۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۲
تهاتر ۲۰۰  کانتینر پسته ایرانی با قطعات خودرو| ظرفیت کشور تنها جوابگوی ۱۰ درصد رشد صادرات است
معاون وزیر صمت در گفتگو با «بازار» اعلام کرد

تهاتر ۲۰۰ کانتینر پسته ایرانی با قطعات خودرو| ظرفیت کشور تنها جوابگوی ۱۰ درصد رشد صادرات است

پیمان پاک معاون وزیر صمت از تهاتر ۲۰۰ کانتینر پسته با قطعات یکی از خودروسازان خبر داد و گفت: در تهاتر به هیچ وجه دنبال واردات کالاهای مصرفی و اساسی نیستیم و اولویت ما کالاهای واسطه ای است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: دولت سیزدهم برای تسویه پول‌ کالاهای صادراتی ایران راهکار تهاتر کالا با کالا را در پیش گرفته است. به گفته معاون وزیر صمت ۶۲۰ مورد پرونده تهاتر انجام شده است. برخلاف آنچه تصور می شود علیرضا پیمان پاک به بازار می گوید که در تهاتر کالا با کالا به هیچ وجه دنبال واردات کالاهای مصرفی و حتی اساسی نبوده ایم؛ چرا که تاکید ما روی کالاهای سرمایه ای، واسطه ای و با دوام است.

او با بیان اینکه متولی تامین و واردات کالاهای اساسی نهادی دیگری است، ادامه داد: به عنوان مثال یکی از پرونده ها مربوط به تهاتر ۲۰۰ کانتینر با ارزش بالای چند ۱۰ میلیون دلاری با قطعات و موتورهای مورد نیاز یکی از خودروسازان بوده است.

پیمان پاک ادامه داد: در یک مورد دیگر ۱۵ میلیون دلار فرش صادر کردیم و به ازای آن بخشی از تجهیزات سلول های خورشیدی وارد کشور شد. واردات این سلول ها حالا موجب شده ایران به هاب تولید پنل های خورشیدی تبدیل شود.

۲۰۰ کانتینر پسته با ارزش بالای چند ۱۰ میلیون دلاری با قطعات و موتورهای مورد نیاز یکی از خودروسازان تهاتر کردیم

۳۰ درصد تجارت دنیا بر مبنای تهاتر است
پیمان پاک رییس سازمان توسعه تجارت ایران مدعی است که این کار روشی مرسوم در تجارت جهانی بوده، در ادامه می گوید که ۲۰ الی ۳۰ درصد تجارت دنیا بر مبنای تهاتر انجام می شود. این روش صرفا محدود به شرایط تحریمی و کشورهای تحریم شده نیست. به عنوان مثال در یکی از شهرهای چین هر دو دقیقه یکبار یک کانتینر تهاتر می شود.

بنابراعلام علیرضا پیمان پاک، سیاست دولت سیزدهم درحوزه تجارت خارجی تنها نگاه به شرق یا غرب نیست، بلکه جغرافیای گسترده‌ای ترسیم شده، که در آن روابط تجاری با همه کشورها فارغ از مسائل سیاسی دیده شده است. به همین دلیل از روشی که منجر به توسعه تجارت ایران با سایر کشورها شود، استقبال می کند.

دولت سیزدهم بنا دارد که میزان صادرات را در ۴ سال آینده به دو برابر مقدار فعلی برساند. این در حالی است که طبق گفته متولی صادرات ظرفیت لجستیکی کشور تنها جوابگوی ۱۰ تا ۲۰ درصد رشد صادرات است

ظرفیت توسعه صادرات را نداریم
دولت سیزدهم بنا دارد که میزان صادرات را در ۴ سال آینده به دو برابر مقدار فعلی برساند. هدف گذاری برای رسیدن به صادرات ۷۰ میلیارد دلاری در شرایطی صورت گرفته که ظرفیت های کشور پاسخگوی این نیاز نیست.

به گفته معاون وزیر صمت، با ظرفیت های فعلی در زنجیره لجستیک تنها می تواند ۱۰ تا ۲۰ درصد صادرات کشور را افزایش داد.

رییس سازمان توسعه تجارت همچنین ادامه داد: البته طرح هایی داریم که نیمه کاره است. با اتمام این طرح ها می توانیم ظرفیت لجستیکی کشور افزایش پیدا دهیم به عنوان مثال تا رشت ما خطوط ریلی داریم کافی است که ۲۵ کیلومتر ریل تا کاسپین ایجاد کنیم تا ظرفیت شمال جنوب فعال شوند. همچنین با لایروبی بندر آستارا می توان ظرفیت صادراتی این بندر را تا ۳ برابر افزایش داد. از ظرفیت های موجود در جنوب کشور به خصوص بندر چابهار هم به درستی استفاده نکردیم.

او همچنین درباره بازارهای هدف صادراتی هم گفت:فارغ از مسائل سیاسی، توسعه روابط تجاری را با همه کشورها محقق کنیم.

تعداد رایزن های تجاری ما در سایر کشورها به ۸ رایزن افزایش پیدا کرده و پیش بیینی می شود که این رقم تا پایان سال به ۱۰ رایزن برسد

اعزام ۳۰ رایزن بازرگانی در سال ۱۴۰۱
اعزام رایزن به کشورهای هدف از دیگر رویکردهای سازمان توسعه تجارت برای رشد صادرات غیر نفتی است.
پیمان پاک با بیان اینکه افق ما این است که ۱۲۰ رایزن رسمی تا ۱۴۰۴ در سایر کشورها داشته باشیم، در اینباره گفت: تعداد رایزن های تجاری ما در سایر کشورها به ۸ رایزن افزایش پیدا کرده و پیش بینی می شود که این رقم تا پایان سال به ۱۰ رایزن برسد.

به گفته او، در بودجه سال آینده اعتبار لازم برای اعزام ۳۰ رایزن دیده شده است. در کنار اعزام رایزن به دنبال توسعه مراکز تجاری هستیم. در ۴ ماه گذشته ۶ مرکز تجاری در کشورهای مختلف ایجاد شده است. ضمن اینکه به دنبال این هستیم که از ظرفیت بخش خصوصی در اعزام رایزن ها استفاده کنیم.

کد خبر: ۱۳۲٬۲۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha