۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
ضرورت ایجاد بازار برای ۷میلیون راس دام سبک| پوست و روده؛ مزیت مغفول مانده از نگاه دولتها و دامداران
رئیس مجمع صادرکنندگان دام زنده کشور در گفتگو با بازار؛

ضرورت ایجاد بازار برای ۷میلیون راس دام سبک| پوست و روده؛ مزیت مغفول مانده از نگاه دولتها و دامداران

پوریان رئیس مجمع صادرکنندگان دام زنده با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت دام سبک کشور بالغ بر ۷۱ میلیون راس است، تاکید می کند: تا اواخر بهار ۱۴۰۱ باید برای ۷ میلیون راس دام سبک بازار ایجاد شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت دامداری کشور با مشکلات بسیاری مواجه است که عمدتا به بحث تامین خوراک مربوط می شود. از دیگر مشکلات پیش روی دامداران انباشت دام است که با توجه به بالا بودن میزان زایش ها در فصل پاییز به نظر می رسد نگرانی های فعالان این بخش بیش از گذشته شده باشد به خصوص اینکه صادرات دام زنده آنچنان که انتظار می رود پویا نیست و بازار داخلی نیز خواهان این میزان تولید نیست.

مواج بودن دریا و همچنین دست و پا گیر بودن بروکراسی ها موجب شده صادرات دام زنده وضعیت مناسبی نداشته باشد

بروکراسی و مشکلات دست و پا گیر صادرات دام زنده را سخت کرده است
منصور پوریان، رئیس مجمع صادرکنندگان دام زنده در خصوص وضعیت فعلی صادرات دام زنده به خبرنگار بازار می گوید: صادرات دام زنده به آن صورت که از آن صحبت می شود انجام نمی گیرد به دلیل اینکه بروکراسی و مشکلات دست و پاگیر زیادی در این مسیر است. از طرف دیگر الان فصلی است که دریا مواج است و صادرات بسیار کم صورت می گیرد.

پوریان در خصوص زاد و ولد پاییزه دام ها نیز می گوید: دام الان بسیار زیاد است و لذا میزان تولید و عرضه بسیار بالا است. به طوری که بر اساس بررسی های انجام شده زایش به قدری بالا است که بایستی برای آن بازار ایجاد شود در غیر این صورت با توجه به مازاد دامی که الان داریم باعث می شود که با مشکلات عدیده ای در سال جدید روبرو شویم.

او می افزاید: وقتی بره جدید وارد بازار می شود به سرعت جذب بازار می شود و در عوض خریدار چندانی برای تولید قبل وجود ندارد و از نظر قیمتی هم کاهش پیدا می کند.

پوریان در خصوص میزان انباشت دام نیز می گوید: بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان دامپزشکی در حال حاضر کل جمعیت دام سبک کشور ۷۱ میلیون راس است که ۲۰ میلیون راس آن بز است.

با وجود انباشت دام و زاد و ولد بالا، خروجی دامها برای کشتار درحد بسیار کمی بود به همین دلیل این خروجی کم سبب شد دام زیادی در دامداری ها بماند

نداشتن بازار و عدم خروج دام از دامداری ها انباشت دام را رقم زده است
او می افزاید: در بخش دوم به دلیل اینکه جمعیت مولد در بخش سبک زیاد است معمولا تولید زیاد است الان جمعیتی که نیاز به بازار و کشتار دارد بالا است. در حالی که فصول بسیار سختی را پشت سر گذشته ایم چرا که به دلیل بیماری کرونا کاهش مصرف گوشت را نیز داشتیم و عملا دام در دامداری ها انباشت شد.

پوریان ادامه می دهد: با وجود انباشت دام زاد و ولد روی آن آمد اما خروجی دامها برای کشتار درحد بسیار کمی بود به همین دلیل این خروجی کم سبب شد دام زیادی در دامداری ها بماند.

او خاطر نشان می کند: مشکلات دامداری ها به همین جا ختم نمی شود و در کنار این مسائل، فصول بدی را نیز از منظر آب و هوایی پشت سر گذاشتیم و تنش آب در استانهایی مثل خوزستان، ایلام، فارس و لرستان که دام سبک در آنها یک مزیت است متاثر از خشکسالی و کم آبی شد و به نوعی اسباب زحمت شد برای دامدار و دام هم آسیب دید.

رئیس مجمع صادرکنندگان دام زنده می گوید: همانطور که می دانید با روی کار آمدن دولت جدید خرید حمایتی اجرا شد و دولت گوشت زیادی را از این طریق ذخیره کرد و تا حدودی نیز اجازه صادرات داده شد اما باز هم تاکید می کنم که به قدری بروکراسی بالا است و بقدری دست و پا گیر است که دام بسیار کمی صادر می شود.

برای جمعیتی بالغ بر ۷ میلیون راس را باید تا آخر بهار ۱۴۰۱ بازار ایجاد کنیم
پوریان می گوید: مساله اساسی اینجا است که پایه تولید کشور در بخش زایش پاییز است و لذا الان گله های زیادی ایجاد شده و در دامداری ها پر شده است، به طوری برای جمعیتی بالغ بر ۷ میلیون راس را باید تا آخر بهار بازار ایجاد کنیم. در واقع جمعیت دام سبک نیاز به حمایت و بازار دارد برای اینکه بتوانیم دوباره شاهد قدرتمند شدن تولید در بخش دام سبک باشیم.

پوریان در پاسخ به این سوال که چه میزان می توان روی بازار داخل برای ۷ میلیون راس دام سبک حساب کرد می گوید: بازار داخل نمی تواند این جمعیت دام سبک را جذب خود کند، باید واقع بین باشیم. به این معنا که میزان زیادی از این دام روی دست دامدار می ماند مثل الان که دامدار دام را به میدان می برد و نمی تواند به راحتی بفروشد چون تقاضای چندانی وجود ندارد و خریداران بیشتر خواهان بره امسال هستند چون کیفیت بهتری دارد و به دلیل کم وزن بودن از نظر قیمتی به صرفه تر است.

او ادامه می دهد: البته بخشی از دام عرضه شده توسط دولت خریداری شده و برای بخشی از دام ها نیز صادرات هدف گذاری شده است اما آقایان باید بدانند که صادرات با این بروکراسی و بخشنامه ها بسیار سخت است و عملا انگیزه آنچنانی برای صادرات وجود ندارد. پس قطعا دام زیادی روی دست دامداران خواهد ماند.

پوریان در خصوص وضعیت خرید حمایتی توسط دولت نیز می گوید: برای دام سبک خرید حمایتی به نرخ ۶۲ هزار تومان صورت می گیرد و در بازار آزاد نیز نرخ دام آزاد متفاوت است و روی دامنه ۶۰ هزار تومان در کلی فروشی ها قرار دارد.

تجارت پوست و روده از جمله تجارت های فعال در دنیا است، اما دامداری ایران هنوز از این بخشها بهره ای نمی برد و دامدار تنها با نیت فروش گوشت، دام پرورش می دهد

به دلیل فراهم نشدن زیرساخت های تولید در بخش پوست و روده، نگاه تولیدکنندگان هنوز به خام فروشی است
یکی از مسائل مطرح در صنعت دامداری کشورهای پیشرفته، بحث خروج دامداران از حالت تک محصولی (گوشت) است. به طوری که در بسیاری از کشورها شاهد هستیم علاوه بر گوشت دام از بخشهای دیگر آن نیز استفاده های اقتصادی می شود به نحوی که تجارت پوست و روده از جمله تجارت های فعال در دنیا است. اما دامداری ایران هنوز از این بخشها بهره ای نمی برد و دامدار تنها با نیت فروش گوشت، دام پرورش می دهد.

رئیس مجمع صادرکنندگان دام زنده کشور در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: قطعا ما نیز باید از تمام بخش های دام استفاده کنیم و فقط معطوف به گوشت نباشیم چرا که به عنوان مثال پوست به عنوان یک عنصر اساسی در تولید چرم یک مزیت در این بخش محسوب می شود.

او می افزاید: با این وجود مشکل اینجا است که دامداری دامی را که تولید می کند فقط و فقط برای گوشت است و به سایر اعضا و اقلام دیگری که گوسفند دارد نگاه نمی شود. در واقع در کشور زیر ساختها و پایه های تولید در بخش پوست و همچنین فرآوری روده و امحا و احشا به خوبی بررسی نشده است به همین دلیل نگاه تولیدکنندگان هنوز نگاه خام فروشی است. به عبارت دیگر همه نگاه ها به گوشت دام است و مابقی نادیده گرفته می شود.

پوریان می گوید: نیاز است از این حالت تک محصولی بودن خارج شویم و به استفاده های مختلفی که از دام می شود نیز نگاه شود و در آن حوزه ها نیز سرمایه گذاری کرد. همانطور که کشوری مانند ترکیه به خوبی توانسته با سرمایه گذاری در بخش پوست انواع دام سبک و سنگین، صنایع چرمی خود را در جهان تبدیل به برند کند و ارزش افزوده بالایی ایجاد کند.

کد خبر: ۱۳۲٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha