۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
نارضایتی اصناف جیرفت از برگزاری جمعه بازار| اکثر بازاریان ورشکست شده اند
گزارش بازار؛

نارضایتی اصناف جیرفت از برگزاری جمعه بازار| اکثر بازاریان ورشکست شده اند

کرمان- چند وقتی است که بحث راه اندازی جمعه بازار در جیرفت مطرح شده اما این مساله باعث نگرانی اصناف این شهر شده است.

بازار؛ گروه استان ها: اصناف جیرفت حس می کنند جمعه بازار مانع کسب و کارشان می شود و ضررهای سریالی شان ادامه دار خواهد بود. از سویی مردم جیرفت اکثر از قشر محروم هستند و راه اندازی چنین بازاری می تواند کمک ویژه ای به آنها کند.

راه اندازی و رونق جمعه بازار می تواند از میزان بیکاری کمی بکاهد و برخی معتقدند این بازار هفتگی نمی تواند تهدیدی برای مغازه داران به حساب بیاید. بلکه بازاریان نیز می توانند با استفاده از این فرصت اجناس خود را در جمعه بازار به فروش برسانند.

یکی از کسبه جیرفت به بازار می گوید: در زمان شیوع کرونا بازاریان بیشترین آسیب را دیدند و تا می خواستیم نفسی بکشیم و چک های مان را پاس کنیم جمعه بازار وارد شده است.

حیدری افزود: مردم هر جنسی با هر کیفیتی را که لازم داشته باشند، در بازار موجود است. بسیاری از بازاریان ماه هاست که جنسی نفروخته اند و حتی هستند در این میان افرادی که پول خرید پوشک برای بچه شان هم ندارند.

وی تصریح کرد: بازاریان هم از مریخ نیامده اند، از همین مردم هستند چرا کسی به فکر این قشر نیست؟

قدرت خرید مردم کم شده است
یکی از شهروندان جیرفتی نیز به بازار می گوید: مردم قدرت خریدشان پایین آمده است.

امیری افزود: مردم دوست دارند اجناس را با قیمت پایین خریداری کنند و برخی از بازاریان فکر می کنند باید ضررشان را با گران فروشی به مردم جبران کنند.

جمعه بازار هیچ ضرری به بازاریان نمی زند مگر دیگر شهرها که جمعه بازار دارند کاسبانش ورشکست شده اند؟ مطمئن باشید مشکلی برای بازاریان پیش نمی آید چون مشتری های خاص خودشان را دارند

وی اضافه کرد: جمعه بازار هیچ ضرری به بازاریان نمی زند مگر دیگر شهرها که جمعه بازار دارند کاسبانش ورشکست شده اند؟ مطمئن باشید مشکلی برای بازاریان پیش نمی آید چون مشتری های خاص خودشان را دارند.

این شهروند جیرفتی افزود: تفاوت قیمت ها در بازار تعجب آور است و یک جنس در هر مغازه قیمت های متفاوتی دارد و کسی هم انگار اصلا نظارتی ندارد.

امیری ادامه داد: اکثر مردم این شهر کشاورزند و رونق کشاورزی بر بازار اثر مستقیمی دارد و این روزها اکثر کشاورزان هم هشت شان گرو نُه‌شان است پس حداقل کاش بازاریان منصف باشند.

صدای کسبه جیرفت در آمد
رئیس اصناف جیرفت نیز می گوید: متاسفانه برگزاری جمعه بازار در جیرفت باعث شده تا صدای کسبه و بازاریان در بیاید زیرا کرونا باعث ورشکستگی خیلی از آنها شده است.

برگزاری جمعه بازار تابع یک سری قوانین است و نباید خارج از چارچوب قانونی رفتار کرد و متاسفانه این جمعه بازار که در جوار مصلای شهر جیرفت برگزار می شد طبق قانون برگزار نشده بود که این هفته از برگزاری آن جلوگیری شد

علی میرکهنوج افزود: برگزاری جمعه بازار تابع یک سری قوانین است و نباید خارج از چارچوب قانونی رفتار کرد و متاسفانه این جمعه بازار که در جوار مصلای شهر جیرفت برگزار می شد طبق قانون برگزار نشده بود که این هفته از برگزاری آن جلوگیری شد.

رئیس اصناف جیرفت با اشاره به اینکه در سال جاری هیچ نمایشگاهی در جیرفت برگزار نخواهد شد، گفت: بازار دیگر تحمل هیچ قانون اجباری را ندارد و هر سال در این شهر نمایشگاه عرضه کالا برگزار می شد که امسال با برگزاری آن موافق نیستیم.

وی تصریح کرد: بازار وضعیت خوبی ندارد و برگزاری نمایشگاه هم کمکی به مردم نمی کند زیرا این نمایشگاه ها اکثرا جنس های بی کیفیت را ارائه می دهند و اکنون برگزاری چنین نمایشگاهی با حضور غیربومی ها در شهر نه به صلاح مردم است نه بازاریان.

میرکهنوج همچنین از بازاریان خواست تا مراعات حال مردم را بکنند.

مزایا و محاسن جمعه بازارها و نمایشگاه ها
یک کارشناس اقتصادی نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: جمعه بازار ها مزایا و معایب خود را در پی دارند.

سعید گروهی افزود: دسترسی ارزان و سریع یکی از فواید این بازارهاست و تنوع و قدرت انتخاب نیز در این گونه بازارها زیاد است و اغلب بسیاری از اقلام مورد نیاز یک خانواده را شما یک جا می توانید در این بازارها خریداری کنید.

وی ادامه داد: البته برخی نیز برای تفریح به این بازارها می روند که اغلب دست خالی هم برنمی گردند زیرا تنوع کالاها و همخوانی قیمت ها، با جیب افراد آنها را به خرید وا می دارد.

وی تاکید کرد: بسیاری از این اجناس نیز از تولید به مصرف هستند و محصولات کشاورزی و صنایع دستی را می توان به صورت مستقیم از تولیدکنندگان خریداری کرد.

این کارشناس اقتصادی افزود: البته ترافیک و آلودگی های محیط زیستی این گونه بازارها را نیز نمی توان انکار کرد، اغلب این بازارچه ها در در مناطق پرتردد شهر برگزار می شوند و متاسفانه شاهد ریختن زباله و ... پس از جمع آوری غرفه ها در منطقه هستیم.

متاسفانه در این بازارها اکثرا نمی توان اقلام با کیفیتی را پیدا کرد و بیشتر جنس ها و کالاها کیفیت ندارند و غیراستاندارد هستند و مردم برای ارزان بودن این بازارها به آنها سر می زنند

وی ادامه داد: متاسفانه در این بازارها اکثرا نمی توان اقلام با کیفیتی را پیدا کرد و بیشتر جنس ها و کالاها کیفیت ندارند و غیراستاندارد هستند و مردم برای ارزان بودن این بازارها به آنها سر می زنند و اگر جنس نامرغوبی را بخرید دیگر نمی توانید صاحب آن را پیدا کرده و آن را تعویض کنید.

گروهی اضافه کرد: نبود دستگاه خودپرداز و کارت‌خوان در اغلب غرفه ها نیز شما را مجبور می کند تا پول نقد همراه داشته باشید و نظارت لازم نیز بر این بازارها آن طور که باید، نیست. عدم درج قیمت ها هم یک دردسر دیگر از که نمی شود از قلم انداخت.

وی افزود: عدم نظارت بهداشتی نیز یک عیب بزرگ در این بازارهاست و مزاحمت در این اماکن نیز زیاد است و شلوغی بیش از حد بازار نیز اذیت کننده است و غرفه داران بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای به راحتی کسب درآمد می کنند در حالی که کسبه و مغازه داران بازار برای راه اندازی کسب و کار خود باید مالیات دهند و هزینه های زیادی را متحمل شوند.

از مزایای برپایی بازارهای محلی می‌توان به حذف واسطه‌ها، کاهش هزینه فروش و بازاریابی، و نیز افزایش سود خالص برای تولیدکننده یا همان روستایی اشاره کرد. چیزی که باعث متفاوت بودن بازارهای هفتگی می‌شود، نوع کالاها و تولیداتی است که خودِ روستاییان تولید می‌کنند و به خاطر حذف دلالان با قیمت‌های مناسب به فروش می‌گذارند.

درست است که بازارهای هفتگی یا نمایشگاه ها نیازهای روزانه شهروندان ساکن در شهرهای کوچک را برطرف می کنند اما باید کاملا بررسی کرد تا معایب آنها بیشتر از مزایایشان نباید.

کاش مسئولان برنامه جدی برای ساماندهی بازار داشته باشند و برای راه اندازی این گونه بازارها نیز تمامی جوانب را بسنجند که نتیجه لازم را به دست بیاوریم.

کد خبر: ۱۳۱٬۹۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حیدر IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      2 1
      صدای گران فروشان در آمده ?
    • Naei IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      0 0
      از بازاری های جیرفت کسی گرونفروش تر نیست ?
    • علی IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      0 0
      مغازه داران آنقدر گران‌فروشی میکنند که مردم بیچاره جرات ندارند قیمت جنسی را از آنها بپرسند.حداقل جمعه بازار اندکی دوای درد مردم فقیر و کم بضاعتی که جرات رفتن به بازار را ندارم هست
      • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
        0 0
        اگر دولت قصد کمک به مردم ضعیف را دارد باید مالیات مغازه داران را حذف کند، اجازه افزایش کرایه و رهن را ندهد و پخش مواد غذایی را خود به عهده بگیرد تا کمترین دلالی رخ دهد، هزینه برق مغازه را کاهش دهد و ... تمام بازارهای هفتگی باید جمع شوند