۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
اشتغالزایی ۵۰۰ نفر در لرستان| خشکسالی راندمان تولید را ۵۰ درصد کاهش داد
مدیر تعاونی «باران کاران» لرستان عنوان کرد؛

اشتغالزایی ۵۰۰ نفر در لرستان| خشکسالی راندمان تولید را ۵۰ درصد کاهش داد

لرستان- مدیر تعاونی «باران کاران» لرستان با بیان اینکه ۵۰۰ نفر در این تعاونی مشغول به کار هستند، گفت: خشکسالی‌های اخیر سبب کاهش ۵۰ درصدی تولید شده است.

حمیدرضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: تعاونی «باران‌کاران» در زمینه تولید محصولات کشاورزی مانند لوبیا، سیب زمینی، گندم، جو و ... فعالیت می‌کند ولی بسته بندی بازاری محصولات را انجام نمی‌دهد، این تعاونی در متراز ۸۵۰ هکتار که مربوط به چندین روستا می باشد فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ نفر به‌صورت پاره وقت در این تعاونی مشغول به کار هستند، افزود: بیشتر فعالیت ما در فصل بهار و تابستان است؛ معمولاً میزان برداشت گندم و جو چهار تا پنج تن، سیب زمینی ۴۰ تا۵۰ تن و لوبیا نیز چهار تا پنج تن است؛ بازار مصرف ما معمولاً در داخل استان است و بذر محصولاتی چون گندم و جو را از جهاد کشاورزی استان و برخی دیگر مانند سیب زمینی را از استان‌هایی مانند همدان خریداری می‌کنیم.

مدیر تعاونی باران‌کاران لرستان عنوان کرد: از سال ۹۵ این تعاونی را تأسیس کرده‌ایم، در ابتدا بیشتر به کشت گندم و جو می‌پرداختیم ولی طی این سال ها با آبی شدن زمین‌ها به کشت‌هایی مانند سیب زمینی، لوبیا، هندوانه و ... نیزروی آورده‌ایم البته طی سالهای اخیر شرایط کرونایی تأثیر منفی بر عملکرد ما داشته است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه نرخ بالای تسهیلات بانکی وسخت بودن شرایط ضمانتی، کار را سخت کرده اما مهمترین مشکل ما خشکسالی است که طی سال‌های اخیر سبب کاهش ۵۰ درصدی عملکرد و تولید شده است همچنین میزان مبلغ آب بهای رودخانه برای محصولاتی مثل چغندر و سیب زمینی به ازای هر هکتار ۳.۵ تا چهار میلیون تومان است که این رقم برای ما سنگین است.

محمدی تصریح کرد: اگر یک یا دوماه هم هزینه آب را نپردازیم اداره برق، برق ما را قطع می‌کند، همچنین به‌دلیل یکپارچه نبودن زمین ها امکان مکانیزاسیون و استفاده از ماشین‌آلات در این زمین‌ها وجود ندارد.

کد خبر: ۱۳۲٬۶۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha