۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
تغییرات تکنولوژی دنیا را با نیازهای تازه ای روبرو کرد
بازار گزارش می دهد؛

تغییرات تکنولوژی دنیا را با نیازهای تازه ای روبرو کرد

چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا با سرعت در جریان است و سرعت تغییرات تکنولوژی به اندازه ای بالا است که باید قوانین و سازوکارهای تازه ای به کار گرفته شود.

بازار؛ گروه بین الملل: ما در دوره ای زندگی می کنیم که نوآوری های زیادی در دنیای تکنولوژی اتفاق می افتد، این نوآوری ها تصویری که از فعالیتهای اقتصادی داشتیم را تغییر داده است و حتی الگوی تحصیل و اشتغال را نیز به کلی دگرگون کرده است.

به عنوان مثال این روزها دور کاری به یک روش عادی کار تبدیل شده است و ارتباط از طریق ابزارهای مدرن دیجیتالی به روشی معمول برای مصاحبه های کاری، ارتباط با همکاران و حتی شرکت در جلسات کاری است.

اما این تاثیرات مثبت تمام ماجرا نیست بلکه نگرانی های تازه ای هم همسو با این تحولات بر زندگی مردم غلبه کرده است. مجمع جهانی اقتصاد در گزارش اخیر خود با اشاره به تغییراتی که توسعه تکنولوژی در زندگی انسانها ایجاد کرده است، نوشت: «تکنولوژی های دیجیتال تغییرات زیادی را در ساختار اقتصادی دنیا ایجاد می کنند. فرم محصولات و بازارهای کالایی با سرعت در حال تغییر است. این تحولات نه تنها باعث تغییر کسب و کارها شده است بلکه نوع مشاغل را نیز تغییر می دهد.»

در ادامه این گزارش با اشاره به سرعت بالای تحولات در جریان چهارمین انقلاب صنعتی آمده است: «از زمانیکه سرعت رشد تکنولوژی در دنیا افزایش یافته است، نابرابری درآمدی هم در جهان رشد کرده است. رشد نابرابری های اقتصادی در کشورهای صنعتی بیشتر از کشورهای درحال توسعه بود. افزایش نرخ فقر در این کشورها ریشه در از بین رفتن شغل های خدماتی دارد. در جریان این تحولات تکنولوژیکی مشاغلی که افراد برای انجام مسولیتهای آن نیاز به مهارت و دانش بالایی نداشتند، از بین رفتند و همین مساله باعث رشد فقر و بیکاری در میان طبقات پایین اقتصادی شد.»

حال که روند پذیرش تکنولوژی در دنیا با سرعت پیش می رود و اقتصاد هر روز بیشتر تغییر می کند، چالشهای تازه ای برای فعالیتهای اقتصادی و کسب و کارها ایجاد می شود. چالشهای ناشی از تغییر نیاز بازار، تغییر پروسه های تولیدی و تغییر مهارتهای لازم برای نیروهای کاری به منظور اشتغال در بازار کار امروزی دنیا و در نهایت تغییر سلیقه و نیاز مصرف کنندگان. این تغییرات نیاز به مهارت آموزی های جدید و کسب دانش های نوین هم دارد. مهارتهایی از قبیل آشنایی با کامپیوتر، نرم افزارهای ارتباط آنلاین و حتی کار در فضای آنلاین از جمله مهارتهایی است که باید در این روزها آن را به دست آورد تا بتوان در بازار کار حضور تاثیر گذاری داشت.

تغییرات دیجیتال باعث تحولات زیادی در اقتصاد دنیا شده است و باید بستر سازی های لازم برای همسو شدن مردم و نیازها با این تغییرات هم انجام شود. تغییر در سیاستهای اقتصادی، رژیم های قانونی، اکوسیستم های مرتبط با حوزه خلاقیت و نوآوری و در نهایت زیرساختهای دیجیتالی باید انجام شود.

تغییر نظام های تامین اجتماعی در دنیا و تغییر قوانین مرتبط با حفاظت از نیروی کار در دنیای مجازی از مسایلی است که این روزها باید مورد توجه قرار بگیرد. مساله دیگر تغییر قوانین مالیاتی متناسب با وضعیت این روزهای اقتصاد است که می تواند بستر را برای تحولات زیادی فراهم کند.

نظام مالیاتی در اقتصاد دیجیتال نیازهای تازه ای دارد و بدون شک بی توجهی به آن می تواند آسیبهای زیادی به بازار مالی و اقتصاد دنیا وارد کند. قانون گذاری در عرصه اقتصاد دیجیتال، افزایش قدرت رقابت در پلت فرم های دیجیتال و مقابله با انحصار در فعالیتهای اقتصادی از مسایلی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

در پایان باید در نظر داشت برای هماهنگ شدن با این تغییرات و نیازهای تازه بازار کار باید مهارت آموزی به یکی از اصلی ترین سیاستهای شرکتها تبدیل شود تا افراد بتوانند از این دوره به خوبی گذر کنند و بستر برای افزایش بیکاری فراهم نشود.

کد خبر: ۱۳۲٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha