۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹
بازخوانی تراژدی فعالان اقتصادی| رفع مشکلات ارزی خواسته تجار خراسان جنوبی
بازار گزارش می دهد؛

بازخوانی تراژدی فعالان اقتصادی| رفع مشکلات ارزی خواسته تجار خراسان جنوبی

بیرجند- فعالان اقتصادی خراسان جنوبی بازنگری در سیاستهای رفع تعهد ارزی و حل مشکلات در این زمینه را به عنوان یک اولویت از شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خواستار شدند.

بازار، فاطمه زیراچی: تولیدکنندگان از جمله مهره‌های اصلی در حرکت چرخ اقتصاد داشته که باید همواره مورد توجه دولت‌ها و سازمان بوده و تا مشکلات پای آنها را به دایره بی انگیزگی نسبت به این امر مهم و حیاتی نکشاند.

علی رغم این مهم، فریاد مطالبه گری بخش خصوصی در خراسان جنوبی از سال‌ها گذشته بلند شده و تولیدکنندگان در پیچ و خم مشکلات کمر خم کرده اند.

اگرچه تاکنون در راستای تحلیل مشکلات این قشر جلسات و کمیسیون‌ها زیادی برگزار شده اما برخی مصوبه‌ها و تصمیم‌ها در همان جلسات باقی مانده اند.

باری دیگر تعدادی از فعالان اقتصادی در جلسه‌ای با عنوان هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند گرد هم آمده و پیرامون مشکلاتی اعم از تعهدات ارزی به بحث و گفت و گو پرداختند.

ضرورت احیای شورای عالی صادرات
محسن احتشام، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در این جلسه افزود: توسعه بازارهای خارجی، رفع موانع پیش روی صادر کنندگان و تجارت آزاد از موارد مورد بحث و بررسی اتاق ایران است.

وی با بیان اینکه با توجه به وجود ناوگان حمل و نقل فرسوده نمی‌توان به بازار هدف و توسعه خوبی برسیم، افزود: تاکید اتاق بر تعریف سامانه لجستیکی و ورود به این عرصه است.

احتشام با اشاره به مشکلات صادرکنندگان در نقل و انتقال پول اظهار کرد: حل مشکلات بانکی در امر صادرات از دیگر موارد مورد توجه در جلسات اتاق بازرگانی ایران است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بیان کرد: در حال حاضر بانک توسعه صادرات می‌تواند تسهیلاتی را از محل اعتبارات صندوق ملی در اختیار صادرکنندگان قرار دهد.

وی احیای شورای عالی صادرات کشور را از دیگر موارد مطرح در اتاق بازرگانی دانست و افزود: این امر ظرفیتی مناسب برای ایجاد یکپارچگی بین متولیان امر در مسیر توسعه صادرات است.

بازخوانی تراژدی فعالان اقتصادی| رفع مشکلات ارزی خواسته تجار خراسان جنوبی

تقویت اتاق مشترک خراسان جنوبی با افغانستان
احتشام بیان کرد: تقویت اتاق‌های مشترک بین ایران و دیگر کشورها از موارد مورد تاکید اتاق ایران بوده که می‌طلبد خراسان جنوبی در راستای ایجاد و تقویت اتاق مشترک بین ایران و افغانستان تلاش کند.

وی بیان کرد: توسعه مراکز تجاری و اجلاس اتاق‌های مشترک از سیاست‌های سازمان توسعه تجارت بوده که مورد توجه است.

احتشام خواستار همکاری اتاق بازرگانی بیرجند با سازمان توسعه تجارت شد و افزود: کارگروه موارد خاص در سازمان توسعه تجارت فعال و پاسخگوی مشکلات صادرکنندگان است.

وی با اشاره به سفر اخیر هیأت تجاری افغانستان بیان کرد: سهل کردن شرایط در گمرکات، ایجاد اتاق‌های مشترک بین خراسان جنوبی و افغانستان و بازگشایی گمرکات استان از موارد خواسته شده از این هیئت تجاری بود.

احتشام ادامه داد: هیأت تجاری بر اهمیت به قانون تاکید زیادی داشته و به پرهیز از انجام اقدامات غیر قانونی هم اهمیت زیادی می‌دادند.

شرایط پیش رو می‌طلبد بخش خصوصی و دولتی با همانگی و همکاری در راستای توسعه صادرات گام بردارند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند ادامه داد: بنا به گفته این هیئت تجاری، راه نجات افغانستان سرمایه گذاری و تولید است.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی صادرکنندگان بیان کرد: شرایط پیش رو می‌طلبد بخش خصوصی و دولتی با همانگی و همکاری در راستای توسعه صادرات گام بردارند.

وی با تاکید بر اینکه همکاری بخش دولتی با صادرکنندگان و تولیدکنندگان باید پر رنگ تر شود، افزود: باید اقتصاد در خدمت سیاست و بالعکس باشد.

گلایه از بسته‌های حمایتی دولت
علی اکبر فرامرزی، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند هم در این جلسه با اشاره به مشکلات تعهدات ارزی صادرکنندگان کنندگان بیان کرد: نیاز است نامه‌ای از طرف مقام عالی استان در راستای رفع تعهدات ارزی به تهران ارسال شود.

بازخوانی تراژدی فعالان اقتصادی| رفع مشکلات ارزی خواسته تجار خراسان جنوبی

احتشام در پاسخ به این درخواست صادرکنندگان بیان کرد: در اولین شورای دولت و بخش خصوصی، به مشکلات رفع تعهدات ارزی پرداخته می‌شود.

نرگس خاتمی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه بیان کرد: پیشنهاد می‌شود موانع پیش روی صادرکنندگان شناسایی و راه حل های موجود بررسی و برای رفع آن به تهران ارسال شود.

وی خواستار پیگیری مصوبات جلسات شد و افزود: وقتی بخشنامه‌ای صادر می‌شود باید برای تمام تولیدکنندگان، صادرکنندگان و سازمان‌ها قاطع باشد.

خاتمی با بیان اینکه مشکلات ما مربوط به سال‌های گذشته است، گفت: بسته‌های حمایتی دولت تنها شعار بوده چراکه دستوالعمل های جدید شامل سال‌های گذشته نمی‌شود.

راهکاری برای رفع تعهدات ارزی
علیرضاخامه زر، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند هم در این جلسه با بیان اینکه بر اساس بخشنامه‌ای، تجار می‌توانند از طریق واردات تعهدات ارزی را رفع کنند، افزود: همچنین تعهدات صادرکنندگان ارزی کمتر از پنج هزار یورو از پرداخت معاف شده اند.

نیاز است اتاق‌ها در تهران، نگاه بانک مرکزی نسبت به صادرکنندگان را عوض کنند، چراکه در حال حاضر مشکلات متعددی پیش روی فعالان اقتصادی است

وی بیان کرد: نیاز است اتاق‌ها در تهران، نگاه بانک مرکزی نسبت به صادرکنندگان را عوض کنند، چراکه در حال حاضر مشکلات متعددی پیش روی فعالان اقتصادی است.

خامه زر خواستار رفع تعهدات ارزی شد و افزود: با رفع مشکل تعهدات ارزی پنجره‌ای بزرگ پیش روی صادرات استان باز می‌شود.

وی همچنین خواستار پرداخت اعتبار ویژه به استان‌ها شد و اظهار کرد: همچنین خواستاریم جلسات برگزار شده پیرامون مشکلات صادرکنندگان در نقاط مختلف کشور اطلاع رسانی شود.

رفع مشکلات ارزی اولویت باشد
سیدحسین خیریه، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند و از تولیدکنندگان فعال در صنعت دام و طیور خراسان جنوبی در این جلسه بیان کرد: خواستاریم مشکلات ارزی در اولویت شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در آزاد سازی ارز به وجود می‌آید، نقدیندگی زیاد برای واحدهای دامی و مرغداران است، گفت: همچنین این امرباعث افزایش محصولات دامی و طیور خواهد شد که رشد نرخ دیگر کالاها را هم به دنبال خواهد داشت.

خیریه اظهار کرد: اگر جراحی اقتصادی متولیان بدون برنامه انجام شود بدون شک تبعات زیادی برای اقشار مختلف جامعه به دنبال خواهد داشت.

وی بیان کرد: در صورت ورود نقدینگی به بازار، باید سرمایه در گردشی که برای بین دام و طیور تعریف می‌شود پنج تا شش برابر افزایش داشته باشد.

لزوم تأمین مواد اولیه به ازای تسهیلات ریالی
خیریه با بیان اینکه بر اساس مسائل مطرح شده قرار است در عوض پرداخت پول نقدی به واحدها گوشتی، موارد اولیه را در اختیار واحدها قرار گیرد، گفت؛ پیشنهاد می‌شود این امر برای دیگر واحدها هم لحاظ شود چراکه تأمین ضامن برای دریافت حمایت‌های ریالی دشوار است.

بهرام ساتلیخ محمدی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند هم در این جلسه بیان کرد: از تمام پتانسیل‌ها در راستای رفع مشکل تولیدکنندگان استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اکثر واحدهای صنعتی بدهکار بوده و تأمین تضامین لازم برای دریافت حمایت‌های ریالی دشوار است، افزود: پیشنهاد می‌شود در عوض تسهیلات ریالی، مواد اولیه در اختیار واحدها قرار گیرد.

کد خبر: ۱۳۱٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha