۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
بانک مرکزی ما نتوانسته آن سیطره لازم را در شبکه بانکی داشته باشد| اقدامات سلیقه‌ای بانکها
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازار:

بانک مرکزی ما نتوانسته آن سیطره لازم را در شبکه بانکی داشته باشد| اقدامات سلیقه‌ای بانکها

حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی بیان داشت: بانک مرکزی نتوانسته آن سیطره لازم را در شبکه بانکی داشته باشد، البته برخی اقدامات اغاز شده و بانک مرکزی تلاش دارد تا به تدریج خود را بازیابی کند. 

حجت السلام محمدحسین حسین زاده بحرینی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به رفع مشکلات در ارائه تسهیلات خرد بانکی به مردم و ارائه تضامین در این بخش بیان داشت: ما دامی که بانکی مرکزی ما مقتدر نباشد، یعنی وقتی بخشنامه ای را به بانکها اعلام می کند ولی بانکها خود را موظف به اجرای آن ندانند، مشکلات شکل خواهد گرفت.

وی بیان داشت: در حال حاضر بانکی مرکزی الزامی ندارد که بانکها برای ارائه وام های خرد سه ضامن از متقاضی بگیرند اما بانکها این مسئله را به صورت سلیقه ای انجام می دهند و حتی در زمینه ضامن شروطی را تعین می کنند که معمولا به سختی ممکن است این نوع ضامن پیدا شود.

عضو کمیسیون اقتصادی بیان داشت: بنابراین ریشه این مشکلات در این است که بانک مرکزی ما نتوانسته آن سیطره لازم را در شبکه بانکی داشته باشد، البته برخی اقدامات آغاز شده و بانک مرکزی تلاش دارد تا به تدریج خود را بازیابی کند.

این نماینده مجلس اظهارداشت: امیدواریم طرح اصلاح بانک مرکزی که در مجلس مطرح است به زودی در مجلس نهایی شود تا بانک مرکزی واقعا به بانک مرکزی مقتدر تبدیل شود لذا اگر این اتفاق رخ دهد بسیاری از مشکلات قابل حل است.

مجلس باید حتما به اصلاح نظام بانکی کشور ورود کند
وی در ادامه با اشاره به ضرورت اصلاح نظام بانکی کشور بیان داشت: هر مشکلی که در کشور وجود دارد حتما یک زمینه قانونی دارد یعنی معمولا کسانی که تخلف می کنند چه در زمینه شبکه بانکی و در هر جای دیگر، اتفاقا روی همین قوانین موجود سوار می شوند آنهم به این دلیل که قانون از اتقان کافی برخوردار نیست. این افراد بالاخره یک جایی، یک تبصره و ماده ای پیدا می کنند و مستمسک شان می شود. بنده معتقدم مجلس باید حتما به اصلاح نظام بانکی کشور ورود کند و اصلا این مسئله تکلیفی است که رهبری به مجلس و به دولت فرمودند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اصلاح نظام بانکی یکی از دستوراتی است که مقام معظم رهبری در چندین نوبت به شورای هماهنگی سران سه قوه اعلام داشته اند. همچنین یکی از پیش زمینه های اصلاح نظام بانکی، اصلاح قوانین بانکی است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کلیات طرح اصلاح نظام بانک مرکزی در مجلس تصویب شده است و انشالله جزئیات آن تصویب خواهد شد، بیان داشت: بخش بعدی این طرح که مربوط به عملیات بانکی است پس از آن به صحن مجلس ارائه خواهد شد.

کد خبر: ۱۳۲٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha