۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵
وارد شدن ۵۴۰ میلیارد تومان خسارت در سیل اخیر به جنوب سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان و بلوچستان:

وارد شدن ۵۴۰ میلیارد تومان خسارت در سیل اخیر به جنوب سیستان و بلوچستان

زاهدان - استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ۵۴۰ میلیارد تومان خسارت در سیل اخیر به حوزه جنوب سیستان و بلوچستان وارد شده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، احمدعلی موهبتی در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تمامی دستگاه‌ها باید با یک نگاه جامع به سیلاب و دشتمال ورودی از افغانستان توجه کنند و تصمیم‌ها متناسب و براساس اولویت‌ها انجام شود.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود سیلاب دشتمال از جانب افغانستان افزایش یابد که نیاز است دستگاه‌های دست اندرکار بویژه فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها و مردم ساکن در شهرستانهای شمالی استان آمادگی لازم را داشته باشند.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: بهتر است تست‌هایی در مسیرهای پرخطر با همکاری دستگاه‌های مربوطه و فرمانداری‌ها انجام و چنانچه اشکالاتی وجود داشت بر طرف شود.

رئیس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در مواقع نیاز از ظرفیت‌های محلی نیز باید استفاده شود تصریح کرد: اطلاع رسانی درست و به موقع نقش مهمی در خنثی کردن حوادث و جلب انگیزه و همکاری مردم خواهد داشت.

موهبتی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان در سال زراعی جدید ۱۶۰ میلی‌متر بارندگی را تجربه کرد در صورتی که این میزان بارندگی در مدت مشابه سال گذشته ۷۸ میلی‌متر بوده است.

وی به میزان بارندگی در ۱۳ روز اول فروردین ماه جاری اشاره کرد و افزود: ۲۸ میلی‌متر بارندگی در سیستان و بلوچستان داشتیم که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۶ میلی متر بود.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: امسال به حمد الله سال زراعی مناسبی را در این استان تجربه خواهیم کرد.

موهبتی همچنین به میزان خسارت وارد شده سیل اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: ۵۴۰ میلیارد تومان خسارت در سیل اخیر به حوزه جنوب سیستان و بلوچستان وارد شده است.

وی ادامه داد: این استان اکنون با چهار بحران و خطر «سیل سیستان، کرونا، زنگ گندم و حمله ملخ ها» روبرو است.

افزایش دو برابری مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان

رئیس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران سیستان و بلوچستان با اشاره به آمار فزاینده کرونا در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اگر تا روز گذشته هر روز ۱۰ نفر به آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان اضافه می‌شد اما از امروز این آمار به ۲۰ نفر افزایش یافته یعنی در واقع استان نه تنها از بحران خارج نشده بلکه روز بروز وضعیت کرونا بحرانی‌تر می‌شود.

موهبتی بیان کرد: تا امروز ۲۶ نفر به صورت قطعی بر اثر ویروس کرونا و ۱۱۸ نفر نیز با علائم مشکوک به کرونا در سیستان و بلوچستان فوت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه شرایط را نباید عادی گرفت و همه باید تابع قانون باشند گفت: برگزاری نماز جمعه و جماعات بر اساس مصوبات ستاد خلاف است و هرکس در هر جایی نمازجماعت و جمعه برگزار کند به سلامت مردم خیانت کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست بیان کرد: از زمان اوج بحران در جنوب استان نگرانی در مورد شمال استان نیز مدنظر بود.

منصور بیجار ادامه داد: از همان ابتدا هماهنگی‌های لازم برای سیلاب غیر قابل کنترل از سمت افغانستان انجام و تمام دستگاه‌های مربوطه در کنار هم به مدیریت، کنترل و انجام اقدامات لازم برای مهار این آب در منطقه سیستان پرداختند.

وی بیان کرد: به حمد الله تا این لحظه هیچ گونه خسارت و خطری در منطقه وجود نداشته و اوضاع کنترل شده و تمام وقت در حال رصد است.

تمام دستگاه‌های دولتی و خصوصی پای کار سیلاب سیستان هستند

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در این نشست گفت: اوضاع کاملاً کنترل شده است و جای نگرانی وجود ندارد.

عباس ارجمندی بیان کرد: در حوزه لایروبی انهار و مسیرهای ورودی آب کارهای مناسب انجام شده و تداوم دارد.

وی ادامه داد: تمام دستگاه‌های دولتی و خصوصی پای کار هستند تا به یاری خداوند شاهد هیچ گونه خسارت در منطقه سیستان نباشیم.

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان وبلوچستان در ادامه این نشست اظهار داشت: امسال پوشش برف و بارندگی در کشور افغانستان باعث ورود سیلاب غیر قابل کنترل به منطقه سیستان شده است.

محمد دلمرادی بیان کرد: این سیلاب از چند هفته قبل شروع و تا هفته‌های آینده تداوم خواهد داشت.

وی تصریح کرد: تاکنون شکستگی و خسارتی اعلام نشده و امیدوار هستیم با همکاری تمام دستگاه های دولتی و خصوصی شاهد خسارت در این منطقه نباشیم.

وضعیت درحال حاضر کاملاً کنترل شده است

فرمانداران شهرستان‌های پنجگانه منطقه سیستان نیز به صورت ویدئو کنفرانسی در این نشست حضور داشتند و به ارائه برنامه‌ها و پیشنهادات خود پرداختند.

فرماندار شهرستان زابل در این نشست گفت: وضعیت درحال حاضر کاملاً کنترل شده است و رصد شبانه روزی منطقه در دستور کار قرار دارد.

غلامرضا گنجی بیان کرد: لایروبی انهار و مسیرهای ورودی آب، تقویت دایک‌ها و دریچه‌ها خروجی آب انجام شده است.

فرماندار شهرستان زهک نیز اظهار داشت: پنج جلسه مدیریت بحران انجام و شرایط کاملاً کنترل شده است.

غلامرضا اربابی ادامه داد: حضور شبانه روزی و رصد مداوم در دستور کار است و به صورت کشیک‌های مداوم انجام می‌شود.

وی بیان کرد: تمام تجهیزات دولتی و خصوصی پای کار هستند و بحمد الله تا کنون مشکلی در منطقه ایجاد نشده است.

پورمردان، مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز گزارشی از اقدامات انجام شده در تالاب بین المللی هامون و هدایت سیلاب به این تالاب و همچنین تلاش‌های صورت گرفته برای مهار گردوغبار در شمال استان ارائه کرد.

همچنین رسول راشکی مدیرعامل جمعیت هلال احمر گزارشی از اقدامات انجام شده در جنوب استان و آمادگی نیروهای این نهاد در شمال استان ارائه کرد و گفت: انبارهای جمعیت هلال احمر در شمال استان از اقلام مورد نیاز امدادی تکمیل شده و در صورت بروز حوادث احتمالی هیچ مشکلی در ای نم رابطه وجود ندارد.

کد خبر: ۱۳٬۲۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha