۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۱
ادامه تعطیلی کارخانه فولاد نورد ایوان/ ۶۰ کارگر منتظر راه اندازی کارخانه هستند
بازار گزارش می‌دهد؛

ادامه تعطیلی کارخانه فولاد نورد ایوان/ ۶۰ کارگر منتظر راه اندازی کارخانه هستند

ایلام - یک سال از تعطیلی کارخانه فولاد نورد شهرستان ایوان واقع در شمال استان ایلام می گذرد، هنوز این کارخانه به چرخه تولید وارد نشده و ۶۰ کارگر در انتظار بازگشایی دوباره آن هستند.

رمضان نوری؛ خبرگزاری بازار- سال ۱۳۸۷ بود که با بهره گیری از متخصصان و مهندسان داخلی عملیات اجرایی کارخانه تولید میلگرد در شهرستان ایوان واقع در شمال استان ایلام آغاز و سال ۱۳۹۰ این کارخانه به بهره برداری رسید.

طبق گفته مسئولان کارخانه تمامی قطعات و مراحل راه اندازی از صفر تا صد کارخانه توسط مهندسان داخلی و با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان انجام شده است.

راه اندازی کارخانه چشم امیدی برای افراد بومی بیکار در منطقه شد و حدود ۶۰ کارگر در این کارخانه مشغول به کار شدند، اما این پایان کار نبود و این کارخانه در سال ۱۳۹۷ تعطیل شد و حالا با گذشت یک سال هنوز به چرخ تولید وارد نشده است.

در حال حاضر کارخانه به دلیل مشکلات مختلف به طور کامل تعطیل است و کارگران همچنان چشم انتظار بازگشایی آن هستند، در حالی که هنوز وعده های مسئولان کارخانه محقق نشده است.

هرچند در سال جاری چندین بار کارگران کارخانه برای احقاق حق از طریق مسئولان اجرایی اقدام کردند ولی هنوز این مهم نیز به سرانجام نرسیده است.

کارگرانی که سال ها در این مجموعه کار کرده اند حالا با تعطیلی کارخانه آنها هم بیکار شده اند و نمی توانند جای دیگر هم کار پیدا کنند چراکه شهرستان ایوان و استان ایلام سالهاست با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می کنند.

مسئولان اجرایی استان و کارخانه نورد ایوان در مورد سرانجام این کارخانه پاسخگو نیستند و کارگران همچنان چشم انتظار امیدی برای راه اندازی دوباره کارخانه هستند

نکته جالب اینکه در کنار تولید میلگرد در کارخانه نورد ایوان قرار بود فاز تولید شمش فولادی نیز راه اندازی شود، ولی این طرح نیز با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی به حال خود رها  شده است.

متاسفانه در حال حاضر مسئولان اجرایی استان و کارخانه نورد ایوان در مورد سرانجام این کارخانه پاسخگو نیستند و کارگران همچنان چشم انتظار امیدی برای راه اندازی دوباره کارخانه هستند.

مشکل از سهامداران کارخانه است

طبق گفته رئیس سازمان صمت استان ایلام،کارخانه فولاد «نورد ایوان» که در زمینه تولید انواع میلگرد آج‌دار در شهرستان ایوان فعالیت داشت، به دلیل مشکلات ناشی از اختلاف سهامداران تعطیل شده که تلاش می‌شود با همکاری دستگاه‌های مربوطه و قضایی این شهرستان مشکل به زودی رفع شود.

یارالله نصیری تأکید کرد: ۴۵ کارگر این کارخانه که بعد از تعطیلی بیکار شدند برای گذران زندگی تا فراخوان مجدد کار بیمه بیکاری دریافت خواهند کرد و در این راستا این عزیزان دغدغه ای  نداشته باشند.

نصیری اضافه کرد: مشکل برق مورد نیاز واحد فولاد ایوان از طریق اختصاص مبلغ ۳۰ میلیارد ریال توسط شرکت شهرک های صنعتی ایران و به همین میزان هم از محل منابع استانی، رفع خواهد شد. 

لزوم حل مشکل کارخانه نورد ایوان در سال جهش تولید

کارشناس مسائل اقتصادی در استان ایلام در گفت و گو با بازار اظهار کرد: کارخانه نورد ایوان با هزار امید و آرزو و با ارائه مشوق های لازم از جمله تسهیلات ارزان قیمت راه اندازی شده است.

علیراض پوراحمد بیان کرد: اگر مشکل تعطیلی کارخانه از اختلاف سهامداران است، این مسئله حتما باید در محاکم قضایی پیگیری شود تا کارگران هرچه سریعتر مشغول به کار شوند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه صنعت استان ایلام در بخش های مختلف از جمله نبود زیرساخت ها مواجه است، گفت: به نظر می رسد مشکلات کارخانه نورد ایوان باید توسط مسئولان ارشد استان پیگیری جدی شود.

هم اکنون وضعیت کارخانه و کارگران به حال خود رها شده و انتظار است مسئولان ارشد به طور ویژه مسئله تعطیلی کارخانه را پیگیری کنند

پوراحمد عنوان کرد: هم اکنون وضعیت کارخانه و کارگران به حال خود رها شده و انتظار است مسئولان ارشد به طور ویژه مسئله تعطیلی کارخانه را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: تجریه نشان داده هرچه بیشتر از تعطیلی کارخانه بگذرد، احتمال عدم بازگشایی و ضرر و زیان های فراوان مالی و فرسودگی دستگاه های کارخانه وجود دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در استان ایلام اظهار کرد: در کنار این کارخانه فاز دوم تولید شمش های فولادی وجود دارد که در صورت راه اندازی ۱۰۰ نفر دیگر مشغول به کار می شوند.

وی ادامه داد: همه مردم و مسئولان می دانند بیکاری در استان ایلام معضلی بزرگ به شمار می رود، به نظر می رسد راه اندازی این کارخانه علاوه بر رونق تولید باعث شکوفایی بحث اشتغال در استان نیز می شود.

با توجه به اینکه در سال جهش تولید قرار داریم، امیدواریم مسئولان کارخانه و اجرایی استان نه تنها این کارخانه راه اندازی کنند، بلکه فاز دوم کارخانه را هم راه اندازی کنند تا جوانان بیشتری در استان مشغول به کار شوند.

کد خبر: ۱۳٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha