۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
 سرنوشت مبهم ۲۰۰ هزار بیمه شده مازندرانی| دولت بدهکار است
بازار گزارش می‌دهد؛

سرنوشت مبهم ۲۰۰ هزار بیمه شده مازندرانی| دولت بدهکار است

ساری- بیش از ۲۰۰ هزار نفر از بیمه شدگان مشاغل آزاد در مازندران که با مصوبه مجلس بیمه شدند، تداوم بیمه پردازی آنان به دلیل بدهی دولت به تامین اجتماعی با مشکل مواجه شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ۶۰ درصد جمعیت مازندران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند و از این تعداد ۲۰۰ هزار نفر با حمایت دولت از تخفیفات بیمه‌ای و یارانه‌ای بهره مند هستند و بخشی از حق بیمه آنها توسط دولت پرداخت می‌شود.

کارگران ساختمانی، رانندگان و فعالان بخش حمل و نقل، هنرمندان صنایع دستی، هنرمندان و غیره از جمله مشاغلی هستند که با یارانه‌های دولتی و پرداخت مشوق تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند. بدهی ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به بیمه تأمین اجتماعی سبب شده تا سرنوشت بیمه‌ای بسیاری از مشاغل مشمول یارانه دولتی در کشور و مازندران با اختلال و توقف مواجه شود.

علی اصغری محمودی مدیرکل تأمین اجتماعی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در مازندران ۶۵۰ هزار بیمه شده داریم که ۲۰۰ هزار بیمه شده مشمول کمک دولت هستند، افزود: بخشی از بیمه شدگان قالیباف هستند.

دولت ۸۰۰ میلیارد تومان به بیمه مازندران بدهی دارد
وی افزود: در نیمه اول سال جاری دولت ۸۰۰ میلیارد تومان به صندوق بیمه بدهکار است و زمانی که بار مالی برای بیمه شدگان پیش بینی نشود، بیمه متعهد به بیمه نیست و توقف ایجاد می‌شود

 سرنوشت مبهم ۲۰۰ هزار بیمه شده مازندرانی| دولت بدهکار است

وی گفت: در بودجه سال آینده نیز هیچ ردیف بودجه‌ای برای پرداخت بدهی دولت به بیمه درنظر گرفته نشده است و این درحالی که در مازندران ۶۰ درصد جمعیت تحت پوشش بیمه هستند.

محمودی با اظهار اینکه دولت ۴۵۰ هزار میلیارد تومان به بیمه بدهکار است، افزود: باید این بدهی در قالب ردیف مشخصی به بیمه پرداخت و تکلیف ۲۰۰ هزار مشمول بیمه‌ای که از حمایت‌های دولت برخوردار هستند باید روشن شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی مازندران با عنوان اینکه چند هزار نفر از کارگران و قالیبافان منتظر بیمه هستند و پشت نوبت قرار دارند، دولت باید بودجه لازم را پیش بینی کند زیرا دخل و خرج ما همخوانی ندارد و ماهانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان مستمری پرداخت می‌کنیم.

چند هزار نفر از کارگران و قالیبافان منتظر بیمه هستند و پشت نوبت قرار دارند، دولت باید بودجه لازم را پیش بینی کند زیرا دخل و خرج ما همخوانی ندارد و ماهانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان مستمری پرداخت می‌کنیم

وی با اظهار اینکه دولت بزرگترین بدهکار به تأمین اجتماعی است، گفت: بدهی دولت به تأمین اجتماعی سال‌ها دپو مانده است.

بخش قابل توجهی از مشمولان بیمه یارانه‌ای در مازندران را فعالان صنایع دستی و قالیبافان تشکیل می‌دهند و به گفته حسینقلی قوانلو، بیمه فعالان صنایع دستی از سال ۹۳ با وقفه مواجه شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار نبود بودجه را دلیل تأمین اجتماعی بر قطع و توقف بیمه فعالان صنایع دستی ذکر کرد و گفت: این درحالی که طبق مصوبه مجلس بیمه شدگان باید نصف مابه التفاوت بیمه‌ای سالانه را پرداخت کنند.

 سرنوشت مبهم ۲۰۰ هزار بیمه شده مازندرانی| دولت بدهکار است

قوانلو گفت: بیمه فعالان صنایع دستی بار مالی دارد و دولت نمی‌تواند آن را تأمین کند.

بیش از ۸۰ هزار نفر در مازندران در رشته‌های مختلف صنایع دستی مشغول فعالیت هستند و به رغم آنکه این افراد با مصوبه دولت مشمول بیمه شدند، اما بدهی دولت سبب شده تا ادامه بیمه پردازی این قشر با چالش‌های زیادی روبرو شود عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: بسیاری از مصوبات مجلس توسط دولت در گذشته اجرا و اعمال نشده است و این درحالی که صنایع دستی در استان دارای ظرفیت بزرگی است و خانواده‌های وسیعی را درنظر می‌گیرد.

وی با اشاره به مشکلات فراروی صنایع دستی استان یادآور شد: صنایع دستی به عنوان هنر بومی و شاخص، ریشه‌های عمیق در فرهنگ و صنعت دارد و کمک به توسعه اقتصادی، ایجاد شغل و سرمایه گذاری اندک و بهره وری بالا از جمله مزایا است.

مهاجر ادامه داد: در شرایط حاضر که بیکاری از معضلات محسوب می‌شود حمایت از صنایع دستی می‌تواند از جمله راه‌های برون رفت از مشکلات بیکاری باشد و نداشتن شناخت از بازارهای جهانی، بی توجهی سلایق مشتریان، نبود تبلیغات و بازاریابی داخلی و خارجی و نبود افراد متخصص از جمله مشکلات فراروی این صنعت است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، نبود مواد اولیه مرغوب، عدم انجام تحقیقات بازاریابی، نبود راهبرد بسته بندی و قیمت گذاری مناسب و قوانین دست و پاگیر را از دیگر مشکلات برشمرد.

کارگران ساختمانی نیز از جمله مشاغلی هستند که وضعیت بیمه‌ای بسیاری از آنها نامعلوم است و به در سطح کشور ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی فاقد بیمه شناسایی شده و بخش قابل توجهی از آنها در مازندران قرار دارند.

کد خبر: ۱۳۲٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha