از فرصت اکسپو دبی برای همکاری با ایرانیان مقیم امارات استفاده شود
رئیس اتاق بازرگانی کرج:

از فرصت اکسپو دبی برای همکاری با ایرانیان مقیم امارات استفاده شود

رئیس اتاق کرج با اشاره به اینکه اکسپو دوبی، شرایط را برای اعزام هیات‌های تجاری به امارات فراهم کرده، بر لزوم استفاده از این فرصت برای همکاری با ایرانیان مقیم این کشور تأکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج با مهم برشمردن صنعتی بودن استان البرز، گفت: با توجه به فعالیت بیش از ۳۵۰۰ واحد صنعتی و بالا بودن صادرات برخی کالاها و اقلام صادراتی استان، شرکت‌های البرزی مراودات تجاری زیادی با کشورهای همسایه ازجمله امارات دارند و در محاسبه عدد صادرات و واردات استان رقم بالایی از این مراودات به مبادلات تجاری با آن کشور اختصاص دارد.

پرهام رضایی در نشست تشریح فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در کشور امارات متحده عربی، با اشاره به اینکه استان البرز در حوزه صادرات محصولات کشاورزی، صنایع غذایی و دیگر موارد حضور پررنگی دارد، افزود: در ۱,۵ سال گذشته اعزام هیات‌های تجاری یا میزبانی از آنها به دلیل درگیری جامعه با ویروس کرونا کاهش داشته است؛ اما اکنون با توجه به برگزاری نمایشگاه ۲۰۲۰ اکسپوی دوبی، افراد زیادی متقاضی شده‌اند که به امارات سفر کرده و بازدیدی از این نمایشگاه داشته باشند و این فرصتی برای اعزام هیات تجاری ایرانی به امارات است تا در کنار بازدید از نمایشگاه اکسپوی دوبی دیداری با فعالان اقتصادی ایرانی داشته باشند که مقیم امارات هستند و در آن کشور کار می‌کنند.

رضایی با اشاره به فعالیت مرکز تجاری ایران در کشور امارات متحده عربی گفت: در نشست حاضر، برنامه‌ها و اهداف مرکز مربوطه برای شرکت‌ها و فعالان اقتصادی استان که در حوزه تولید و صادرات تجارت قابل‌توجهی با کشور امارات دارند، تشریح می‌شود.

وی در بخش دیگری گفت: در البرز تعداد شرکت‌های بازرگانی به نسبت شرکت‌های تولیدی و صنعتی کمتر است و البته بخش مهمی از بازار هدف این شرکت‌ها از آن امارات متحده عربی است، از طرفی در ماه‌های اخیر رویکرد کشور امارات نیز نسبت به فعالان اقتصادی ایرانی در زمینه ثبت شرکت و افتتاح حساب بانکی تغییرات مثبتی داشته و این امر موجب شده است که بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی برای بسط روابط تجاری خارجی خود در کشور امارات شرکتی را ثبت کنند.

رئیس اتاق کرج با مهم برشمردن بحث حمایت از شرکت‌های تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط افزود: راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در امارات فرصت خوبی برای معرفی این شرکت‌ها به بازار امارات و دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه است.

وی با مثبت ارزیابی کردن نگاه دولت سیزدهم در انتخاب و انتصاب رئیس کنونی سازمان توسعه تجارت از میان فعالان بدنه بخش خصوصی گفت: چندین سال است که در اتاق بازرگانی این مسئله را بارها خطاب به مسئولان دولتی فریاد زده‌ایم که مجالی دهید تا در حوزه تجارت خارجی موضوع راه‌اندازی دفاتر تجاری خارجی توسط بخش خصوصی در کشورهای مختلف ایجاد شود؛ خوشبختانه ریاست سازمان توسعه تجارت نگاه خوبی به توسعه تجارت خارجی و حوزه صادرت دارد و اکنون در این بخش‌ها موضوعاتی مانند بحث لجستیک، حمل‌ونقل و بازاریابی در قالب فعالیت یک مسئول برآمده از بخش خصوصی با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

رضایی تأکید کرد: برای گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی در سراسر دنیا، استفاده از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی یا راه‌اندازی مراکز تجاری ایران در کشورهای مختلف بهترین پل ارتباطی برای گسترش روابط تجاری با بازارهای خارجی در دنیا است.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه صدور مجوز راه‌اندازی ۶ دفتر مرکز تجاری ایران در کشورهای مختلف توسط سازمان توسعه تجارت ایران نشان از آن دارد که هدف‌گذاری برای توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای منطقه خاورمیانه، همچنین کشورهایی مانند چین و هند و افزایش تراز تجاری مراودات با آن‌ها مطرح است.

رئیس اتاق کرج عنوان کرد: در سالیان اخیر واحدهای تولیدی ایرانی با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند که بخش مهمی از آن متأسفانه به تحریم‌های داخلی بازمی‌گردد اما فشار تحریم‌های خارجی نتوانسته است شرکت‌ها و تولیدکنندگان ایرانی را متوقف کند.

در بخشی از این نشست، محمدرضا طلایی، رئیس مرکز تجاری ایران در امارات نیز گفت: این مرکز حدود یک ماه و نیم قبل با اخذ مجوز از سازمان توسعه تجارت راه‌اندازی شده و به دنبال تسهیل روابط تجاری میان ایران و کشور امارات و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای ارائه سرویس و خدمات بیشتر به شرکت‌های ایرانی است که متمایل به سرمایه‌گذاری در بازار کشور امارات هستند.

وی با اشاره به سیاست سازمان توسعه تجارت در راه‌اندازی مراکز تجاری ایران در کشورهای مختلف گفت: در این رابطه تاکنون مجوز ایجاد ۶ مرکز توسط سازمان مربوطه صادر شده است و در آینده‌ای نزدیک تعداد این مراکز تجاری که توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده است در کل دنیا به ۱۵ مورد می‌رسد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: یک مورد از خدماتی که در این مرکز به شرکت‌های ایرانی ارائه می‌شود به‌صورت مجازی است، بدین‌صورت که در قالب راه‌اندازی باشگاه رهبران کسب‌وکار ایران، پلتفرم‌هایی طراحی شده و شرکت‌های ایرانی از طریق آن با ایجاد دفاتر مجازی محصولات و خدمات خود را علاوه بر بازار امارات به کشورهای مختلف معرفی می‌کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: با امکانات موجود در پلتفرم طراحی شده توسط مرکز تجاری ایران در امارات پیش‌بینی ما این است که تا خردادماه سال ۱۴۰۱، بیش از هزار برند برتر ایرانی در این پلتفرم عضویت یابند و به معرفی محصولات تولیدی خود بپردازند، در کنار آن اطلاعات بیش از ۱۴۰ هزار شرکت در حوزه خلیج‌فارس و شمال آفریقا نیز جمع‌آوری شده است که شرکت‌های ایرانی عضو این پلتفرم می‌توانند مراودات تجاری خود با آن کشورها را پیش ببرند.

طلایی توضیح داد: در قالب ارائه سرویس و خدمات فیزیکی نیز فضایی را در مرکز تجارت جهانی دوبی در اختیار داریم و در آنجا سالن‌های جلسات را آماده‌سازی کرده و با یک تیم بازاریابی حرفه‌ای شرکت‌های ایرانی را به شرکت‌های عربی منطقه خاورمیانه متصل خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه طبق آمارهای دریافتی از گمرک کشور، در ۹ ماهه نخست سال جاری بالغ‌بر ۱۱ میلیارد دلار واردات از امارات به ایران انجام شده است، رقم صادرات ما به این کشور در بازه زمانی مذکور نیز ۴ میلیارد دلار بوده است.

رئیس مرکز تجاری ایران در امارات تشریح کرد: درمجموع مراودات تجاری ۱۵ میلیارد دلاری میان ایران و امارات موجب شده است که از آن به‌عنوان نخستین یا دومین شریک تجاری ایران نام برده شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در بخش دیگری با بیان اینکه نمایشگاه اکسپوی دوبی در حال برگزاری است، گفت: ۱۸ بهمن‌ماه به‌عنوان روز ملی ایران در این نمایشگاه تعیین شده است که در آن روز وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در امارات حضور خواهند داشت.

وی بیان کرد: هم‌زمان با سفر وزیر صمت به این کشور در ۱۹ بهمن سال جاری همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران در امارات را نیز خواهیم داشت و طبق فراخوانی از شرکت‌های ایرانی متقاضی برای حضور در این همایش ثبت‌نام می‌شود.

رئیس مرکز تجاری ایران در امارات عنوان کرد: بعد از وقفه طولانی‌مدت ۱۲ ساله این نخستین رویداد تجاری مهم و قابل‌توجه میان ایران و امارات است، امیدواریم که شاهد حضور بیشتر شرکت‌های ایرانی در این کشور باشیم.

کد خبر: ۱۳۲٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha