۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
خاموشی چراغ کارخانه‌های چرم؛ پهن شدن در پهنه فراموشی
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

خاموشی چراغ کارخانه‌های چرم؛ پهن شدن در پهنه فراموشی

همدان- خاموشی چراغ کارخانه‌های چرم همدان و فعالیت نیم‌بند یکی دو واحد باقی‌مانده از ۱۷ کارخانه بزرگ چرم این منطقه گویای وضعیت کج دار و مریز صنعتی باسابقه کهن است که اگر به داد آن نرسیم نابود شدنی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: همدان به لحاظ بهره‌مندی از فرصت‌های اشتغال‌زایی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد به‌طوری‌که اگر تنها کمی بادید بازتری به آنچه در همدان وجود داشته و هم‌اکنون وجود دارد بنگریم به‌طور حتم ظرفیت‌ها را بهتر شناسایی خواهیم کرد.

رسته‌ها و حرفه‌هایی که زمانی برای خود جایگاهی داشتند اما امروزه در سایه غفلت و بی‌توجهی رنگ‌باخته‌اند تنها یکی از ده‌ها ظرفیت و پتانسیل نهفته درزمینهٔ اشتغال‌زایی است که اگر به آن‌ها بهاداده شود و دوباره جایگاه خود را کسب کنند می‌توانند بسیاری از جوانان استان همدان را که این روزها از بیکاری گلایه‌مندند سرگرم کرده و افرادی که به دنبال شغلی مناسب هستند وارد این حوزه شوند.

صنعت چرم اگر مورد توجه جدی قرار گیرد نه تنها می تواند نیاز داخلی را برطرف کند بلکه امکان این را هم دارد که زمینه صادرات درآمد سالانه خوبی را نصیب کشور کند

راه دوری نمی رویم و تنها یک بخش آن هم چرم و صنعتی که روزگاری منحصر به همدان بود و این روزها رو به افول گذاشته را یادآور می شویم؛ صنعتی که اگر مورد توجه جدی قرار گیرد نه تنها می تواند نیاز داخلی را برطرف کند بلکه امکان این را هم دارد که زمینه صادرات درآمد سالانه خوبی را نصیب کشور کند.

خاموشی چراغ کارخانه‌های چرم| صنعتی که گم شد!

صنعت چرمسازی همدان از قدمتی قریب به سه هزار سال برخوردار است و سبقه تاریخی همدان گویای این است که چرم جزء وجودی شهر همدان بوده و نیازی به معرفی آن به عنوان چرم همدان نداشته و هرجای ایران تکه‌ای چرم به فروش می‌رسید همه خود واقف بودند که چرم مربوط به شهر دباغخانه بوده و از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

زمانی مردم همدان حتی اگر پول کافی هم نداشتند در تهیه پاپوش و کفش مورد استفاده خود به قدری وسواس به خرج می دادند که بیشتر کفش های پای مردم همدان از چرم های دست دوز همین منطقه بود

یکی از فعالان صنعت چرمسازی در استان همدان که به گفته خودش با شاگردی نزد پدر این حرفه را آموخته و سال ها در این صنعت مشغول به کار بوده است در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه متاسفانه چرم همدان به فراموشی سپرده شده است، گفت: زمانی مردم همدان حتی اگر پول کافی هم نداشتند در تهیه پاپوش و کفش مورد استفاده خود به قدری وسواس به خرج می دادند که بیشتر کفش های پای مردم همدان از چرم های دست دوز همین منطقه بود.

وی با بیان اینکه این روزها کمتر فردی برای خرید کفش به راسته چرم دوز خانه همدان سر می زند و حتی اگر بگوییم ماهی یک جفت کفش چرم هم نمی فروشیم بیراه نگفته ایم، گفت: رفته رفته توجه ها از چرم همدان برداشته شد و وقتی ارتزاق از این حرفه با مشکل همراه شد کارخانه ها یکی پس از دیگری تعطیل شدند.

وی به ویترین مغازه اش اشاره کرد و با بیان اینکه شاید حدود یکسالی باشد که ویترین مغازه من همین اجناس را داشته و فروخته نشده است، گفت: نمی دانیم علت را باید در چه موضوعی جستجو کنیم چراکه جنس های دیگر بازار هم گران هستند اما اگر پول قابل توجهی برای خرید کفش چرم پرداخت شود لااقل ماندگاری طولانی مدت دارد اما مردم پول های آنچنانی را خرج کفش هایی می کنند که شاید یکسال هم دوام ندارد.

چرم همدان جایگاه خود را نزد مردم از دست داده است
این فعال صنعت چرم سری تکان داد و با بیان اینکه اصلا نمی شود سلیقه مردم را پیش بینی کرد چراکه لااقل اگر کفش مورد علاقه مردم در مغازه من هم پیدا نشود در مغازه بغل دستی کفش ها مطابق با مدل های روز است اما وی هم در فروش کالا حال و روز بهتری از من ندارد، گفت: چرم همدان جایگاه خود را نزد مردم از دست داده است.

خاموشی چراغ کارخانه‌های چرم| صنعتی که گم شد!

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: در حال حاضر کارخانه‌های چرم استان همدان تعطیل هستند لذا بر آن هستیم که مجدد بازدیدی از این واحدها داشته باشیم.

در سال‌های نه‌چندان دور ۱۷ کارخانه چرم در استان همدان فعال بود اما در حال حاضر یکی یا دو کارخانه بیشتر فعال نیستند ضمن اینکه فعالیت این‌یک یا دو کارخانه نیز درمجموع خیلی نیم‌بند و بسیار کند است و کارها به‌سختی پیش می‌رود و مابقی کارخانه‌ها راکد و تعطیل‌شده‌اند

علی‌اصغر زبردست بابیان اینکه در سال‌های نه‌چندان دور ۱۷ کارخانه چرم در استان همدان فعال بود اما در حال حاضر یکی یا دو کارخانه بیشتر فعال نیستند، افزود: فعالیت این‌یک یا دو کارخانه نیز درمجموع خیلی نیم‌بند و بسیار کند است و کارها به‌سختی پیش می‌رود و مابقی کارخانه‌ها راکد و تعطیل‌شده‌اند.

زبردست با اشاره به اینکه دیگر از پیشکسوتان و قدیمی حوزه چرم استان همدان کسی باقی نمانده و فعالیتی در این بخش ندارند، ادامه داد: واحدهای فعال و کارگاه‌های تولید چرم در استان همدان نیازمند حمایت هستند.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه و در توضیح صحبت‌های قبل خود بابیان اینکه واحدهای تولیدی چرم می‌توانند برای استان همدان حائز اهمیت باشند، اضافه کرد: صنعت چرم می‌تواند به‌راحتی یکی از محورهای تولیدی و اشتغال‌زایی در استان همدان تلقی شود به‌نحوی‌که توجه به آن زمینه اشتغال افراد بسیاری را فراهم می‌کند.

در حال حاضر منابع اولیه فعالیت در صنعت چرم در استان همدان موجود است و اتحادیه اصناف هم می‌تواند کمک‌کار حوزه چرم استان باشد اما می‌بینیم فعالیت این حوزه مسکوت مانده و راکد شده است

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر منابع اولیه فعالیت در صنعت چرم در استان همدان موجود است و اتحادیه اصناف هم می‌تواند کمک‌کار حوزه چرم استان باشد، گفت: این امتیاز در حالی در استان همدان وجود دارد که می‌بینیم فعالیت این حوزه مسکوت مانده و راکد شده است.

خاموشی چراغ کارخانه‌های چرم| صنعتی که گم شد!

زبردست در ادامه بابیان اینکه باید مشکلات حوزه چرم استان همدان مورد ارزیابی و کنکاش قرار گیرد تا با بررسی مشکلات و ارائه راهکار برای حل آن‌ها این حوزه فعال شود، عنوان کرد: درواقع احیای صنعت چرم استان می‌تواند حوزه‌های پایین‌دست را هم فعال کند ضمن اینکه در یک مقطع، چرم و کفش استان همدان حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته و در سراسر ایران حتی چرم تبریز و شهرهای دیگر به گردپای چرم همدان هم نمی‌رسیدند.

چرم استان همدان از چرخه بازایستاده و راکد مانده است
رئیس اتاق بازرگانی استان همدان بابیان اینکه در حال حاضر براثر بی‌توجهی با جایگاه همدان درزمینهٔ چرم متأسفانه شاهد هستیم که حتی کفش چرم همدان هم نمودی ندارد، اضافه کرد: متأسفانه چرم استان همدان از چرخه بازایستاده و راکد مانده است.

زبردست بابیان اینکه بنده فقط راکد ماندن صنعت چرم همدان را مثال زدم درحالی‌که صنایع بسیاری در استان همدان به این وضعیت دچار شده‌اند، اضافه کرد: بسیاری از صنایع در استان راکد مانده و در بیشتر موارد از فعالیت بازایستاده‌اند که اگر فکری به حال آن‌ها نکنیم باید برای همیشه آن‌ها را فراموش کنیم.

صنعت چرم هنر دیرینه مردم همدان که شاید امروز به کمرنگ‌ترین فعالیت اقتصادی در استان همدان تبدیل شده و اگر به آن توجه نشود شاید تا دهه‌های آینده به فراموشی سپرده شود بنابراین تا دیر نشده باید فکر چاره بود.

کد خبر: ۱۳۲٬۲۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha