۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
گوجه‌های سرخ بوشهر به مسکو می‌رود| کشاورزان منتظر گشایش خط «بوشهر- روسیه»
گزارش بازار؛

گوجه‌های سرخ بوشهر به مسکو می‌رود| کشاورزان منتظر گشایش خط «بوشهر- روسیه»

بوشهر- مذاکرات و رایزنی‌های چند ماه گذشته در مسیر صادرات از ایران به روسیه، کشاورزان و تولیدکنندگان بوشهر را امیدوار کرده و اکنون منتظر گشایش در این مسیر استراتژیک هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بوشهر از استان‌هایی است که علیرغم واقع شدن در منطقه گرم و خشک و کم‌باران و با وجودی که سفره‌های زیرزمینی قوی و پر آب ندارد، ولی در بحث کشاورزی و باغداری در قرن اخیر جایگاه خاصی داشته و محصولات مختلف باغی و زراعی و جالیزی در تمام فصول سال در بوشهر تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

خرما و لیموترش از مهم‌ترین محصولات باغات استان بوشهر است که مجموعا سالانه بیش از ۲۵۰ هزار تن خرما و لیمو در این استان برداشت می‌شود؛ گندم و سایر محصولات زراعی نیز در بوشهر با کیفیت مطلوبی تولید می‌شود و در هر ۱۰ شهرستان استان کشت گندم به روش‌های دیم و آبی انجام می‌شود.

گوجه‌فرنگی و خیار نیز از محصولاتی است که علاوه بر کشت گلخانه‌ای، در اراضی استان نیز برداشت شده و گوجه‌فرنگی بوشهر در فصل زمستان به عنوان محصول خارج از فصل به نقاط مختلف کشور و به سایر کشورها ارسال می‌شود.

اخیرا و با توجه به مراودات صورت گرفته با روسیه و سفر نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی به همراه رئیس جمهور به مسکو، امیدواری زیادی برای بهبود صادرات محصولات کشاورزی از استان بوشهر به مقصد روسیه ایجاد شده و تولیدکنندگان منتظر سال پرسودی هستند.

تولیدکنندگان منتظر رونق صادرات محصولات
حبیب بنافی از تولیدکنندگان خرمای استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان بوشهر بیش از ۱۷۰ هزار تن خرما تولید می‌کند که ۷۰ درصد این محصول، پتانسیل صادرات را دارد.

وی افزود: روسیه بازار مناسبی برای خرمای استان بوشهر است و با رایزنی و مذاکرات نماینده دشتستان با مقامات روسیه، مقدمات این موضوع انجام شده و به زودی شاهد رونق بازار خرما خواهیم بود.

علی رضوان‌پور از تولیدکنندگان گوجه استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: گوجه استان بوشهر بسیار مرغوب و با کیفیت است و صادرات این محصول به روسیه، گامی بلند در بهبود وضعیت کشاورزان است.

وی افزود: باید موانع صادراتی برداشته شود و تعرفه‌ها نیز کاهش یابد تا سودآوری بیشتری داشته باشیم.

کرامت الهی از تولیدکنندگان گوجه و خیار گلخانه‌ای نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: بهترین کیفیت محصول را داریم و اگر مسئولان در بحث صادرات محصول کمک کنند، نقطه عطفی در عرصه کشاورزی است.

کشاورزان بیشترین زحمت را می‌کشند و در عوض، واسطه‌ها و دلالان بیشترین سود را می‌برند و اگر بحث صادرات رونق یابد، بدون تردید شاهد بهبود وضعیت تولیدکنندگان خواهیم بود

مجید متانت از تولیدکنندگان کشاورزی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کشاورزان بیشترین زحمت را می‌کشند و در عوض، واسطه‌ها و دلالان بیشترین سود را می‌برند و اگر بحث صادرات رونق یابد، بدون تردید شاهد بهبود وضعیت تولیدکنندگان خواهیم بود.

وی یادآور شد: از مسئولان به ویژه نماینده مجلس و استاندار می‌خواهیم در زمینه صادرات محصولات کشاورزی از بوشهر به روسیه و سایر کشورها، جدیت داشته باشند تا به حق واقعی خودمان برسیم.

قابلیت صادرات محصولات کشاورزی بوشهر
نوذر منفرد مدیر کل جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای هدف اگر با برنامه‌ریزی و با هدف‌گذاری صحیح انجام شود بدون تردید موجبات رونق کشاورزی می‌شود.

وی افزود: بسیاری از محصولات کشاورزی در استان بوشهر قابلیت صادرات دارند و تلاش می‌کنیم در بازار رقابت عقب نمانیم.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: مذاکرات خوبی با روسیه برای صادرات محصولات کشاورزی صورت گرفته و امیدواریم نتایج حاصله نیز مثبت بوده و رضایتمندی کشاورزان را فراهم کند.

انتقال و بازگشت ارز ناشی از صادرات از چالش‌های صادرات کشاورزی
رئیس اتاق بازرگانی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با تلاش‌های صورت گرفته، اتفاقات ارزشمندی در حوزه صادرات کشاورزی رقم‌خورده و صادرات به روسیه موجبات بهبود وضعیت کشاورزان می‌شود.

خورشید گزدرازی افزود: انتقال و بازگشت ارز ناشی از صادرات و همچنین تأخیر در پذیرش بار و بیمه و تعرفه‌های صادراتی محصولات کشاورزی از جمله مشکلات و چالش‌های اساسی است که البته با رایزنی گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه و سایر مسئولان، بخش زیادی از مشکلات رفع شده است.

وی بیان کرد: ارتباط و اتصال به شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی یک‌مساله مهم و اساسی است و باید پیگیری شود.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر اضافه کرد: در راستای کاهش تعرفه‌های صادراتی باید از طریق تفاهم‌نامه اوراسیا اهتمام لازم را داشته باشیم.

گزدرازی با تاکید بر لزوم ایجاد خط ترانزیتی جنوب به شمال در کشور و اتصال به کریدور روسیه گفت: این مساله در صادرات محصولات از جنوب کشور با ویژه از استان بوشهر به شمال کشور و از آنجا به روسیه بسیار موثر است.

محصولاتی که صادر می‌شوند باید علاوه بر کیفیت بالای محصول، بسته‌بندی با کیفیتی نیز داشته باشند و اگر کیفیت بسته بندی، مطلوب نباشد، قطعا مشتری نخواهد داشت

ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سفر هیئت ایران به روسیه از جهات مختلفی حائز اهمیت است و به ویژه در بحث اقتصادی و در بحث صادرات محصولات کشاورزی اهمیت شایانی دارد.

وی افزود: شخص رئیس جمهور در این سفر، مذاکرات ارزشمندی در حوزه اقتصادی و در بحث صادرات از ایران به روسیه داشت و بحمدالله نتایج خوبی حاصل شد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه بیان کرد: استان بوشهر تولیدات ارزشمندی در حوزه کشاورزی دارد و اگر بتوانیم زمینه صادرات محصول به روسیه را فراهم کنیم، گامی بلند در بهبود معیشت کشاورزان است.

وی ابراز داشت: در سفر اخیر به روسیه، ظرفیت‌های صادراتی محصولات تولیدی استان و شهرستان را بررسی کرده و به این‌نتیجه رسیدیم که باید از فرصت صادراتی به روسیه نهایت بهره را ببریم.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قیمت محصولات کشاورزی در روسیه بسیار بالاست و گوجه‌فرنگی با قیمت ۵ یورو و خیار با قیمت ۷ یورو فروش می‌رود که صادرات محصولات فوق از استان بوشهر و شهرستان دشتستان به مقصد روسیه موجبات بهبود وضعیت معیشتی تولید کنندگان می‌شود.

وی خواستار افزایش کیفیت بسته‌بندی محصولات کشاورزی استان بوشهر شد و گفت: محصولاتی که صادر می‌شوند باید علاوه بر کیفیت بالای محصول، بسته‌بندی با کیفیتی نیز داشته باشند و اگر کیفیت بسته بندی مطلوب نباشد، قطعا مشتری نخواهد داشت.

حمایت مسئولان استان از صادرات کشاورزی
استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: همه مسئولان برای حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان تلاش می‌کنیم و هیچ فرصتی را هدر نخواهیم داد.

احمد محمدی‌زاده تصریح کرد: روسیه با ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت، می‌تواند بازار مناسبی برای محصولات کشاورزی باشد و باید برای این مساله رایزنی شود.

وی افزود: سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به روسیه دارای نتایج ارزشمندی در بحث اقتصادی بود و با پیگیری و مذاکرات بیشتر، می‌توانیم به نتایج ارزشمندی برسیم.

سفره کشاورزان چشم‌انتظار تصمیم و رایزنی مسئولان
اکنون چشم کشاورزان و تولیدکنندگان استان بوشهر به دستان مسئولان است تا با رایزنی و مذاکره، زمینه صادرات محصولات کشاورزی از بوشهر به روسیه را فراهم کنند تا حجم صادرات افزایش یابد و سود حاصله، به‌جای اینکه در جیب دلالان برود، سفره تولیدکنندگان را رنگین کند.

گوجه فرنگی و خیار و خرمای استان بوشهر، ظرفیت مناسبی برای صادرات به روسیه را دارد و به هر میزان که حجم صادرات افزایش یابد، اشتغال بیشتری نیز ایجاد می‌شود و رونق به اراضی کشاورزی استان بوشهر برمی‌ گردد.

کد خبر: ۱۳۲٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha