۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
تایید روند صعودی بازار سرمایه به هفته پیش رو گره خورد| شاخص هنوز از مقاومت عبور نکرده است
گزارش «بازار» از روند معاملات بورس

تایید روند صعودی بازار سرمایه به هفته پیش رو گره خورد| شاخص هنوز از مقاومت عبور نکرده است

در هفته ای که شاخص بازار بیش از ۷۵ هزار واحد افت داشت و روز پایانی حدود ۲۰ هزار واحد آن را پس گرفت نمی توان از روند صعودی سخن گفت، مگر اینکه شاخص کل از یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد عبور کند.

بازار؛ گروه بورس: وضعیت تحلیل هفتگی معاملات بازار سرمایه نشان می دهد که با وجود اینکه معاملات آخرین روز بازار مثبت تمام شده، اما هنوز نمی توان با اطمینان درباره آغاز یک روند صعودی سخن گفت، هرچند دولت مصوبه ای ۵ ماده ای را به وزرای اقتصاد، صنعت و نفت ابلاغ کرده تا به گمان خود مسائلی که در هفته های اخیر موجب افت بازار شده بوده اند را اصلاح کنند و این مساله منجر به آغاز یک روند مثبت در بازار باشد.

اما در شرایط کنونی مهمترین مشکلی که در بازار سرمایه وجود دارد عدم اعتماد سهامداران خرد است و همین مساله باعث شده در هفته ای که گذشته رکورد خروج سرمایه حقیقی از بازار سرمایه کلید بخورد و این همان اتفاق بدی بود که در ماه های گذشته کارشناسان درباره احتمال بروز آن هشدار داده بودند.

در هفته ای گذشته چند روز شاخص کل بازار بیش از ۷۵ هزار واحد افت داشت و در نهایت در روز پایانی حدود ۲۰ هزار واحد آن را پس گرفته است، بنابراین نمی توان تا الان درباره اتفاق مثبتی در بازار سخن گفت مگر اینکه تمام هفته آینده بازار مثبتی را داشته باشیم

در هفته ای که گذشت چند روز شاخص کل بازار بیش از ۷۵ هزار واحد افت داشت و در نهایت در روز پایانی حدود ۲۰ هزار واحد آن را پس گرفته است، بنابراین نمی توان تا الان درباره اتفاق مثبتی در بازار سخن گفت مگر اینکه تمام هفته آینده بازار مثبتی را داشته باشیم و بار دیگر شاخص کل بازار از یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد عبور کند.

هرچند این مساله در شرایط کنونی کمی بعید به نظر می رسد، زیرا حجم معاملات در بازار سرمایه به پایین ترین حد خود یعنی حدود ۳ هزار میلیارد تومان رسیده و هفته هاست که معاملات نتوانسته وارد کانال ۵ هزار میلیارد تومان بشود و این خطر رکودی شدن بازار را گوش زد می کند.

دلایل نوسانت مثبت پایان هفته
در روز پایانی هفته معاملاتی گذشته ورود پول هوشمند به بازار مشهود بود و این مساله در نمادهای بزرگ و شاخص ساز کاملا مشهود بود و این مساله تحت تاثیر دو عامل بود؛ نخست اینکه صندوق توسعه ملی از واریز قسط صندوق تثبیت بازار خبر داده بود که می تواند حکایت ورود این سرمایه به بازار باشد، مساله ای دیگر دستوری بودن بازار را نشان دهد که بعد از اعتراضات فعالان بازار سرمایه و سهامداران دولت برای ایجاد آرامش نسبی و موقتی دستور حمایت موقتی از بازار را صادر می کند و این مساله را اساسا از طریق شرکت ها بزرگی که تحت نفوذ دولت هستند اتفاق می افتد.

البته هنوز بارقه های از امید درباره واکنش مثبت بازار به عوامل بنیادی و تکنیکال هم وجود دارد که تحت تاثیر مصوبات دولت و رسیدن به حمایت یک میلیون و دویست هزار واحد باشد.

دو عامل مهم دیگر بر اساس مصوبه هیات دولت قرار شده تغییر کند و محرک بازار شود یکی نرخ تسعیر و دیگری نرخ خوراک و سوخت است که برای اولی قرار شده که نرخ تسعیر ارز بر اساس نرخ سامانه نیما محاسبه شود و دیگر قرار شده نرخ خوراک مانند کشورهای همسایه با یک سقف ریالی اعلام شود

در حال حاضر دو عامل مهم دیگر بر اساس مصوبه هیات دولت قرار شده تغییر کند و محرک بازار شود یکی نرخ تسعیر و دیگری نرخ خوراک و سوخت است که برای اولی قرار شده که نرخ تسعیر ارز بر اساس نرخ سامانه نیما محاسبه شود و دیگر قرار شده نرخ خوراک مانند کشورهای همسایه با یک سقف ریالی اعلام شود. از انجایی که خوراک پتروشیمی ها در امارات حدود ۱۵ سنت است و در ایران ۳۲ سنت تعیین شده بود این مصوبه منجر می شود که نرخ خوراک نصف شود یعنی به حدود ۴ هزار تومان برسد و نرخ سوخت صنایع هم در محدوده ای ۲ هزار تومان قرار بگیرد و این مساله یعنی اینکه کمک به سودسازی شرکت ها.

وضعیت شاخص های بازار

تایید روند صعودی بازار سرمایه به هفته آینده گره خورد| شاخص هنوز از مقاومت عبور نکرده است

معاون اقتصادی دولت هم وعده حمایت از بورس بر مبنای اجرایی کردن ۱۰ ماده پیشنهادی وزارت اقتصادی خبر داده است، اما در شرایط کنونی نگرانی که در بازار به وجود آمده و تکرار وعده های بی اثر منجر به ناامیدی سهامداران شده بر همین مبنا در هفته گذشته شاهد این بودیم که اندیکاتور شاخص کل بورس کف کانال سال ۹۵ را شکسته است.

اگر بازار حمایت نشود شاخص کل به سمت نوسان در کف سال ۹۳ می رود و این موضوع به معنی سقوط بورس است، زیرا در سالی که قیمت دلار رشدی ۳۰ درصدی داشته و تورم زمین و مسکن هم بیش از ۳۰ درصد تورم داشته سهام شرکت ها به شدت افت داشته است

اگر بازار حمایت نشود شاخص کل به سمت نوسان در کف سال ۹۳ می رود و این موضوع به معنی سقوط بورس است، زیرا در سالی که قیمت دلار رشدی ۳۰ درصدی داشته و تورم زمین و مسکن هم بیش از ۳۰ درصد تورم داشته و اکثر شرکت ها به واسطه همین تورم های سرسام آور سودهای کلان به جیب زدند بازهم این سهامداران هستند که زیان می بینند.

تایید روند صعودی بازار سرمایه به هفته آینده گره خورد| شاخص هنوز از مقاومت عبور نکرده است

شاخص هم وزن هم که نماینده کلیت بازار و سهام های کوچک و متوسط است در هفته گذشته وارد کانال سال ۹۸ شده و حمایت بعدی که در انتظار آن مانده حمایت سال ۹۴ هست و اگر قرار باشد نمادهای کوچک هم همچنان در کف قیمتی معامله شوند شاهد نزدیک شدن شاخص کل به پرتگاه خواهیم بود.

تایید روند صعودی بازار سرمایه به هفته آینده گره خورد| شاخص هنوز از مقاومت عبور نکرده است

وضعیت مذاکرات برجام و شرایط تکنیکال دلار هم نشان می دهد نوسانات دلار در مقطع کنونی بسیار جزئی است و عملا نمی تواند ریسک بزرگی را به بازار تحمیل کند و شاید بهانه افت دلار به کلیشه ای ترین موضوع برای بازار تبدیل شده است

یکی دیگر از مهمترین فاکتورهایی که در سال های اخیر روی روند بازار تاثیر گذار بوده چگونگی حرکت قیمت ارز بوده است، البته دو سال پیش با هر ۳۰ درصد رشد دلار بازار سرمایه ۱۰۰ درصد رشد می کرد، اما در سال جاری رشد ۳۰ درصدی دلار نه تنها منجر به رشد ۳۰ درصدی بازار سرمایه نشد، بلکه بسیاری از نمادها کف قیمتی سال ۹۸ را هم شکسته اند و این مساله با هیچ منطقی همراه نیست. وضعیت مذاکرات برجام و شرایط تکنیکال دلار هم نشان می دهد نوسانات دلار در مقطع کنونی بسیار جزئی است و عملا نمی تواند ریسک بزرگی را به بازار تحمیل کند و شاید بهانه افت دلار به کلیشه ای ترین موضوع برای بازار تبدیل شده تا دست های پشت پرده که قرار است نوسان های کلان از بازار بگیرند با این طرفندها بتوانند دسیسه های خود را اجرا کنند.

اما مساله ای که در شرایط کنونی مشکل ساز شده وجود معامله گرانی غیر حرفه ای در بازار سرمایه است که با هرگونه شایعه سازی یا بحرانی سازی سرمایه خود را با افت های وحشتناک تحویل نوسان گیرها می دهند و از بازار خارج می شوند، معادله ای دو سر باخت که زیان آن متوجه دولت و سهامداران خرد شده است.

کد خبر: ۱۳۲٬۰۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مال باخته بورس IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      0 0
      باحیله وترفندهای بیجابوری بدترمیشه بهتر نمیشه بورس فقط احتیاج به تزریق نقدینگی داره