۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
جانمایی پلاک ثبتی و نحوه انجام آن

جانمایی پلاک ثبتی و نحوه انجام آن

طبق تفکیک اراضی ماده ۱۰۱، تفکیک زمین باید با توجه به نقشه‌ای باشد که مورد تأیید شهرداری قرار بگیرد و حتماً باید جدول معابر و قدرالسهم شهرداری مشخص گردد.

به گزارش بازار، جانمایی پلاک ثبتی چیست؟ اگر شما ملک یا زمینی دارید که موقعیت آن به طور دقیق در سند مشخص نیست یا حدود همسایگی و متراژ آن ابهام دارد، می‌توانید جهت جانمایی پلاک ثبتی توسط مهندس نقشه‌بردار یا کارشناس رسمی دادگستری امور نقشه‌برداری اقدام کنید. هم چنین اگر می‌خواهید موقعیت دقیق سند قدیمی خود را مشخص کنید، مهندس نقشه‌بردار یا کارشناس رسمی دادگستری با بررسی مدارک موجود، نقشه utm یو تی ام، نقشه هوایی، جستجوی پلاک ثبتی همسایگان و موارد دیگر می‌توانند موقعیت دقیق ملک را روی نقشه و سیستم مختصات دو بعدی مشخص نمایند. در این مقاله می‌خواهیم به نکات مهم در جانمایی پلاک ثبتی بپردازیم.

جانمایی پلاک ثبتی چیست؟

به نقل از وبسایت خدمات نقشه برداری https://naqshehbardari.ir/، طبق تفکیک اراضی ماده ۱۰۱، تفکیک زمین باید با توجه به نقشه‌ای باشد که مورد تأیید شهرداری قرار بگیرد و حتماً باید جدول معابر و قدرالسهم شهرداری مشخص گردد. هم چنین جهت تهیه سند تک‌برگ ماده ۱۴۷، باید حدود و موقعیت ملک به‌صورت دقیق مشخص گردد، به همین منظور جانمایی پلاک ثبتی باید توسط نقشه‌بردار مجرب یا کارشناس دادگستری صورت بگیرد. یکی از مشکلات سندهای قدیمی این است که مشخصات ملک و زمین به طور دقیق روی آن مشخص نیست. به‌علاوه به‌خاطر تغییر بافت شهر، ممکن است به‌صورت غیرقانونی در زمین شما ساخت‌وساز صورت‌گرفته باشد. برای اینکه از تعرض افراد به ملک و زمینتان جلوگیری کنید، باید اسناد ثبتی داشته باشید. شما با جانمایی پلاک ثبتی توسط نقشه‌بردار مجرب، می‌توانید جهت صدور سند مالکیت اقدام کنید.

نکات مهم در جانمایی پلاک ثبتی

  • تمام املاکی که امروزه دارای سند، قولنامه و بنچاق هستند از یک سند بزرگ‌تر به نام سند مادر تفکیک شده و پلاک ثبتی گرفته‌اند. در هر سند ملک مادر، چندین ملک وجود دارد. در واقع ممکن است ملک شما و همسایگانتان دارای یک سند مادر باشند. از مدارک موردنیاز برای جانمایی پلاک ثبتی، اسناد قدیمی آن منطقه و مخصوصاً سند مادر است. البته این کار توسط نقشه‌بردار مجرب انجام می‌شود.
  • علاوه برسند مادر، معاملات انجام شده در این مدت، مشخصات سابق و فعلی املاک همسایه‌ها نیز لازم است. با انجام این کار، حدومرز ملک شما مشخص می شود و از اختلافات احتمالی با مالکان سند همسایگان و تعرض به ملک شما جلوگیری می‌گردد.
  • توجه داشته باشید که تهیه جانمایی پلاک ثبتی باید به‌صورت دقیق انجام شود تا مورد تأیید سازمان‌های مربوطه باشد. برای تهیه جانمایی ثبتی دقیق به بررسی مدارک ملک، استعلامات لازم و تهیه نقشه utm یو تی ام نیاز است. هم چنین تمام این مراحل باید توسط مهندس نقشه‌بردار یا کارشناس رسمی دادگستری در امور نقشه‌برداری انجام شود.

مراحل جانمایی پلاک ثبتی و پیاده‌سازی چهارگوشه ملک

  • ابتدا کارشناس رسمی دادگستری امور نقشه‌برداری یا مهندس نقشه‌بردار باید مدارک و اسناد را به طور دقیق بررسی کند.
  • در اکثر مواقع برای جانمایی، نیاز به استعلام پلاک ثبتی است که باید توسط کارشناس نقشه‌بردار یا کارشناس رسمی دادگستری صورت بگیرد. با سپردن این امور به مهندس نقشه‌ بردار محمد علیخانی، در کوتاه‌ترین زمان جانمایی ملک شما انجام می‌شود.
  • سپس با استفاده از نقشه ثبتی و محدوده چهارگوشه ملک روی نقشه و تصویر قدیمی جانمایی می‌شود.
  • در آخر مختصات با استفاده از نرم‌افزار پیشرفته دریافت و توسط جی‌پی‌اس و ابزارهای دیگر اجرا می‌شود.

جانمایی پلاک ثبتی و نحوه انجام آن

کاربرد جانمایی پلاک ثبتی در عکس هوایی

  • اگر به دلیل وراثت، قصد تفکیک زمین را دارید ولی به طور دقیق موقعیت ملک مشخص نیست. در این مواقع با جانمایی پلاک ثبتی، محدوده دقیق ملک روشن می‌گردد.
  • یکی از مواردی که به جانمایی پلاک ثبتی نیاز دارد، تعرض به ملک است. معمولاً این اختلاف بین همسایه‌ها پیش می‌آید که یک نفر مدعی می‌شود که به ملک او تعرض شده است. مهندس نقشه‌بردار می‌تواند با جانمایی پلاک ثبتی مانع از بروز چنین مشکلاتی شود.

انواع جانمایی

  • جانمایی ملک طبق سند:

زمانی که مالک سند داشته باشد ولی موقعیت آن مشخص نباشد یا سندهای قدیمی که مشخصات آنها ابهام دارد، در این مواقع نقشه‌بردار مجرب با استفاده از نقشه هوایی، موقعیت ملک رو روی زمین مشخص می‌کند.

  • جانمایی ملک طبق معرفی مالک

زمانی که مالک از موقعیت ملک خود بی‌خبر است و فقط برای ثبت زمین، درخواست جانمایی پلاک ثبتی را می‌دهد از این روش استفاده می‌شود. در این روش کارشناس رسمی دادگستری یا نقشه‌بردار مجرب با استفاده از ابزار مخصوص نقشه‌برداری جانمایی را انجام می‌دهند.

جانمایی پلاک ثبتی برای چه املاکی امکان‌پذیر است؟

  • درصورتی‌که چند مالک با داشتن اسنادی جداگانه، ادعا کنند که صاحب یک ملک هستند.
  • درصورتی‌که مالک سند، از موقعیت دقیق ملک خود آگاه نشود.
  • برای دیوارکشی و مشخص کردن حد و مرز یک ملک، حتماً باید جانمایی پلاک ثبتی انجام شود.
  • در صورتی که شهرداری از مالک درخواست ارائه نقشه و مساحت دقیق ملک را کند.

تهیه نقشه هوایی برای جانمایی پلاک ثبتی

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم برای جانمایی پلاک ثبتی به نقشه‌های هوایی و نقشه یو تی ام نیاز است تا موقعیت دقیق ملک مشخص گردد. نقشه هوایی یکی از مهم ترین ابزارها برای جانمایی پلاک ثبتی به شمار می‌رود. نقشه هوایی باید توسط نقشه‌بردار مجرب با استفاده از ابزارهای پیشرفته نقشه‌ برداری تهیه شود تا تمام حدود و مرز ملک به طور دقیق مشخص شود. پس از دریافت نقشه هوایی، آن را در سیستم مختصات کشوری بارگذاری کرده و موقعیت دقیق نقشه روی زمین مشخص می‌شود. توجه داشته باشید تهیه نقشه باید توسط مراکز معتبر صورت بگیرید تا مورد تأیید شهرداری و سازمان‌های مربوطه قرار بگیرد.

جانمایی پلاک ثبتی و نحوه انجام آن

هزینه جانمایی پلاک ثبتی چگونه محاسبه می‌شود؟

توجه داشته باشید که بعد از اینکه جانمایی با توجه ‌به اسناد ملک صورت گرفت، باید هزینه‌ای را بابت این کار به نقشه‌بردار و کارشناس دادگستری بپردازید. هزینه‌های جانمایی پلاک ثبتی بر اساس تعرفه‌های مصوب شده پرداخت می‌شود اما با این ‌حال عوامل مختلفی بر هزینه‌های جانمایی پلاک ثبتی تأثیرگذار هستند که شامل مورد زیر است:

  • متراژ ملک
  • اجرای جانمایی پلاک با استفاده از نقشه یو تی ام و میزان دقت
  • قرارگرفتن ملک در مناطق خارج شهر مانند مناطق کوهستانی، اراضی دشت

ازآنجاکه جهت مشخص شدن موقعیت ملک نیاز به نقشه دقیق و مورد تأیید شهرداری است، حتماً جانمایی پلاک ثبتی و تهیه نقشه utm یو ‌تی ام باید توسط افراد مجرب و متخصص صورت بگیرد. اگر بخواهیم یک پیشنهاد شگفت انگیز به شما بدهیم باید بگوییم وب سایت خدمات نقشه برداری https://naqshehbardari.ir/ جهت انجام جانمایی پلاک ثبتی به سرپرستی محمد علیخانی بی شک جزو برترین ها هستند. سرعت عمل در کنار دقت بالا آنها را بی نظیر کرده است. دارا بودن مهندسان نقشه بردار درکنار کارشناسان رسمی دادگستری جهت امور ثبتی در این تیم آنها را متفاوت کرده است. اعضای این تیم همچون مهندس و کارشناس محمد علیخانی به تنهایی می توانند ۰ تا ۱۰۰ پروژه های نقشه برداری شما را بر عهده بگیرند و ازهزینه های شما بکاهند. با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ بسیاری از پروژه‌های ساختمانی تعطیل شده‌اند که مطمئناً خسارت مالی زیادی را به پیمانکار وارد می‌کند. تیم ما با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی آماده ارائه خدمات نقشه‌برداری پروژه های ساختمانی می باشد.

کد خبر: ۱۳۲٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha