۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۰
بازار گوشت در دست مافیا؛ سیستان و بلوچستان نادیده گرفته شد
گزارش بازار؛

بازار گوشت در دست مافیا؛ سیستان و بلوچستان نادیده گرفته شد

زاهدان- آمارها نشان می دهد طی سال های گذشته میزان واردات دام از مرزهای سیستان و بلوچستان کاهش پیدا کرده و این موضوع سبب شده تا ظرفیت عظیم استان در بخش تامین گوشت نادیده گرفته شود.

فرشته بامری؛ بازار: حال که دامپروری و تولید گوشت قرمز به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و رکود بازار مصرف تبدیل به فعالیت اقتصادی زیان‌ده شده است واردات دام از سیستان و بلوچستان راهکار موثری است که می‌تواند علاوه بر تامین بخش اعظمی از گوشت قرمز مورد نیاز کشور، این استان را بدون حمایتهای ارزی به صادر کننده گوشت به کشورهای عربی تبدیل کند.

اگر سری به آمارها در چند سال اخیر بزنیم متوجه خواهیم شد که چگونه طی چند سال اخیر ظرفیت عظیم استان سیستان و بلوچستان برای تامین گوشت مورد نیاز کشور، نادیده گرفته شده است.

آمارها نشان می دهد، در سال های ۹۲ تا ۹۵ میزان واردات دام بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار راس دام بوده است که برای چند سال رقم بسیار پایینی است. این در حالی است که کارشناسان معتقدند کمبود گوشت در بازار قیمت این کالای اساسی را هم تحت تاثیر قرار می دهد و باعث گرانی گوشت می شود.

در واقع با افزایش قیمت کالاهای اساسی در چند سال گذشته، آمار مصرف گوشت نیز پایین آمده و سرانه آن به کمتر از ۶ کیلوگرم در سال رسیده است.

بازار گوشت در دست مافیا | سیستان و بلوچستان نادیده گرفته شد

گوشت قرمز در سبد خانوارهای سیستان و بلوچستان نایاب شده است
سمیرا بارانی یکی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: قیمت گوشت قرمز نیز همانند دیگر کالاهای اساسی افزایش پیدا کرده است به طوری که در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ قیمت هر کیلو گوشت گاو ۹۰ هزار تومان بوده اما اکنون به حدود ۱۵۰ هزار تومان است.

قیمت گوشت گاو بسیار بالا است و مدت زمان طولانی است که گوشت مرغ و سوسیس و کالباس را در سبد خانوار خود جایگزین گوشت قرمز کرده ایم

وی گفت: قیمت گوشت گاو بسیار بالا است و مدت زمان طولانی است که گوشت مرغ و سوسیس و کالباس را در سبد خانوار خود جایگزین گوشت قرمز کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه این روزها گوشت قرمز در سبد خانوارهای سیستان و بلوچستان نایاب شده است، تصریح کرد: ولی نباید فراموش کرد که گوشت مرغ نیز روز به روز افزایش پیدا می کند و دیگر چیزی باقی نمی ماند تا چایگزین مواد پروتیینی شود.

محمود برزگر یکی دیگر از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: از قیمت جدید گوشت اطلاعی ندارم و آخرین بار که گوشت خریدم کیلویی ۸۰ هزار تومان خریده ام.

وی افزود: مگر با این گرانی ها می توان گوشت هم خرید، کالاهای اساسی هر سال با موج ناباورانه گران و گرانتر می شوند و با درآمد ما فاصله اش بیشتر و بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه، دهک های پایین از خرید گوشت قرمز عاجزند، تصریح کرد: اکنون گوشت قرمز را بیشتر برای مراسم های بزرگ خریداری و استفاده می شود و افرادی با درآمد بالا قدرت خرید گوشت را دارند.

بازار گوشت در دست مافیا | سیستان و بلوچستان نادیده گرفته شد

طی سال های اخیر واردات گوشت توسط تعدادی شرکت خاص صورت می گرفت و این شرکت‌ها هم اجازه ورود شرکت‌های دیگر را به مقوله واردات نمی دادند و همچنین نقش مستقیمی را نیز بر روی قیمت گوشت ایفا می کردند

بازار گوشت در دست مافیا
محمد علی نیکبخت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طی سال های اخیر واردات گوشت توسط تعدادی شرکت خاص صورت می گرفت و این شرکت‌ها هم اجازه ورود شرکت‌های دیگر را به مقوله واردات نمی دادند و همچنین نقش مستقیمی را نیز بر روی قیمت گوشت ایفا می کردند.

وی گفت: این انحصار در واردات سبب شده بود تا نقش سیستان و بلوچستان هم در واردات دام کمرنگ شود. اما دولت جدید مصمم است تا واردات دام از طریق سیستان و بلوچستان از سر گرفته شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: هم اکنون در حال رایزنی با دستگاه های مربوطه و هماهنگی های منطقه ای و ملی هستیم تا این اقدام هر چه سریعتر تحقق پیدا کند و بخشی از ذخایر استراتژیک کشور در سیستان و بلوچستان تامین شود.

وی با بیان اینکه در سیستان و بلوچستان دغدغه ای برای گوشت قرمز نداریم، تصریح کرد: یکی دیگر از دیدگاه هایی که به مانعی برای استفاده از ظرفیت های سیستان و بلوچستان تبدیل شده بود مسئله قاچاق بود. به همین دلیل از سوی دستگاه های نظارتی مقاومت صورت می گرفت.

نیکبخت گفت: اما ما این دیدگاه را تغییر دادیم چرا که کشورهای پاکستان و هندوستان هر دو دام مازاد دارند و تقاضایی برای دام از سوی این کشورها وجود ندارد از طرفی امکان قاچاق دام هم از سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

وی افزود: هم اکنون کار جابه جایی دام با مجوز دامپزشکی از مبدا به مقصد قابل انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه، در استان زیرساخت‌های کافی برای کشتار دام بسته بندی وجود دارد، تصریح کرد: سیستان و بلوچستان حدود ۱۳ کشتارگاه صنعتی، حدود ۵۰ واحد بسته بندی، تعداد قابل توجه قرنطینه دامی در مرز و واحد های پرواربندی دارد که ظرفیت بسیار مطلوبی در تامین گوشت مورد نیاز کشور تا سقف ۱۰۰ هزار تن را دارد.

بازار گوشت در دست مافیا | سیستان و بلوچستان نادیده گرفته شد

با توجه به شرایطی که سیستان و بلوچستان دارد می تواند به کریدوری برای ورود دام از کشورهای هندوستان، پاکستان، افغانستان و بنگلادش تبدیل شود

ظرفیت صادرات گوشت از سیستان و بلوچستان وجود دارد
وی گفت: با توجه به شرایطی که سیستان و بلوچستان دارد می تواند به کریدوری برای ورود دام از کشورهای هندوستان، پاکستان، افغانستان و بنگلادش تبدیل شود.

نیکبخت افزود: با توجه به اعتقاداتی که در کشور هندوستان وجود دارد و ذبح دام سنگین حتی در مناطق مسلمان نشین ممنوع است می توانیم به واردات دام از این کشور اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: این موضوع به صورت پیشنهاد مطرح است و در صورتی که تحقق پیدا کند زمینه لازم برای تبدیل استان سیستان و بلوچستان به صادرکننده گوشت به کشورهای عربی فراهم می شود.

در مجموع نکته اینجاست که اصلاح قوانین و مقررات موجود به نفع تولید و اشتغال و بهره برداری از ظرفیت هایی که بلا استفاده مانده می تواند جهش اقتصادی بزرگی در سیستان و بلوچستان رقم زند.

کد خبر: ۱۳۲٬۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha