۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
ترکمنستان پل ارتباط با اورآسیا| ظرفیت های خراسان جنوبی دیده شود
گزارش بازار؛

ترکمنستان پل ارتباط با اورآسیا| ظرفیت های خراسان جنوبی دیده شود

بیرجند- ترکمنستان پلی برای ارتباط با کشورهای اورآسیا است که به گفته عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند لازم است ظرفیت های خراسان جنوبی نیز در مراودات تجاری با این کشور مورد توجه قرار گیرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: ترکمنستان جزو کشورهای هم مرز ایران است که از نظر اقتصادی ظرفیت بزرگی برای استان‌های همجوار و کل کشور به شمار می‌رود. این ظرفیت در طی سال‌های اخیر چندان مورد توجه قرار نگرفته است اما براساس سیاست‌های دولت سیزدهم و تأکید بر استفاده از پتانسیل‌های کشورهای همجوار، استان‌های هم‌مرز با این کشور در تلاش هستند تا باری دیگر این ارتباطات تجاری با کشور ترکمنستان را تقویت و افزایش دهند تا از این طریق پل ارتباط صنعتی قوی‌تری با کشورهای اوراسیا نیز داشته باشند.

در همین راستا دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و گلستان، به صورت وبینار جلسه‌ای برگزار کردند تا از این طریق ظرفیت‌های هر ۵ استان تلفیق و راهکاری برای ایجاد تفاهم‌‎نامه قوی با ترکمنستان دیده شود.

استفاده از ظرفیت ۵ استان برای تعامل با ترکمنستان
علی اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در این باره گفت: ترکمنستان با وجود جمعیت اندکی که دارد ولی از نظر سرمایه‌گذار خارجی قوی عمل کرده و این عدد حدود ۴.۵ میلیارد دلار است.

وی اظهار کرد: ایران با ترکمنستان روابط تجاری دارد اما بسیار ضعیف عمل کرده و براساس آمار از نظر صادرات و واردات در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ همواره این روابط روبه رکود بوده که این نشان دهنده استفاده نکردن از ظرفیت‌ها است.

به گفتۀ وی برای انعقاد تفاهم نامه دیگری با این کشور، لازم است که روابط و قوانین اصلاح و تسهیل شوند تا هر دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی عنوان کرد: بیشترین منبع صادراتی ترکمنستان گاز طبیعی، پنبه و سبزیجات و صیفی جات است.

لبافی تأکید کرد: مقرر شده است که از تمام ظرفیت‌های ۵ استان برای تعامل با ترکمنستان استفاده شود تا از ظرفیت موجود بیشترین بهره‌برداری انجام شود.

ایجاد منطقه مشترک بدون نیاز به ویزا
جواد نیشابوری، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان نیز در این زمینه بیان کرد: استان‌های آخال و مرو کشور ترکمنستان با استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان هم‌مرز هستند که لازم است برای ارتباطات بیشتر فضای امنیتی مرزها کمرنگ‌تر شود.

وی نیروگاه حرارتی، مجتمع نساجی، پنبه، سبزیجات، ذوب فلزات، چوب و دیگر موارد را از ظرفیت‌های ترکمنستان دانست و عنوان کرد: خدمات فنی و مهندسی، گردشگری سلامت، مصالح ساختمانی، پیمانکاری و از این قبیل خدمات، جزو ظرفیت‌های ایران برای کشور ترکمنستان به حساب می‌آید.

به گفتۀ وی برای ارتقاء ارتباطات بین دو کشور لازم است که بانک اطلاعات فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی دو کشور تهیه شود.

نیشابوری اضافه کرد: همچنین حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، پایش مستمر مشکلات و موانع بین دو کشور، برگزاری مناقصات، تهاتر کالا، ایجاد منطقه مشترک بین دو کشور برای برگزاری نمایشگاه‌ها، جلسات، همایش‌ها و جشن‌ها بدون نیاز به ویزا برای دو منطقه، می‌تواند از عوامل تأثیرگذار در افزایش روند ارتباطات بین دو کشور باشد.

ظرفیت‌های خراسان جنوبی دیده شود
علیرضا خامه‌زر، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند و رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند هم در این جلسه با بیان اینکه خراسان جنوبی مرز مشترکی با ترکمنستان ندارد، اظهار کرد: اگر قرار بر ایجاد تفاهم‌نامه با این کشور است، می‌توانید پتانسیل‌های این استان را نیز مدنظر قرار دهید.

خراسان جنوبی ظرفیت‌هایی از قبیل محصولات مزیت‌دار، نواحی صنعتی، کاشی و سرامیک، کویر تایر و منطقه ویژه اقتصادی را دارد که می‌تواند در تعامل با ترکمنستان همکاری خوبی با هم داشته باشیم

وی بیان کرد: اهمیت ترکمنستان در ارتباط با کشورهای ارواسیا را می‌دانیم، ولی آمار و اطلاعات در بخش تجارت با این کشور وضعیت خوبی ندارد و باید بیشتر از این ظرفیت استفاده کنیم.

خامه‌زر اعلام کرد: خراسان جنوبی ظرفیت‌هایی از قبیل محصولات مزیت‌دار، نواحی صنعتی، کاشی و سرامیک، کویر تایر و منطقه ویژه اقتصادی را دارد که می‌تواند در تعامل با ترکمنستان همکاری خوبی با هم داشته باشیم.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه خراسان جنوبی جزو استان‌های کویری کشور است، گفت: در بخش خوراک دام و واردات آن از ترکمنستان اگر اقداماتی انجام شود ما آمادگی تعامل و واردات را داریم.

وی عنوان کرد: با ترکمنستان رایزنی‌هایی را شروع کرده‌ایم و درخواست داریم که در تفاهم‌نامه پیش‌رو حتماً ظرفیت‌‍‌های خراسان جنوبی نیز دیده شود.

کد خبر: ۱۳۲٬۶۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha