۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
چالش های زیر مجموعه «وبانک» برای ورود به بورس| موانع ورود به بورس هزینه های بالا یا ورثه حقیقی؟
«بازار» گزارش می دهد

چالش های زیر مجموعه «وبانک» برای ورود به بورس| موانع ورود به بورس هزینه های بالا یا ورثه حقیقی؟

نماد «وبانک» قصد دارد یک یک گروه تولیدی زیر مجموعه خود را در بورس عرضه کند اما این گروه متشکل از ۱۳ شرکت ۴ سهامدار حقیقی است که سهم خود را به ارث برده و همین مساله در عرضه بورس چالش ساز شده است.

بازار؛ گروه بورس: در یک سال گذشته دولت برای تشویق مردم به سهامداری بسیاری از شرکت های بزرگ، بانک ها، صندوق های سرمایه گذاری دولتی و ... را مکلف کرده است تا شرکت های زیر مجموعه ای خود را وارد بورس کنند و از این طریق هم بخشی از نقدینگی بازار را جمع کنند هم اینکه بتوانند در تامین مالی خود از این روش بهره مند شوند. در همین راستا یک گروه تولیدکننده که متشکل از ۱۳ شرکت است و بانک ملی از زمان تاسیس تاکنون سهامدار عمده آن مانده، این روزها خبرهایی منتشر شده که به زودی سهام آن در بورس عرضه می شود.

این گروه که سال ۱۳۷۲ با ۲.۵ میلیارد تومان تاسیس شده در شرایط کنونی به گفته مهدی ایمانی مدیرعامل آن بیش از ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه دارد و با توجه به نوعی سرمایه گذاری مشارکتی بخش دولتی و بانک حدود ۳۵ درصد از سهام این گروه در اختیار شرکت توسعه ملی با نماد وبانک است و مابقی آن در اختیار ۴ سهامدار حقیقی است.

مهدی ایمانی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه این شرکت در سال ۱۳۹۳ به دلیل بدهی های سنگینی که به بانک ها و تامین اجتماعی داشت اعلام ورشکستگی کرده بود، گفت: یکی از مهمترین مشکلات کنونی کشور تسهیلات گران بانک ها و سود مرکب است که باعث شده بسیاری از تولیدکننده ها دچار زیان شوند.

سهامدار عمده دولتی شرکت تولیدی تمایل به عرضه سهام از طریق بورس دارد، اما در شرایط کنونی به جز سهامدار عمده این شرکت ۴ سهامدار حقیقی دیگر دارد که به نوعی این شرکت را از سهامدار اصلی یعنی بنیان گذار آن به ارث برده اند و در شرایط کنونی همین مساله مانع از ورود شرکت به بورس می شود

بدهی های معوق
او افزود: در سال های گذشته ما یک تسهیلات ۵۰ میلیارد تومانی از بانک تجارت دریافت کرده بودیم که در حال حاضر به حدود ۳۷۰ میلیارد تومان رسیده ست، البته این شرکت زمانی که به مدیریت جدید واگذار شد حدود ۶۷۰ میلیارد تومان بدهی داشته که ۵۶ میلیارد تومان آن بدهی تامین اجتماعی، ۲۶ میلیارد تومان ان بدهی برق، آبونمان و ۱۲ میلیارد تومان بدهی حقوق عقب افتاده پرسنل بوده و در این چند سال اخیر تمامی آنها تسویه شده اند و تنها بدهی ۳۷۰ میلیارد تومانی بانک تجارت باقی مانده است.

مدیرعامل این گروه تولیدی با اشاره به اینکه سهامدار عمده دولتی این شرکت تمایل به عرضه سهام از طریق بورس دارد، گفت: در شرایط کنونی به جز سهامدار عمده این شرکت ۴ سهامدار حقیقی دیگر دارد که به نوعی این شرکت را از سهامدار اصلی یعنی بنیان گذار آن به ارث برده اند و در شرایط کنونی همین مساله مانع از ورود شرکت به بورس می شود.

ایمانی با اشاره به اینکه شرکت در حال حاضر به سودسازی رسیده است، گفت: پیش از این هزینه های بالای و ... باعث زیان شرکت شده بود اما به تازگی با توجه به صورت های مالی تلفیقی حدود ۱۰ درصد سود شناسایی کرده است، هرچند این عدد سود برای یک گروه که دارای ۱۳ شرکت و با فناوری های روز است عدد قابل قبولی نیست، به عبارت دیگر در تولیدات محصولات چینی حاشیه سود ۱۳ درصد است اما این گروه تنها توانسته ۱۰ درصد حاشیه سود بسازد.

تحریم ها و نوسانات نرخ ارز به عنوان مهمترین چالش برای این شرکت تولیدی وجود دارد، زیرا در یک سال گذشته برخی شرکت موارد اولیه بیشتری نسبت به صادرات وارد کرده و این به معنای تاثیر پذیری از نوسانات نرخ ارز است

او با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین دلایل افزایش فشار بر این شرکت تفاوت نرخ ارز در طول چند سال اخیر است، گفت: با توجه به اینکه تجهیزات و ماشین آلات تولید این محصولات از کشورهای اروپایی وارد می شود تفاوت نرخ ارز نقش مهمی در تعویق پروژه و تحمیل هزینه داشته است، به طوری که وقتی یکی از طرح های توسعه ای کلید خورد قیمت یورو در ایران ۱۷ هزار تومان بود و بعد از اینکه یورو به ۳۰ هزار تومان رسید هزینه برآور شده برای اتمام پروژه حدود ۱۱۵ میلیارد تومان بیشتر شد و همین مساله به زیان تمام شده است.

ایمانی با اشاره به دیگر مشکلاتی که منجر به کاهش حاشیه سود شرکت شده است، گفت: در شرایط کنونی محصولات ما انرژی بر است و خیلی زیاد تحت تاثیر قطعی برق و گاز هستم و این مساله سهمیه بندی نه تنها تولید را کاهش می دهد، بلکه در تابستان اخیر به دلیل قطعی برق یکی از گروه های تولید شرکت از بین رفت و ۴۷ میلیارد تومان خسارت وارد شد و دولت هم هیچگونه اقدامی برای جبران خسارت نکرد. از طرف دیگر تحریم ها و نوسانات نرخ ارز به عنوان مهمترین چالش برای این شرکت تولیدی وجود دارد، زیرا در یک سال گذشته این شرکت حدود ۸ میلیون یورو محصول وارد و ۳ میلیون یورو صادر کرده و این به معنای تاثیر پذیری از نوسانات نرخ ارز است.

کد خبر: ۱۳۲٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha