۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
ظرفیت بالای قم در برندسازی صنعت کفش و فرش دست بافت | تجلیل از ۱۷ صادرکننده برتر
در همایش روز ملی صادرات مطرح شد؛

ظرفیت بالای قم در برندسازی صنعت کفش و فرش دست بافت | تجلیل از ۱۷ صادرکننده برتر

قم- ظرفیت بالای قم در برندسازی صنعت کفش و فرش دستبافت یکی از مزیت‌های اقتصادی مهم محسوب می‌شود که نیاز به حمایت از تولیدگران داخلی را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

بازار؛ گروه استان‌ها: تجارت خارجی و صادرات از عوامل مؤثر در توسعه اقتصادی کشورها محسوب می‌شود که علاوه بر رشد اقتصادی، باعث افزایش توان رقابت پذیری کشورها در عرصه‌های بین‌المللی است آن هم برای کشوری مانند ایران اسلامی که سالیانی است با دسیسه کشورهای استکباری با فشارهای اقتصادی و تحریم روبرو است لذا جهش و زمینه‌سازی صادرات کالاهای غیر نفتی و برند می‌تواند خنثی‌سازی فشارهای اقتصادی را به همراه داشته باشد.

طی سال‌های اخیر صنعت قم با رشد مطلوبی روبرو بود و توانست بازارهای هدف به ویژه بازارهای کشورهای همسایه را از آن خود کند؛ در قم صنایعی مانند صنعت فرش دستبافت و صنعت کفش ماشینی ظرفیت‌های بالایی دارند و امروزه جزئی از برند این استان قلمداد می‌شوند؛ اگر موانع و مشکلات و برخی قوانین دست و پاگیر از این صنعت برطرف شود می‌تواند فرصتی برای ارزآوری و درآمدزایی قم ایفا کند.

در روز ملی صادرات، قم شاهد رویداد مهمی بود این روز بهانه‌ای شد تا از ۱۷ صادرکننده برتر و نمونه استان قم که ۲ نفر از آنها در بعد ملی و کشور نیز خوش درخشیدهند تجلیل شود در ین همایش که معاون اتاق بازرگانی کشور و معاون وزیر صمت و رئیس توسعه تجارت ایران هم حضور داشتند هرکدام از ظرفیت‌های بی‌بدیل قم در حوزه تجارت بحث‌هایی مطرح کردند.

شکل‌گیری کارگروه مشترک بین وزارت صمت و بانک مرکزی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس توسعه تجارت ایران در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر قمی گفت: برای رفع موانع صادرات و هم‌چنین گشایش در زین زمینه کارگروه مشترکی بین وزارت صمت و بانک مرکزی ایجاد شده و در آن هر دو هفته یک‌بار وزیر صمت و رئیس بانک مرکزی با یکدیگر جلسه دارند و در آن راهکارهای لازم برای تسهیل فرآیندهای تجاری و بازگشت ارز حاصل از صادرات مورد تبادل نظر قرار می‌گیرد.

علیرضا پیمان پاک افزود: با کمک نهادهای بالادستی و پشتیبانی مجموعه دولت و مجلس توانسته‌ایم اقدام‌های عملیاتی خود را برای گسترش فعالیت‌های صادراتی در کشور آغاز کنیم که برخی در کوتاه مدت جواب داده‌اند و برخی هم نیاز به زمان داشتند اما همه تلاش ما رفع موانع و فراهم کردن زمینه صادرات است.

استفاده از ظرفیت تعرفه‌های ترجیحی با کشورهای همسایه همچون پاکستان را در دستور کار داریم و در این رابطه سطح تجارت خود با کشورهای هدف را گسترش خواهیم داد

وی بیان کرد: همچنین تقویت پایانه‌های صادراتی را دنبال می‌کنیم و در این زمینه به موفقیت‌های خوبی دست یافتیم که رشد میزان صادرات کشور در ماه‌های اخیر از نتایج آن است؛ استفاده از ظرفیت تعرفه‌های ترجیحی با کشورهای همسایه همچون پاکستان را در دستور کار داریم و در این رابطه سطح تجارت خود با کشورهای هدف را گسترش خواهیم داد.

ظرفیت بالای قم در برندسازی صنعت کفش و فرش دست بافت | تجلیل از ۱۷ صادرکننده برتر

ظرفیت بالای قم در برندسازی صنعت کفش و فرش دست بافت | تجلیل از ۱۷ صادرکننده برتر

قم ظرفیت برندسازی در صنعت کفش و فرش دارد
معاون وزیر صمت در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های بالای قم در صنعت کفش ماشینی، گفت: قم ظرفیت مطلوبی در زمینه کفش و صادرات این محصول دارد و باید در زمینه برندسازی گام‌های اساسی بردارد؛ صنعت فرش ماشینی قم هم حرفی برای گفتن دارد اگر بخواهیم صادرات این صنایع را افزایش دهیم باید آنها را برندسازی نماییم.

وی اظهار داشت: در زمینه شبکه‌های بانکی، پایانه‌های صادراتی و نمایشگاه‌های تخصصی اقدامات مطلوبی داشتیم، چند پایانه در اولویت صادرات قرار گرفته که برخی پایانه‌ها به علت کارآیی مناسب، نمونه انتخاب شدند و برای ورود به بازارهای هدف کشورهای همسایه نیز بازدیدهایی هماهنگ کرده‌ایم تا مشکلات و موانع تجارت بین این کشورها سریع رفع شود.

به گفته پیمان پاک، در جریان این بازدیدها بسیاری از مسائل و مشکل‌های مقابل صادرکنندگان با حضور مسئولان ملی و گفت‌وگوی آن‌ها با همتایان خود در کشورهای هدف حل می‌شود برند تجاری برای حضور موفق در بازارهای بین‌المللی موضوعی بسیار با اهمیت است که باید مورد توجه جدی صادرکنندگان کشور قرار گیرد.

وی افزود: در همه تصمیم‌گیری‌ها از نظر و پیشنهادهای بخش خصوصی استفاده می‌کنیم و می‌کوشیم با تسهیل امور، مانع زدایی و حمایت‌های دولت، میزان صادرات کشور را افزایش دهیم استفاده از ظرفیت تعرفه‌های ترجیحی با کشورهای همسایه همچون پاکستان را در دستور کار داریم و در این رابطه سطح تجارت خود با کشورهای هدف را گسترش خواهیم داد.

گره‌گشایی دولت سیزدهم در زمینه صادرات و اقتصاد
معاون استان‌ها و امور تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران نیز در این همایش گفت: دولت سیزدهم و مجلس در زمینه موانع صادرات و اقتصاد گره گشا بوده و در این زمینه گشایش‌هایی هم صورت گرفته است؛ به دنبال این گره گشایی‌ها هدف ما رنگین شدن سفره‌های مردم است برخی از این گشایش‌ها نیاز به زمان دارد.

مظفر علیخانی افزود: فعالیت در حوزه توسعه صادرات دارای کارکردهای متنوع و تأثیرگذاری برای شکوفایی اقتصادی کشور است که افزایش درآمدهای ارزی بخشی از آن است، صادرکنندگان در حال تلاش برای توسعه کشور هستند و می‌کوشند با پرداخت تکالیف قانونی خود در مسیر آبادانی ایران گام بردارند، همچنین فعالان اقتصادی در همه عرصه‌های اجتماعی نقش آفرینی می‌کنند.

به گفته وی، رفع موانع و مشکل‌ها از راه صادرکنندگان نقش بسیار مهمی در مسیر توسعه صادرات کشور دارد و ما امیدواریم با اتخاذ سیاست‌های حمایتی منسجم راه برای افزایش حجم فعالیت‌های اقتصادی در این بخش بیش‌ازپیش فراهم شود فعالیت در حوزه توسعه صادرات دارای کارکردهای متنوع و تأثیرگذاری برای شکوفایی اقتصادی کشور است که افزایش درآمدهای ارزی بخشی از آن است.

معاون استان‌ها و امور تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: صادرکنندگان در شرایط کنونی که کشور در جنگ اقتصادی است با مشکل‌هایی همچون نوسان قیمت ارز مواجه هستند، اما دولت با جدیت در حال رفع مشکل‌ها و ایجاد گشایش در عرصه تولید و صادرات کشور است که نتایج آن به زودی مشخص خواهد شد.

نباید اقتصاد کشور به نتایج مذاکرات گره خورده شود
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز از مسئولان در سطح ملی خواست تا با تسهیل گری موانع از صادرات برداشته و اقتصاد کشور هم بهبود یابد.

احمد امیرآبادی فراهانی با اشاره به تلاش و اراده دولت سیزدهم برای رفع موانع اقتصادی گفت: دولت سیزدهم اراده بالایی برای رفع موانع اقتصادی دارد و در زمینه ارتباط با دنیا هم موفق بوده است؛ مجلس و دولت تلاش دارند گره‌گشایی کنند و مردم هم باید در این زمینه تاب آوری داشته باشند.

صادرکنندگان در شرایط کنونی که کشور در جنگ اقتصادی است با مشکل‌هایی همچون نوسان قیمت ارز مواجه هستند

وی با اشاره به مذاکرات اخیر کشور و وضعیت برجام عنوان کرد: نباید مشکلات اقتصادی را با مذاکرات و نتایج آن گره زد برای رفع موانع صادرات باید تلاش کنیم برخی قوانین و مقررات ثبات داشته باشند و برخی قوانین نیز به روز رسانی شوند قوانینی با کشورهای همسایه داریم که هنوز تغییر نکرده و به دوران جنگ مربوط هستند مانند قوانین ارتباط با کشورهای عراق و افغانستان که باید برطرف شود.

به گفته این نماینده مجلس، در زمینه قوانین صادرات همه مسئولان باید تسهیل‌گر باشند و به دنبال تسهیلات قوانین باشند هرچند در بحث ارتباط با دنیا دولت سیزدهم موفق بوده برخی مشکلات نیاز به زمان و فرصت است و باید به مسئولان فرصت دهیم.

امیرآبادی فراهانی با اشاره به اینکه باید ارز صادراتی بازگردد تا اقتصاد مردم هم بهبود یابد دولت سیزدهم به فضای مذاکرات چشم ندوخته است ما در زمینه حقوق ملت کوتاه نمی‌آییم، ابراز کرد: صنعت کفش و فرش قم صنایع بی‌بدیلی هستند و باید برندسازی شوند بازار کفش قم تشنه صنایع کفش قم است و باید زمینه صادرات را فراهم نماییم.

باید زمینه حضور صادرکنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی و نقدینگی آن‌ها فراهم شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم نیز در این جلسه اظهار داشت: از مسئولان در سطح ملی می‌خواهیم زمینه حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و تأمین نقدینگی صادرکنندگان را فراهم کنند و بخشودگی جرائم تولیدکنندگان با توجه به بحران کرونا هم مد نظر باشد.

ابوالفضل خاکی اظهار داشت: از مسئولان ملی می‌خواهیم در زمینه تأمین سرمایه در گردش و نقدینگی صادرکنندگان که در بحران کرونا کاهش یافته است تلاش کنند هم‌چنین بخشودگی جرائم امور مالیاتی هم پیگیری لازم را مد نظر داشته باشند.

وی افزود: سقف اعتباری بانکی برای استانها برای اشخاص حقیقی و حقوقی هم باید افزایش یابد با توجه به بحران کرونا حضور در نمایشگاه برای صادرکنندگان امکان‌پذیر نبود اکنون که شاهد بهبود شرایط کشور هستیم باید زمینه حضور صادرکنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی فراهم شود.

ظرفیت بالای قم در برندسازی صنعت کفش و فرش دست بافت | تجلیل از ۱۷ صادرکننده برتر

ظرفیت بالای قم در برندسازی صنعت کفش و فرش دست بافت | تجلیل از ۱۷ صادرکننده برتر

ارزآوری دارای اهمیت است
به گفته عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران، بر اساس گزارش کمیته اجرایی تعیین صادرکنندگان برتر استان از زمان دریافت دستورالعمل انتخاب نمونه‌ها در مردادماه امسال، فراخوان ثبت نام از سوی سازمان صمت و اتاق بازرگانی به صورت فراگیر انجام و پذیرش نامزد ها بر اساس شاخص‌های تعیین شده در شیوه نامه تعیین نمونه‌ها آغاز شد.

وی عنوان کرد: معیارهای امسال برای تعیین صادرکنندگان برتر شامل ارزآوری و درآمد ارزی حاصل از صادرات، حفظ و پایداری بازارهای هدف، مهارت فنی و تخصصی شرکت‌ها در امر صادرات، عضویت در تشکل‌های مردم نهاد و تخصصی اقتصادی، عدم بدهی تعیین تکلیف نشده در سیستم بانکی، تسویه حساب ارزی واحدها و همچنین رفع تعهدات مالیاتی بنگاه‌ها بوده است که در این زمینه ۱۷ نفر انتخاب شدند.

خاکی بیان کرد: علاوه بر آن در راستای توجه به واحدهای دانش بنیان، تکریم پیشکسوتان صادراتی و انتخاب جوانتری صادرکننده و صادرکننده برتر در حوزه بانوان، از هریک از این بخش‌ها انتخاب اصلح صورت گرفته است که امروز در محضر مدیران ارشد ملی و استانی از آنها تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی افزود: امسال خوشبختانه در چرخه انتخاب صادرکننده ملی دو انتخاب از استان قم وجود داشت که علیرغم کوچک بودن استان یک افتخار مهم تلقی می‌شود. مقدم مدیرعامل شرکت کیمیا پلی استر قم برای بار دوم در صحنه ملی افتخار آفرین شد و محمد زاج کانی‌ها مدیر عامل شرکت در شیمی منتخب دوم در سطح ملی بود.

فرایندها در قبال کارت های بازرگانی
رئیس اتاق بازرگانی قم در ادامه با اشاره به برخی موانع بر سر صادرات گفت: فرآیند تعلیق یا ابطال کارت‌های بازرگانی به‌ویژه برای واحدهای خوشنام صادراتی دارای بار منفی است به‌ویژه اگر از سوی سیستم دولتی اعمال گردد. شاید در روز جشن ملی صادرات این انتظار موجهی باشد که تولیدکنندگان و بازرگانان از سیستم‌های حاکمیتی داشته باشند و به این حمایت‌ها دلگرم گردند.

به گفته وی، در استان قم سایت نمایشگاه‌های بین‌المللی با وسعت کم‌نظیر نسبت به سایر استانها یعنی حدود ۷۵ هزار متر مربع زیربنا و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کاملاً خصوصی در حال تکمیل و نهایی شدن است و در یک ماه آینده اولین نمایشگاه توانمندی‌های استان با مشارکت اتاق بازرگانی و سازمان صمت و تحت مدیریت استاندار انجام خواهد شد. ضمن تشکر از کمک مالی محدود قبلی که توسط سازمان توسعه تجارت انجام شد انتظار می‌رود برای برپایی نمایشگاه‌های اکسپو قم و تجهیزات لازم کمک مالی جدید صورت پذیرد.

قم با بهره‌گیری از کشورهای همسایه شرایط خوبی برای ارزآوری دارد
استاندار قم نیز در این مراسم گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در قم وجود دارد می‌تواند شرایط افزایش ثروت و ارزآوری را فراهم و از ظرفیت کشورهای همسایه در این زمینه بهره گرفت.

در استان قم سایت نمایشگاه‌های بین‌المللی با وسعت کم‌نظیر نسبت به سایر استانها یعنی حدود ۷۵ هزار متر مربع زیربنا و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کاملاً خصوصی در حال تکمیل و نهایی شدن است

سید محمدتقی شاهچراغی اظهار داشت: در قم شرایط افزایش ثروت و ارزآوری را می‌توان فراهم کرد و شرط آن رفع قوانین و مقررات دست‌وپا گیر در دولت و مجلس است باید وزارت صمت و مجلس با توجه به ظرفیت‌های بالای قم در زمینه تولید و صنعت و هم‌چنین صادرات زمینه سرمایه‌گذاری و تجارت با کشورهای همسایه را فراهم نماید اگر امکان دارد در اولین فرصت جلسات تجاری و مراوده تجاری با کشورهایی مانند عراق و سوریه و لبنان فراهم شود.

وی افزود: در قم صنایع غذایی و کشاورزی می‌تواند زمینه‌ساز صادرات باشد ما تلاش داریم هیچ مانعی بر سر صادرات قم نباشد در بحث نمایشگاه که ظرفیت مناسبی برای صادرات است می‌توان این زمینه را حداقل تا سال ۱۴۰۱ فراهم کرد.

به گزارش بازار، در پایان این همایش از ۱۷ نفر از صادرکنندگان برتر و نمونه استانی که دو نفر از آنها در سطح ملی و کشور صادرکننده برتر انتخاب شدند تجلیل شد.

کد خبر: ۱۳۱٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha