۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
چرا هوش مصنوعی ذهن انسان را آشفته کرد؟| رباتها ۸۰۰ میلیون شغل در سراسر جهان را با خطر مواجه می سازند
بازار گزارش می دهد؛

چرا هوش مصنوعی ذهن انسان را آشفته کرد؟| رباتها ۸۰۰ میلیون شغل در سراسر جهان را با خطر مواجه می سازند

هوش مصنوعی اتوماسیون رباتیک را قادر می سازد تا به بهبود و انجام عملیات دشوار تجاری بدون خطا ادامه دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: ربات ها ممکن است در آینده جایگزین حدود ۸۰۰ میلیون شغل در سراسر جهان شوند که حدود ۳۰ درصد از همه مشاغل را اشغال می کنند. باید گفت تنها ۷ درصد از کسب و کارها در حال حاضر از هوش مصنوعی استفاده نمی کنند ولی در حال بررسی استفاده از آن هستند. این آمارها فکر و ذهن انسانها را آشفته می کند و آنها را به این باور می رساند که ربات ها و هوش مصنوعی یکی هستند، اما این چنین نیست.

می توان گفت دولت ها و مشاغل از برنامه‌های مبتنی بر علم رباتیک استفاده می‌کنند که می‌توان آن را به عنوان همگرایی هوش مصنوعی و روبات‌ها توصیف کرد. برخلاف آنچه در بیشتر فیلم‌ها یا کتاب‌های علمی تخیلی نشان داده می‌شود، همه ربات‌ها باهوش نیستند.

ربات‌هایی باهوش مصنوعی، کاربرد ترکیبی هوش مصنوعی و روبات‌های اتوماسیون استاندارد، تنها یکی از انواع ربات‌ها هستند. چنین روبات‌هایی از الگوریتم‌ها و مدل‌های هوش مصنوعی برای اجرای حرکات تکراری و افزایش استقلال خود استفاده می‌کنند و ربات‌های هوش مصنوعی امروزه با کاربردهای متعدد - چه به تنهایی و چه در ترکیب با سایر فن‌آوری‌ها، منابع بسیار مورد توجهی هستند.

چند تفاوت میان هوش مصنوعی و علم روباتیک وجود دارد که عبارتند از:

۱. هوش مصنوعی و علم رباتیک: تفاوت های مفهومی

تعریف اولیه هوش مصنوعی حول محور توانمندسازی ماشین‌ها برای تصمیم‌گیری مستقل و پیچیده است. ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند مشکلات پیچیده دنیای واقعی را با تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده ها و یافتن الگوهایی که برای انسان قابل مشاهده نیستند، حل کنند. یادگیری ماشینی و یادگیری تقویتی قابلیت های تحلیلی چنین برنامه هایی را در طول زمان تنظیم می کند. بنابراین، برنامه های مبتنی بر هوش مصنوعی دارای قابلیت بی حد و حصری برای بهتر شدن در وظایفی هستند که انجام می دهند.

برای مثال، اپلیکیشنی مانند تیک توک را در نظر بگیرید. مانند اکثر برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی، تیک توک نیز از یک «گراف اجتماعی» برای ارائه توصیه‌هایی به کاربران بر اساس صفحاتی که دنبال می‌کنند و ویدیوهایی که دوست دارند استفاده می‌کند.

الگوریتم‌های یادگیری ماشینی تیک توک با استفاده از «گراف علاقه» یک گام فراتر از سایر برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی پیش می‌روند - از اعداد مدت زمان مشاهده ویدیو برای ارائه پیشنهادات به کاربران استفاده می‌کنند. از آنجایی که ویدیوهای تیک توک معمولا کمتر از یک دقیقه طول می‌کشند، می‌توانند حجم عظیمی از داده‌ها را جمع‌آوری کنند و سریع‌تر از سایر برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی به اوج شخصی‌سازی دست یابند.

هوش مصنوعی اینگونه عمل می کند و همانطور که قبلا گفته شد، هرچه مجموعه داده بزرگتر باشد، ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی از نظر سرعت و دقت عملیاتی بهتر عمل می کند.
به زبان ساده، رباتیک را می‌توان به عنوان شاخه‌ای از فناوری تعریف کرد که به طراحی، توسعه و ساخت ربات‌ها می‌پردازد. این ماشین‌ها قابل برنامه‌ریزی هستند و از طریق محرک‌ها و حسگرهای جمع‌آوری داده‌ها با سایر دستگاه‌ها یا انسان‌ها تعامل دارند.

از ربات ها می توان برای انجام کارهای مستقل یا نیمه مستقل استفاده کرد. برخی ربات‌ها - مانند تله ربات‌ها - کاملاً غیرخودکار هستند زیرا عملکرد آنها باید از طریق اپراتورهای انسانی کنترل شود. همانطور که می بینید، ربات ها فکر نمی کنند و تصمیم نمی گیرند.

اما هم ربات ها و هم هوش مصنوعی به کسب و کارها این امکان را می دهند که به سمت یک هدف مشترک حرکت کنند – اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی.

۲. هوش مصنوعی و رباتیک: تفاوت در درجه اتوماسیون
افرادی که در بالاترین موقعیت ها در سازمان ها قرار دارند باید از نوع فناوری مورد نیاز برای عملیات تجاری خود آگاه باشند. کسانی که از نظر فن آوری باهوش نیستند ممکن است نتوانند تفاوت بین اتوماسیون و روباتیک را تشخیص دهند.

اتوماسیون ساده شامل استفاده از نرم‌افزار، دستگاه‌ها، حسگرها یا سایر فناوری‌ها برای اجرای وظایفی است که معمولاً توسط یک فرد یا گروهی از کارگران انجام می‌شود. پیچیدگی ترکیب دستگاه بستگی به نوع عملیاتی دارد که خودکار می شود. اتوماسیون می تواند بر دو نوع باشد: اتوماسیون نرم افزاری و اتوماسیون صنعتی.

اتوماسیون نرم افزاری شامل دستگاه هایی است که برای تکمیل کارهای تکراری با استفاده از ریاضیات و منطق برنامه ریزی شده اند. اتوماسیون نرم افزاری می تواند شامل اتوماسیون رابط کاربری گرافیکی باشد که برای آزمایش برنامه های کامپیوتری استفاده می شود. این نوع اتوماسیون نرم افزاری برای ثبت اقدامات یک کاربر در هنگام تعامل با یک رابط کاربری گرافیکی استفاده می شود و برای ایجاد تغییرات در نرم افزار زیربنایی یک برنامه کاربردی مفید است.

علاوه بر این، اتوماسیون نرم افزاری همچنین شامل اتوماسیون فرآیندهای کسب و کار می شود - استفاده از ابزارهای اتوماسیون استاندارد برای بهبود کیفیت خدمات مشتری یا به حداقل رساندن هزینه ها. برنامه های کاربردی نرم افزاری، پرسنل و ابزارهای سخت افزاری را برای ساده سازی عملیات تجاری یکپارچه می کند.

اتوماسیون فرآیند رباتیک شامل ربات‌های نرم‌افزاری یا ربات‌ها برای نوشتن برنامه‌های کامپیوتری مانند برنامه‌نویسان انسانی است. اتوماسیون فرآیندهای هوشمند شامل استفاده از هوش مصنوعی برای ساختن برنامه‌های کاربردی نرم‌افزاری بصری‌تر و «شبیه انسان» است. در اتوماسیون فرایندهای هوشمند، ربات‌ها از داده‌های گذشته به عنوان مرجع برای انجام اقدامات هوشمندانه‌تر استفاده می‌کنند که از مکانیزم کار مبتنی بر قانون یا اسکریپت استفاده می‌کنند.

اتوماسیون صنعتی شامل استفاده از ربات‌ها برای کنترل و مدیریت عملیات‌های صنعتی سنگین مانند بسته‌بندی محصول، مدیریت انبار و ساخت است. در حالی که رباتیک با اتوماسیون نیز سر و کار دارد، با سایر حوزه ها مانند مهندسی مکانیک، علوم کامپیوتر و همچنین در بسیاری از موارد هوش مصنوعی ترکیب می شود. روبات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند عملکردها و وظایفی را که از آنها انتظار می‌رود به‌طور مستقل با الگوریتم‌های یادگیری ماشین انجام دهند.

اتوماسیون صنعتی، هوش مصنوعی و روباتیک همچنین شامل فناوری های دیگری مانند بینایی کامپیوتر و NLP می شود. در نتیجه، ربات‌های هوش مصنوعی می‌توانند چندین کار را بدون دخالت انسان انجام دهند، مانند مشاهده یک شی در کف انبار و قرار دادن آن در جایی که باید باشد.

اگرچه ربات‌های اتوماسیون استاندارد در حال حاضر برای انواع مختلفی از وظایف تجاری استفاده می‌شوند، ربات‌هایی که به طور مستقل با الگوریتم‌های هوش مصنوعی کار می‌کنند، آینده عملیات سازمانی را بهینه می‌کنند.

۳. هوش مصنوعی و رباتیک: تفاوت در سازگاری
هوش مصنوعی رباتیک را وارد قلمروهای جدیدی می کند، مانند مفهوم ربات های خودآگاه. به طور معمول، ربات ها فقط ماشین هایی هستند که از فلز، حسگرها، کابل ها و چندین وسیله الکترونیکی ساخته شده اند. بنابراین، آنها دارای حس ششم نیستند.

ترکیبی از هوش مصنوعی و رباتیک، یادگیری ماشینی و فناوری حسی، امکان ایجاد ربات‌های آگاه از موقعیت را فراهم می‌کند که می‌توانند حضور انسان‌ها را در اطراف «احساس» کنند. چنین روبات هایی دارای حس بویایی، مجاورت فضایی و پاسخگویی به محرک ها هستند.

هوش مصنوعی همچنین برای ساختن روبات‌هایی که تقریباً مانند انسان‌ها ماهر هستند، مفید است. هوش مصنوعی همچنین به توسعه دهندگان روباتیک اجازه می دهد تا مفاهیمی مانند سوفیا، یکی از مشهورترین ربات های اجتماعی جهان را ایجاد کنند. سوفیا به غیر از تفکر مستقل، تصمیم گیری و تحرک، توانایی هایی برای تعیین احساسات افراد و درگیر شدن با افراد در گفتگوهای تعاملی و شبیه انسان دارد.

ربات ها وجود دارند تا وظایفی را که انسان نباید انجام دهد بر عهده بگیرند. به طور کلی، ربات‌ها در چارچوب دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه کار می‌کنند تا وظایف را خودکار کنند و انسان را قادر می‌سازند تا روی کارهایی که نیاز به هوش دارند تمرکز کنند.

به عبارت دیگر، ربات‌های اتوماسیون استاندارد نیازی به «یادگیری» یا تصمیم‌گیری یا تجزیه و تحلیل داده‌ها در حین طراحی، توسعه، تولید یا در حین انجام وظایفی که برای آنها ساخته شده‌اند، ندارند. بر این اساس، موارد استفاده ربات‌ها به کارهایی مانند نظافت، حمل بسته‌ها از مکانی به مکان دیگر، چمن‌زنی و موارد مشابه محدود می‌شود.

از سوی دیگر، هوش مصنوعی تماماً در مورد انسانی کردن فناوری تا حد امکان است. وظایف رباتهای مجهز به هوش مصنوعی بسیار پیچیده هستند و نیاز به ارزیابی دقیق داده ها و قابلیت های تصمیم گیری دارند.

همچنین، تصمیمات باید با در نظر گرفتن طیف وسیعی از عوامل و هزاران ترابایت داده اتخاذ شود. به عنوان مثال، یک سیستم مدیریت تدارکات مبتنی بر هوش مصنوعی عواملی مانند سوابق خرید مواد گذشته، ساعات عملیات فروشندگان، زمان صرف شده برای رسیدن مواد و مسیر فروشنده و سایر عوامل را ارزیابی می‌کند. بنابراین، تصمیم گیری و تجزیه و تحلیل داده های آن ها درست مانند انسان ها با تجربه بهبود می یابد.

هوش مصنوعی و رباتیک ترکیبی قدرتمند برای مشاغل، شهرهای هوشمند و سایر مناطق را تشکیل می دهند. هوش مصنوعی اتوماسیون رباتیک را قادر می سازد تا به بهبود و انجام عملیات دشوار تجاری بدون خطا ادامه دهد.

کد خبر: ۱۳۱٬۷۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha