌ خوبی برای استان در اوراق تهاتر در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه به ایجاد شهرک‌ها تخصصی در زمینه‌های فعالیت مختلف بخش‌ها اشاره کرد و افزود: برای ساخت شهرک‌های صنعتی کشور محل ساخت بررسی شد و هیچ دامداری اجازه ساخت در نزدیکی شهرک‌های صنعتی را ندارد.

دبیر کمیسیون‌های اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه سایر کشورها به دنبال سرمایه گذاری می‌گردند، ادامه داد: وزارت امور خارجه ما این کار را نکرده است.

کد خبر: ۱۳۲٬۷۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha