۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
مانور ۱۵ درصدی مسئولان بر روی افزایش ۵۰ درصدی قیمت گوشت
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

مانور ۱۵ درصدی مسئولان بر روی افزایش ۵۰ درصدی قیمت گوشت

مشهد- قیمت گوشت قرمز در طی دو هفته گذشته بنا بر اظهارنظر مسئولان ۲۰ درصد افزایش‌یافته است که مصرف‌کنندگان ادعا می‌کنند که این گرانی در طی چهار ماه گذشته افزون بر ۵۰ درصد بوده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش ۲۰ درصدی قیمت گوشت آن‌هم در طول یک هفته بر دغدغه بسیاری از مصرف‌کنندگان در آستانه عید نوروز افزوده است.

بنابر گزارش خبرنگار بازار باوجوداینکه استان خراسان رضوی یکی از تولیدکنندگان مطرح گوشت در کشور بوده و با مازاد تولید گوشت قرمز روبروست لذا انتظار می‌رود که قیمت گوشت قرمز در این استان با نوسان چندانی همراه نشود اما این در حالی است که قیمت گوشت قرمز در طی روزهای گذشته افزون بر ۲۰ درصد در فروشگاه‌های مواد پروتئینی سطح شهر افزایش‌یافته است.

مشاهدات خبرنگار ما از سطح بازار نشان می‌دهد گوشت گوسفندی گرم و بدون چربی که در دی‌ماه سال جاری به قیمت ۱۳۸ هزار تومان در فروشگاه‌های سطح شهر عرضه می‌شد در حال حاضر به قیمت ۱۶۷ هزار تومان و گوشت گوساله مغز استخوان از کیلویی ۱۴۵ هزار تومان به کیلویی ۱۶۵ هزار تومان افزایش‌یافته است!

این در حالی است که بنا بر اعلام معاونت امور دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی این استان با تولید ۸۳ هزار تن گوشت قرمز، رتبه نخست تولید این نوع گوشت در کل کشور را دارد و نیاز آن در سال ۷۲ هزار تن و سرانه مصرف آن بین ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم است لذا بخشی از گوشت قرمز تولیدی این استان یعنی سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تن گوشت قرمز اضافه است اما چرا باوجود افزایش تولید شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم سؤالی است که سعی کردیم در گفت‌وگو با مسئولان جوابی برای آن پیدا کنیم.

آمارهای پله‌ای
ابراهیم خدیوی یکی از شهروندان مشهدی در این رابطه به بازار می‌گوید: در همین مهرماه و ابتدای ۶ ماهه دوم سال قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی گرم و بدون چربی فقط ۱۰۵ هزار تومان در فروشگاه‌های سطح شهر عرضه می شد اما با فاصله ۴ ماه حدود ۶۶ هزار تومان به ازای هر کیلو به قیمت آن اضافه‌شده است!

وی به ما می‌گوید: گوشت گوساله مغز استخوان هم تا همین چند ماه گذشته فقط ۸۵ هزار تومان قیمت داشت اما الآن به ۱۶۶ هزار تومان رسیده است اما مسئولان ظاهرا فقط افزایش همین دو هفته را در قالب افزایش می بینند.

مانور ۱۵ درصدی مسئولان بر روی افزایش ۵۰ درصدی قیمت گوشت

این شهروند مشهدی بابیان اینکه قیمت گوشت قرمز ۵۰ درصد در طی ۴ ماه گذشته گران شده می افزاید: جالب اینجاست که مسئولان در رسانه به مردم می‌گویند که فقط ۱۵ درصد گوشت گران شده است.

وی بابیان اینکه چرا هیچ شخصی از افزایش ۵۰ درصدی گوشت سخن نمی‌گوید ادامه می‌دهد: چگونه ممکن است که در یک کشور مردم شاهد تورم ۴۳ درصدی باشند انورت گوشت قرمز به قول مسئولان ۱۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کند؟

خدیوی اذعان می‌کند: قیمت گوشت شاید نسبت به هفته گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته باشد و این موضوع به چشم مسئولان کوچک شمرده شود اما واقعیت این است که در اصل ۵۰ درصد قیمت آن افزایش‌ قیمت را در حال تجربه هستیم.

وی بابیان اینکه مردم سایر مواد پروتئینی و بی‌ارزش دیگر را هم نمی‌توانند خریداری کنند به ما می‌گوید: یک بسته سنگدان مرغ که بسته‌های آن وزنی کمتر از ۷۰۰ گرم دارند در حال حاضر قیمت آن به ۳۰ هزار تومان رسیده است درحالی‌که همین بسته سنگدان در ابتدای سال قیمتش از ۷ الی ۱۳ هزار تومان تجاوز نمی‌کرد.

این سرپرست خانوار اذعان می‌کند: ظاهراً مسئولان آمار گرانی را دوست دارند پله‌ای اعلام کنند تا مردم دچار تشویش نشوند اما وقتی مردم برای خرید به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند با واقعیت‌های فاجعه باری روبرو می‌شوند.

وی با اشاره به این موضوع که هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نشده گرانی ها به این شکل مردم را تحت فشار گذاشته است می گوید: دولت در حالی که قادر به مهار تورم ۴۳ نیست که فقط ۲۹ درصد به حقوق کارمندان افزوده است.

گرانی علوفه و کنسانتره
در همین راستا از اصغر علی نژاد یکی از دامداران روستای «جیم آباد» در شهرستان تربت جام اتفاقات رخ‌داده در بازار دام زنده را جویا می‌شویم و لذا این پرورش‌دهنده دام به ما می‌گوید: معمولاً دلالان از بازار و شایعات سوءاستفاده کرده و در نوسان قیمت‌ها تا رسیدن دام زنده به دست مصرف‌کننده نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و همیشه در این میان چوب آن را دامدار می‌خورد.

این تولیدکننده ابراز می‌کند: البته تا سال های گذشته معمولا دامداران تمایل داشتند که دام های زنده خود را در آخر سال به فروش برسانند و معمولا در پائیز به دلیل فصل زادو ولد کمتر دام زنده خرید و فروش می شود.

علی نژاد با بیان اینکه گوسفند زنده را از دامداران به کیلویی ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان می خرند به ما می گوید: همین که گوسفند زنده پایش به کشتارگاه برسد قیمت آن از کیلویی ۵۰ هزار تومان به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان می رسد.

وی با شاره به این موضوع که دوسوم هزینه‌های پرورش دام مربوط به تغذیه و خوراک دام است بیان می کند: ازآنجاکه یونجه از کیلویی دو هزار تومان در حال حاضر به کیلویی چهار هزار تومان و کنسانتره از کیلویی ۲۶۰۰ تومان به بیش از شش هزار تومان افزایش‌یافته چگونه می‌توان انتظار داشت قیمت گوشت تولیدی افزایش نیابد؟

وی عنوان می‌کند: اگر گاو نری که پرورش می‌دهیم در بهترین حالت روزانه یک کیلو نیم کیلوگرم افزایش وزن داشته باشد باید فقط ۸ کیلوگرم کنسانتره و کاه و علوفه بخورد لذا با این هزینه‌ها دامدار ضرر می‌دهد و گوشت تولیدی مقرون‌به‌صرفه نیست.

این دامدار در پاسخ به این سؤال که دولت ادعای توزیع نهاده‌های دامی بین تولیدکنندگان را دارد به ما می‌گوید: دولت فقط برای ۲۰ تا ۳۰ درصد کنسانتره یارانه می‌دهد و لذا دامدار باید ۷۰ درصد باقی را از بازار آزاد باقیمت‌های نجومی تهیه کند.

وی بابیان اینکه تولیدکنندگان به دلیل افزایش بی‌حدوحصر قیمت‌ها در حال حاضر فاقد نقدینگی لازم برای خریداری علوفه از بازار آزاد و انبارداری هستند ادامه داد: بسیاری از دولتمردان ظاهراً با مشکلات ما آشنا نبوده و تنها به فکر عرضه گوشت ارزان آن‌هم با حساب‌کتاب دولتی و قیمت‌های دستوری هستند.

مانور ۱۵ درصدی مسئولان بر روی افزایش ۵۰ درصدی قیمت گوشت

علی نژاد بابیان اینکه از ابتدای سال بیش از ۷۰ درصد دامداران مجبور به کشتار گاوهای ماده شده‌اند و ۲۰ درصد گاوداری‌ها تعطیل و در عمل ورشکست شدند افزود: به دلیل بی‌ارزش شدن پول ایرانی و افزایش قیمت دلار لذا بسیاری از دلالان با خرید دام‌های این استان و قاچاق آن به سمت مرزهای کشور در آن‌سوی مرز این دام‌ها را باقیمت بیشتری به فروش می‌رسانند.

وی بخشی از گرانی گوشت را فعالیت دلالان عنوان کرد و گفت: در برخی از اوقات آن‌ها از فروش دام زنده خودداری می‌کنند تا قیمت‌ها را به بازی بگیرند.

بازار نهاده بی‌ثبات است
رئیس اتحادیه انجمن گاوداران خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با بازار پیرامون گرانی محصولات پروتئینی به ما توضیح می‌دهد: اگر در بازار سوءاستفاده‌ای از قیمت‌ها و یا گران‌فروشی رخ می‌دهد مبحثی است که باید دستگاه‌های نظارتی به آن رسیدگی کنند اما اگر از این موضوع سودجویی افراد بگذریم واقعیت این است که تولید گران تمام می‌شود.

فرشید صراف بابیان اینکه در همین دی‌ماه با زمزمه حذف ارز ترجیحی بازار نهاده‌ها دچار شوک و نوسان قیمت شد افزود: به‌محض اینکه صحبت از حذف ارز ترجیحی به میان آمد لذا قیمت جو و ذرت فردای آن روز ۱۰۰۰هر کیلو یک هزار تومان افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان ضرر می دهند و قیمت های امروزی نیاز آن ها را برآورده نمی کند افزود: با این نرخ نهاده مصرفی که بخش اعظمی از آن باید توسط دامدار از بازار آزاد تهیه شود قیمت هر کیلو شیر ۹ هزار تومان و قیمت هر کیلو گوشت گوساله معادل ۱۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلو تمام می‌شود اما شما مشاهده می کنید که گاو دار ما شیر را کیلویی ۳ هزار تومان و به قیمت ۶۵۰۰ تومان و زیر این قیمت مجبور است به کارخانه‌ها بفروشد.

صراف عنوان می‌کند: قیمت شیر خامی که مردادماه ۶۴۰۰ تومان تعیین شده بود، اکنون با بهای تمام‌شده ما خیلی اختلاف دارد و این باعث شده است دامدار خسارت ببیند و لذا تولید به هیچ وجه صرفه اقتصادی برای تولید کننده نداشته باشد.

رئیس اتحادیه انجمن گاوداران خراسان رضوی اظهار می کند: این قیمت ها در حالی است که هنوز ۳۰ درصد نهاده ها توسط دولت و با نرخ ارز ترجیحی و ۴۲۰۰ تومان تهیه می شود و لذا اگر دولت همین حمایت اندک را هم دریغ بورزد بدون شک گوشت گوساله را باید بالای ۲۵۰ هزار تومان و شاید هم بیشتر در سال آینده خریداری کرد.

برف و سرما علت گرانی گوشت
در حالی که برخی از فعالان بازار ادعا می کنند صادرات گوشت به سایر کشور ها علت افزایش قیمت گوشت قرمز در داخل کشور است اما رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی بیان می کند: با توجه به افزایش مصرف و پروتئین در فصل سرما، اختلالات حمل و نقل ناشی از بارش برف منجر به کمبود عرضه دام و التهاب قیمت در بازار شده است.

علی اصغر ملکی در پاسخ به این پرسش که آیا ماه‌های پایانی سال شاهد افزایش نرخ گوشت خواهیم بود پاسخ می دهد: تقاضا برای خرید گوشت قرمز در روزهای پایانی سال افزایش پیدا می‌کند از این‌رو همواره در این مقطع از سال قیمت‌ها چند درصدی بالاتر می‌روند.

با توجه به افزایش مصرف و پروتئین در فصل سرما، اختلالات حمل و نقل ناشی از بارش برف منجر به کمبود عرضه دام و التهاب قیمت در بازار شده است

البته وی ابراز امیدواری کرده است که اگر دولت برای تنظیم بازار شب عید عرضه هوشمند محصولات را در دستورکار خود قرار داده است که اگر این برنامه درست دنبال شود شاید مردم بتوانند نیاز خود را با نرخ مناسب تهیه و تامین کنند.

افزایش تولید گوشت
قیمت گوشت در حالی در طی دو هفته گذشته افزایش یافته که نه دام زنده ای به قیمت بالاتر خریداری می شود و نه صادرت بر روی این موضوع تاثیر گذاشته است و جالب اینجاست که معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی حتی به ما می گوید: تولید مازاد هم داریم!

حسن جعفری با بیان اینک تولیدات دامی دراین استان در مقایسه با سال گذشته با افزایش همراه بوده است به بازار می گوید: ۱۰ درصد از کل جمعیت دامی کشور به خراسان رضوی تعلق دارد که از همین محل سالانه به طور متوسط ۷۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در خراسان رضوی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه دامپروران خراسانی ظرف ۹ ماه گذشته افزون بر ۷۰ هزار تن گوشت قرمز تولید داشتند ادامه می دهد: مقایسه این آمار با میزان تولید در همین مدت از رشد بیش از ۵ درصدی حکایت دارد.

جعفری با بیان اینکه بخش دامداری خراسان رضوی در مجموع هشت میلیون و ۶۰۷ هزار و ۸۲۷ راس دام سبک و سنگین در اختیار دارد اظهار می کند: هشت میلیون و ۲۵۳ هزار و ۱۲۴ راس از این تعداد دام متعلق به خراسان رضوی و دام سبک شامل گوسفند و تعداد ۳۵۴ هزار و ۷۰۳ راس آن گاو و دام سنگین است.

سودجویان خیال عقب نشینی ندارند
درحالی که برودت هوا در جاده های کشور کاهش یافته و مسیری را نمی توان مملو از برف و یا مسدود از شرایط جوی پیدا کرد اما به نظر می رسد که برخی سودجویان تصمیم برای کاهش قیمت و تعویض نرخ نامه های دیجیتالی در فروشگاه های مواد پروتئینی ندارند زیرا هنوز نرخ گوشت گوساله همان ۱۶۵ هزار تومان نقش بسته و بسیاری از فروشگاه ها به بهانه گوشت ران بدون چربی حاضر به فروش گوشت کمتر از قیمت ۱۶۵ هزار تومان نیستند لذا به نظر می رسد در این جا باید دستگاه های نظارتی با جدیت بیشتری وارد عمل شوند تا یخ این گرانی را ذوب کنند.

بنا بر اظهارات بسیاری از فعالان بازار بسیاری از دلالان که معمولا از همین نوسان بازار سود های کلانی را به جیب می زنند حاضر نیستند پس از بالا رفتن قیمت برای کاهش آن تلاشی از خود نشان دهند گواه این مدعا را باید در سخنان افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور جست و چو کرد که در این راستا اظهار کرده است: هر کیلو گرم بز ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان و دام مولد زنده ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان از دامدار خریداری می شود که باید این محصولات به ترتیب در بازار ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان و ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان به فروش برسد اما معلوم نیست اکنون این گوشت ها کجاست که نمی توان آن را کمتر از ۱۲۰ هزار تومان در بازار خریداری کرد.

این مقام آگاه در خصوص هرج و مرج در بازار گوشت ادعا کرده است: توزیع کننده یا همان قصابان بازار را می چرخانند و برای قیمت گوشت قرمز نرخ تعیین می کنند به طوری که اکنون عمده غرفه های توزیع گوشت قرمز در اختیار صنایع بسته بندی و حلقه واسط است.

وی مدعی شده است: علاوه بر منفعت طلبی بیش از اندازه در تعیین قیمت گوشت قرمز، دلالان به دنبال جلوگیری از صادرات دام زنده هستند تا تولید در کشورمان از بین برود و شرایط واردات مهیا شود.

کد خبر: ۱۳۱٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha