۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۱
وزارت صمت ناجی صنعت چاپ برای احیا خواهد شد؟ | گرانی نرخ ارز پاشنه‌آشیل فعالان چاپی
فعالانی که در روزگار سخت فراموش شده‌اند؛

وزارت صمت ناجی صنعت چاپ برای احیا خواهد شد؟ | گرانی نرخ ارز پاشنه‌آشیل فعالان چاپی

بیش از ۱۰ سال است که موضوع نهاد تصمیم‌بگیر برای صنعت چاپ در کشور مطرح بوده و همواره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران از انتقال آن به وزارت صمت حمایت کرده، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.

احمدرضا صباغی؛ بازار: مشکلات ریز و درشت در صنعت چاپ موجب شده است تا امروز، فعالان این حوزه با موانع متعددی برای پیشبرد امور خود مواجه باشند. تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ایران از سوی آمریکا وضع شده است سبب بروز معضلات فراوان برای ایجاد موانع به منظور توسعه و شکوفایی صنایع مرتبط با چاپ در کشور شده است. سابقه صنایع مرتبط با چاپ در ایران نشانگر این واقعیت مهم است که اگر به این صنعت از سوی دولتمردان توجه ویژه شود در آینده نه چندان دور ایران به یکی از قطب‌های مهم حوزه چاپ در خاورمیانه و آسیا تبدیل خواهد شد.

اتخاذ قوانین دست و پاگیر اداری که از سوی قانونگذار به مجریان امر طی سال‌های اخیر در صنعت چاپ شده است به نوعی، افزایش دست‌اندازها و موانع دولتی برای فعالان این حوزه را در کشور رقم زده است.

انتقال نهاد تصمیم‌گیر و مجری از وزارت ارشاد به وزارت صمت برای فعالان صنعت چاپ در کشور موضوع مهمی است که در دولت تدبیر و امید مطرح شد، اما به نتیجه نرسید.بلاتکلیفی برای فعالان حوزه چاپ کشور چندان خوب نیست زیرا تمام آنها با توجه به اینکه چاپ را به عنوان یک صنعت تلقی می‌کنند بر این موضوع مهم تاکید دارند که باید فعالان این حوزه زیرنظر وزارت صمت باشند،اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

به منظور بررسی مشکلات پیرامون صنعت چاپ در کشور با دوتن از فعالان و دست اندرکاران این حوزه گفتگو کرده‌ایم تا نظر آنها را درباره راهکارهای توسعه این صنعت در کشور و حتی خاورمیانه جویا شویم.

دولت برای حمایت از چاپخانه‌داران هیچ گونه بسته تشویقی و یا تسهیلاتی در نظر نگرفته است که جای بسی تاسف دارد

تعلل وزارت فرهنگ در انتقال اختیار صنعت چاپ به وزارت صمت

احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با انتقاد از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به چاپخانه‌داران گفت: بیش از ۱۰ سال است که موضوع نهاد تصمیم‌بگیر برای صنعت چاپ در کشور مطرح بوده و همواره اتحادیه از انتقال آن به وزارت صمت حمایت کرده، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.

ابوالحسنی به فرسودگی دستگاه‌های صنعت چاپ در کشور اشاره کرد و افزود: دولت برای حمایت از چاپخانه‌داران هیچ گونه بسته تشویقی و یا تسهیلاتی در نظر نگرفته است که جای بسی تاسف دارد.

وی به قوانین دست‌وپا گیر در حوزه ارسال محصولات چاپی به کشورهای حوزه دریای خلیج‌فارس همچون امارات متحده عربی اشاره کرد و گفت: بسیاری از چاپخانه‌داران مطرح کشور سفارش‌های متعددی را از کشورهای همسایه ایران گرفته‌اند، اما پس از انجام سفارشات موفق به ارسال این سفارشات به کشور مقصد نشده‌اند که به نوعی موجب بدقولی آنها و قطع سفارشات از کشورهای همسایه ایران شده است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران افزود: نبود نماینده از سوی این اتحادیه در کمیسیون اعطای مجوز به چاپخانه‌داران که در دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر است موجب شده تا شاهد اتخاذ تصمیم‌های خلق‌الساعه در این وزارتخانه باشیم و وقوع این اتفاق برای فعالان صنعت چاپ در کشور به عنوان یک سکته قلبی تلقی می‌شود.

ابوالحسنی از عدم حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالان صنعت چاپ در کشور انتقاد کرد و افزود: طی سال‌های اخیر هیچ‌گونه بسته پیشنهادی تشویقی و حمایتی برای فعالان صنعت چاپ در ایران توسط وزارت فرهنگ ارائه نشده است که جای بسی تامل و تفکر دارد.

وی تصریح‌کرد: مسئولان وزارت صمت هم قبول نمی‌کنند که صنعت چاپ زیرمجموعه این وزارتخانه باشد و بارها اعلام کرده‌اند که این صنعت باید زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باقی بماند.

ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای واردات ماشین‌آلات چاپی به کشور در نظر گرفته شده ، هم اکنون حذف شده است و مشکلات متعددی را برای فعالان صنعت چاپ در کشور ایجاد کرده است

ماشین‌آلات فرسوده صنعت چاپ در حسرت نوسازی سریع قطعات

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان خراسان رضوی با انتقاد از اینکه طی سالهای گذشته برای نوسازی ماشین‌آلات چاپی در کشور اقدام جدی صورت نگرفته است، گفت: اگر قطعه‌ای از ماشین‌آلات صنعت چاپ در ایران با خرابی روبرو شود برای تعویض آن و ارتباط با کشورهای اروپایی و سازنده این نوع ماشین‌آلات معضلات فراوانی وجود خواهد داشت. به طور مثال قطعه یکی از ماشین‌آلات چاپخانه بنده طی ماه‌های اخیر معیوب شد که باید قطعه نو را از کشور آلمان وارد ایران می‌کردیم که از زمان ارسال درخواست تا موعد تحویل قطعه بیش از ۶ ماه زمان صرف شد و در این مدت ماشین‌آلات چاپ معیوب شده نتوانست خدمات لازم را به ما ارائه دهد.

علی مغانی تصریح‌کرد: نرخ دلار در یک زمانی حدود ۱۰ هزار تومان بود اما هم اکنون به بیش از ۲۵ هزار تومان رسیده است که وقوع همین اتفاق موجب شده تا خرید و واردات ماشین‌آلات چاپی به کشور با معضلات فراوانی روبرو شود. از طرف دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای واردات ماشین‌آلات چاپی به کشور در نظر گرفته شده ،هم‌اکنون حذف شده است و مشکلات متعددی را برای فعالان صنعت چاپ در کشور ایجاد کرده است.

مغانی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نسبت چاپخانه‌داران ضعیف ارزیابی کرد و افزود: اگر صنعت چاپ زیرمجموعه وزارت صمت شود به طور قطع شاهد تحولات گسترده در صنایع چاپی ایران خواهیم بود به شرطی که مسئولان این وزاراتخانه با آغوش باز فعالان صنعت چاپ در ایران را پذیرا بوده و بتوانند آنها را به نوعی تشویق و حمایت کنند.

وی از صادرات گسترده محصولات چاپی ایران به کشورهای مختلف جهان حمایت کرد و افزود: باید برای رفع موانع صادراتی در صنعت چاپ کشور، راهکارهای متعددی را در نظر گرفته و اجرایی کرد که برای تحقق این موضوع نقش قانون‌گذاران و مجریان امر اهمیت ویژه‌ای دارد.

کد خبر: ۱۳۱٬۸۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha