۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵
اعمال سیاست های کنترلی برای اجرای حذف ارز ترجیحی| شوک قیمت قابل پیش بینی است
یک فعال صنعت ساختمان مطرح کرد؛

اعمال سیاست های کنترلی برای اجرای حذف ارز ترجیحی| شوک قیمت قابل پیش بینی است

گرگان- چن سبلی، فعال صنعت ساختمان و مدیرعامل شرکت سازه های فولادی ایستا گفت: نحوه اجرای حذف ارز ترجیحی بسیار مهم است و قطعاً باید دولت سیاست های کنترلی ویژه‌ای برای مدیریت آن در نظر بگیرد.

عبدالحی چن سبلی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و تأثیر آن بر صنعت ساختمان اظهارکرد: امیدواریم تاثیرات مثبت حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بیشتر از اثرات منفی آن باشد.

این فعال صنعت ساختمان افزود: قطعاً با توجه به افزایش قیمت مستقیم برخی از کالاها، اجرای این طرح معادلات و پیش بینی های اقتصادی را به هم می زند.

وی بیان کرد: حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی اگر به صورت مستقیم تاثیر خود را نگذارد به صورت روانی و کنترل‌نشده بر روی قیمت کالاها تاثیر می گذارد.

چن سبلی ادامه داد: مسئولان تورم هشت الی ۱۰ درصدی را در زمینه اجرای این طرح پیش بینی کرده اند که اگر همین عدد هم اتفاق بیفتد، رقم قابل توجهی است زیرا ما تورم معمول و سالانه ای هم داریم که در کنار این عدد قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت سازه های فولادی ایستا گفت: بهای تمام شده ساختمان منوط به هزینه‌های حقوق و دستمزد، مواد اولیه و مصالح، هزینه های بیمه و مالیات و هزینه‌های سود و مجوزات انشعابی است و با توجه به افزایش هرکدام از این آیتم ها، قاعدتاً یک افزایش قیمت قابل توجه در صنعت ساختمان پیش بینی می شود.

وی اضافه کرد: قطعاً دولت حقوق و دستمزد را به خاطر حمایت از مصرف کننده افزایش خواهد داد و مواد اولیه و مصالح هم به دلیل داشتن پایه ارزی رشد قیمت را شاهد خواهد بود.

چن سبلی به دیگر مولفه های دخیل در قیمت تمام شده اشاره کرد و افزود: درآمد تامین اجتماعی کفاف هزینه‌های آن را نمی دهد بنابراین دولت باید به شرکت های بیمه کمک کرده در نتیجه ضرایب و نرخ‌های بیمه نسبت به سابق افزایش می یابد.

این فعال صنعت ساختمان عنوان کرد: سازنده هم به نوعی در بقیه صنوف مصرف کننده بوده و بالتبع در صنف خود باید سود بیشتری لحاظ کند و مجموع این عوامل سبب افزایش قیمت ساختمان خواهد شد.

وی متذکر شد: باید دید که سازندگان می‌توانند به فعالیت خود با این شرایط ادامه بدهند و آیا دولت شوک قیمتی را می تواند کنترل کند یا خیر؟

چن سبلی گفت: از طرف دیگر هم، طرح های ساختمانی مانند طرح جهش تولید مسکن توسط دولت شروع شده که خود این مساله بازار تقاضای مواد اولیه را بالا برده و باعث افزایش قیمت می شود.

وی اضافه کرد: تبعات حذف ارز ترجیحی قابل پیش‌بینی است و قطعاً دولت و مجلس اثرات مثبت این طرح را هم بررسی کرده اند ولی باید شیوه اجرا را هم مدنظر قرار داد.

مدیرعامل شرکت سازه های فولادی ایستا بیان کرد: باید در بازار یک ثبات وجود داشته باشد تا طرح هایی مانند این که تاثیرات چند جانبه بر روی اقتصاد دارد را بتوان اجرا کرد.

چن سبلی افزود: پزشکان برای بیماران قلبی ابتدا جراحی را پیشنهاد نمی کنند بلکه مولفه های دیگری را بررسی کرده تا حال عمومی بیمار به ثبات برسد و سپس اقدام به جراحی می‌کنند و امیدواریم این طرح با در نظر گرفتن تمام شرایط انجام شود.

وی با بیان این که طرح قبلی مبنی بر اختصاص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی در کشور به درستی اجرا نشد، توضیح داد: سیاست دولت بر این بود که مواد اولیه با نرخ کنترل شده در اختیار تولیدکننده قرار گیرد تا مردم به عنوان مصرف کننده نهایی بتوانند از یارانه غیرمستقیم آن بهره‌مند شوند اما برخی سوءاستفاده ها و مسائل دیگری پیش آمد که بسیاری از ارز اختصاص یافته، به چرخه تولید وارد نشد به همین دلیل مسئولان تصمیم گرفت که ارز ترجیحی را حذف کرده و یارانه مستقیم برای دهک‌های مختلف در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: مطمئنا برای اعمال این طرح مطالعاتی انجام شده اما نحوه اجرا بسیار مهم است و قطعاً باید دولت سیاست های کنترلی ویژه‌ای برای مدیریت آن در عرضه و تقاضا و جلوگیری از احتکار و غیره اتخاذ کند.

چن سبلی گفت: هر طرحی نقاط ضعف و قوتی دارد و امیدوار هستیم کسانی که آن را پیش بینی و پایه ریزی کرده اند تمام عوامل دخیل را بررسی کرده باشند تا بتوانند برای نتایج آن راهکارهایی بیندیشد و همه همکاری کنند تا اجرای آن نتایج خوبی را برای کشور به همراه داشته باشد.

کد خبر: ۱۳۱٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha