۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
درج قیمت تولید روی کالا باعث کاهش کیفیت می شود|۵۰درصد تولید به ریال خریداری و از مرز خارج می شود
مدیرعامل یک شرکت آرایشی و بهداشتی در گفتگو با بازار:

درج قیمت تولید روی کالا باعث کاهش کیفیت می شود|۵۰درصد تولید به ریال خریداری و از مرز خارج می شود

کرج- رئیس انجمن صنایع همگن شوینده، بهداشتی آرایشی استان البرز گفت: درج قیمت مصرف کننده روی کالا نیاز به بررسی بیشتری دارد چرا که باعث اقداماتی مانند کاهش کیفیت کالاها و آسیب به صنعت خواهد شد.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: محمد مهدی کامکار در گفتگو با بازار، با بیان اینکه درج قیمت مصرف کننده توسط کارخانه، باعث تضاد و رقابت بین واحد های مختلف تولیدی در دراز مدت می شود، افزود: در نهایت برای اینکه به یک روشی هزینه هایشان را مطرح کنند و کاهش بدهند تا برای مصرف کننده به صرفه باشد به تدریج از کیفیت کالا می زنند و ممکن است که مشکلات بعدی را برای صنعت ایجاد کنند.

رئیس انجمن صنایع همگن شوینده بهداشتی آرایشی استان البرز و مدیرعامل شرکت عطرآگین با اشاره به اینکه به دنبال ممنوعیت قاچاق و ورود کالاهای خارجی و سرپا نگه داشتن صنعت، امروز مصرف کننده نسبت به کالاهای ایرانی اعتماد بیشتری پیدا کرده است، افزود: اما با این شیوه قیمت گذاری امکان ایجاد یک اختلاف شدید بین مردم وجود دارد که حتی موجب می شود سلامت مردم را به خطر بیندازد.

کامکار گفت: در گذشته سوسیس و کالباس ترکیه، انواع و اقسام ماکارانی، شکلات، شوینده و لوازم بهداشتی را در مغازه ها مشاهده می‌کردیم که در حال حاضر نیست و در عوض صناعت مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی، شکلات، محصولات لبنی و غیره آنقدر رشد کرده که بخش قابل توجهی از بازار منطقه را هم گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه من هیچ مخالفتی با درج قیمت گذاری با سود مقطوع برای تولید ندارم، افزود: اما این موضوع باید مدیریت شود. تولید بر اساس هزینه تعیین شده اش است و مردم نمی‌توانند به ظاهر قضاوت بکنند. شخصی می خواهد با یک بسته بندی شکیل و زیبا کالایی بی کیفیت را به مردم بدهد بعد ادعا بکند که این کالا معجزه می کند، اما تولید کننده ای که بهترین مواد را آورده و قطعا قیمت بالاتر هم برایش تمام شده، از طرفی برای استفاده از آن فراورده اجازه تبلیغات را ندارد، نمی تواند رقابت کند.

دولت اول باید تکلیف بازار توزیع را مشخص کند
رئیس انجمن صنایع همگن شوینده بهداشتی آرایشی استان البرز اظهار کرد: دولت باید اول تکلیف بازار توزیع و چالش های شرکت های توزیع و فروشگاه های زنجیره ای را مشخص کند تا تولید کننده برای پخش و فروش محصولات تولیدی با چالش مواجه نشود.

کامکار در توضیح این مسئله گفت: در واقع شرکت های توزیع باید محصول را درب کارخانه تحویل بگیرند و پول آن را یا به صورت نقدی یا یک ماهه یا سه ماهه با ضمانت به تولیدکننده برگردانند. فروشگاه های زنجیره ای هم به با تحویل درب کارخانه پول آن را نقدی پرداخت کنند. اما تجربه ثابت کرده شرکت های پخش و فروشگاه های زنجیره ای حاضر نیستند محصولات برند های کوچک و متوسط را خریده و مبلغش را پرداخت کنند.

شرکت های زنجیره ای ضمن اینکه مبلغ بالاتری طلب می‌کنند کالای من را به طور امانی دریافت می کنند و پس از ۶ ماه یا یکسال که موفق به فروش محصولات نشده و عینا به کارخانه ها مرجوع می کنند، در این مدت هم گاهی کارخانه ها به دلیل اینکه نتوانستند نقدینگی شان را تامین کنند ممکن است از پا درآمده باشند، یا کالایی که مرجوع می شود قابل بازیافت و مصرف دوباره نیست و باید معدوم شود

وی ادامه داد: شرکت های زنجیره ای ضمن اینکه مبلغ بالاتری طلب می‌کنند کالای من را به طور امانی دریافت می کنند و پس از ۶ ماه یا یکسال که موفق به فروش محصولات نشدند عینا به کارخانه ها مرجوع می کنند. در این مدت هم گاهی کارخانه ها به دلیل اینکه نتوانستند نقدینگی شان را تامین کنند ممکن است از پا درآمده باشند، یا کالایی که مرجوع می شود قابل بازیافت و مصرف دوباره نیست و باید معدوم شود.

کامکار با اشاره به طرح درج قیمت روی کالا گفت: اگر اجرای این طرح درست مطالعه، کار و عملیاتی نشود صنعت کوچک و متوسط ما به زودی متلاشی می شود و خیل عظیمی از بیکاری کارگران و پرسنل صنعت ما را به دنبال خواهد داشت. کارکنان ما اکثرا دارای مدارک کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا هستند اینها در جامعه ای که هیچ جایگاهی برایشان پیدا نمی شود چه کار باید بکنند؟

محصولاتی که تا ۴ سال قبل از کشورهای دیگر وارد می کردیم امروز خودمان تولید می کنیم
رئیس انجمن صنایع همگن شوینده بهداشتی آرایشی استان البرز گفت:
توصیه ما این است که دولت فرصت دهد با جلسات مختلف و بررسی در دراز مدت روش درست برای اجرای آن را در پیش بگیرد. می توان در این زمینه با بررسی روش و راهکارهای کشورهای موفق اقدام کرد.

کامکار اظهار کرد: این روش کمک به تولیدکننده و مردم نیست و با توقف تولید داخلی فقط دلالان بهره و استفاده خواهند برد. مردم ایران هم متاسفانه عاشق فرهنگ اروپایی و آمریکایی هستند و هر چیزی که لیبل لاتین و بسته بنده زیباتری داشته باشد به سمتش می روند و در این شرایط تولید، اقتصاد و عزت کشور به طور کل از بین می رود.

کامکار گفت: محصولاتی که تا چهار سال گذشته از آمریکا یا کشورهای دیگر وارد می شد، ما امروز همان را در ایران تولید می کنیم اما توسط نماینده همان شرکت ها با تغییر، تحت ثبت سفارش در داخل ایران تبدیل به برندهای جهانی می شود. چرا کاری می کنیم که به بخت خود لگد زده و تولید خودمان را نابود کنیم.

فرآورده هایی را که تابحال وارد می شد، در بخش تحقیق و توسعه توانستیم تولید بکنیم و با بسته بندی های بسیار خوب و زیبایی در اختیار همه مصرف کننده های ما قرار گرفت اما برای پیشرفت در این زمینه فقط زمان و حمایت می خواهیم

رئیس انجمن صنایع همگن شوینده بهداشتی آرایشی استان البرز با بیان اینکه با وجود تحریم هم در مجموعه خود ما شامل «مواد اولیه زیر دسته مجموعه، صنایع بسته بندی و غیره» تاکنون موفق به بومی سازی برخی اقلام شدیم و نیاز به واردات نداریم، افزود: در تولید فرآورده هایی که تابحال وارد می شد، در بخش تحقیق و توسعه توانستیم تولید بکنیم و با بسته بندی های بسیار خوب و زیبایی در اختیار همه مصرف کننده های ما قرار گرفت. اما برای پیشرفت در این زمینه فقط زمان و حمایت می خواهیم.

کامکار در پاسخ به این پرسش که برای تامین مواد اولیه وارداتی آیا مشکل داریم یا خیر، گفت: هیچ صنعت و شرکتی تا رفع تحریم نهایی نشود به راحتی به ما مواد نخواهد داد حتی چین، حتی ترکیه که با ما هم پیمان است. ما به سختی مواد اولیه را تامین می کنیم. با همین قیمت دلار ۳۰ هزار تومانی، برای منِ تولید کننده داخلی، ۶۰ تا ۹۰ و حتی ۱۰۰ هزار تومان تمام می شود. امیدواریم تحریم ها تمام شود و این پیچ و گره های تجارت هم باز شود.

تصمیمات وزارتی عوارضی به وجود می آورند که تولیدکننده را از پا درمی آورد
وی با بیان اینکه سازمان صمت البرز نهایت همراهی همکاری را با ما داشته اند، افزود: دانشگاه علوم پزشکی هم به همه موارد آگاه است، اما اینها نهادهای ترکیبی وابسته به وزارتخانه هستند و تصمیماتی می گیرند که اصلا قابل اجرا در استان نیست و عوارضی به وجود می آورد که ممکن است این عوارض ما را از پای دربیاورد.

کامکار همچنین گفت: این اطمینان را به هموطنانم به خصوص مصرف کننده های محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی می دهم که به تولیدات داخلی که نتیجه تلاش، دانش و فرهنگی است که با پوست، مو و زندگی ایرانی ها سازگاری بیشتری دارد، اعتماد کنند و از کالای قاچاق حمایت نکنند. توجه داشته باشند که کمک به یک دلار در بخش صنعت در واقع کمک به ۱۰۰ دلار در آمد ملی است.

وی با بیان اینکه تمامی کارها و فرمولاسیون شرکت ما توسط کارشناسان و گروه اطلاعات پشتیبانی خودمان انجام می شود افزود: اگر شرکت های دانش بنیان علاقه ای به صنعت آرایشی، بهداشتی و شوینده و دانش فنی در این زمینه ها دارند من به عنوان رئیس انجمن استان البرز از همکاری آنها استقبال می کنم.

کامکار در جواب این پرسش خبرنگار بازار که بی ثباتی قیمت ها تا چه حد در تولید، بسته بندی و فروش تاثیر گذار است گفت: بحث مواد اولیه و بسته بندی هیچکدام ریشه در تصمیم گیری ما ندارد بلکه ریشه در تصممات دولت دارد و با افزایش نرخ قیمت تمام شده من هم افزایش پیدا می‌کند.

صنایع پتروشیمی که تامین کننده بخش قابل توجهی از ملزومات بسته بندی من هست وقتی کالای خودش را برای به دست آوردن دلار صادر می کند، به جای اینکه این محصول را با یک شرایط بهتری در اختیار منِ تولیدکننده بگذارد که من هم با ایجاد ارزش افزوده یعنی ایجاد اشتغال محصول نهایی را تولید کرده و به بازار صادرات تقدیم بکنم، قطعا" آسیب به بحث تولید، اشتغال و گمراهی است

صنایع پتروشیمی که تامین کننده بخش قابل توجهی از ملزومات بسته بندی من هست وقتی کالای خودش را برای به دست آوردن دلار صادر می کند، به جای اینکه این محصول را با یک شرایط بهتری در اختیار منِ تولیدکننده بگذارد که من هم با ایجاد ارزش افزوده یعنی ایجاد اشتغال محصول نهایی را تولید کرده و به بازار صادرات تحویل دهم، قطعا" آسیب به بحث تولید، اشتغال و گمراهی است.

وی اظهار امیدواری کرد: ابتدا با رفع تحریم، دوم ارتباط درست با دنیا، سوم دادن روحیه درست به مردم بخصوص جوانان بتوانیم همیت جمعی و ملی را به کار بگیریم تا ایران را در ابعاد مختلف همانطور که در بسیاری از صنایع به استقلال رساندیم در این بخش از صنعت نیز به حد انتظار برسانیم.

۵۰ درصد تولیدات ما توسط کشورهای همسایه در داخل کشور به ریال خریداری و از مرزها خارج می شود
کامکار با بیان اینکه بیش از۷۰ درصد صنایع آرایشی و بهداشتی در البرز مستقر است و بزرگترین شبکه تولیدی ایران به شمار می رود گفت: این اطمینان را به همه مردم می دهم که ما نه تنها می توانیم نیاز های داخلی را تامین کنیم بلکه می توانیم بسیاری از نیاز های کشورهای منطقه را تامین بکنیم.

وی در خصوص اینکه آیا صادرات هم دارند یا خیر، گفت: متاسفانه ما در بخش آرایشی و بهداشتی صادرات نداریم چون تمام امتیازاتی که داشتیم را از دست دادیم. بازار مصرف ما که کشورهایی مثل افغانستان، عراق، آذربایجان، ارمنستان و غیره هستند، در شرایطی که مردمشان به راحتی می توانند کالاهای داخلی ما را از بازار ایران به ریال جمع کنند و از طریق مرزها ببرند، قطعا" به راحتی به تولیدکننده ارز نمی دهند. بیش از ۵۰ درصد تولیدات ما که با قیمت سوبسیدی متعلق به مردم خودمان است تولید می شود به راحتی از مرزها خارج می شود و تمام پل های ارتباطی ما خراب شده و سالها زمان می برد تا این رویه و فرآیند درست شود.

کد خبر: ۱۳۲٬۶۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha