۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
حجم تجارت ایران از ۵۰ میلیارد دلار عبور می کند
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

حجم تجارت ایران از ۵۰ میلیارد دلار عبور می کند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با بانک مرکزی توافق شد تا پایان سال، برای ۹۰ درصد از همه ابزارهای پرداخت کشور پرونده مالیاتی تشکیل شود.

به گزارش بازار، محمدرضا پورابراهیمی در حاشیه جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکی از موضوعات مهم در نظام اقتصادی این است که در دولت جدید بتوانیم با همکاری کمیسیون اقتصادی مجلس و بانک مرکزی جایگاه اقتدار بانک مرکزی را تقویت کنیم.

وی افزود: در همین خصوص، طرحی در دستور کمیسیون اقتصادی است که کلیات آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و با توجه به آغاز به کار دولت سیزدهم این موضوع در نشست‌های اخیر جمع‌بندی شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توافقی که امروز در بانک مرکزی انجام شد ظرف دو هفته آینده جمع‌بندی کمیته پولی بانکی کمیسیون اقتصادی با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در خصوص اصلاح قانون بانک مرکزی به اتمام می‌رسد و تا پایان سال این موضوع در کمیسیون اقتصادی نهایی می‌شود.

وی افزود: از ابتدای سال آینده بررسی شور دوم اصلاح قانون بانک مرکزی که پس از سال‌ها متوقف شده بود در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اقتدار حوزه نظام بانکی از حوزه‌های مهم است، گفت: در قانون فعلی ابزار لازم برای نظارت بانک مرکزی در حوزه نظام بانکی و موضوعات دیگر یا ضعیف است یا وجود ندارد و به نظر می‌رسد اصلاح قانون بانک مرکزی می‌تواند به افزایش ظرفیت کمک کند.

وی در زمینه بحث شفافیت اطلاعات اقتصادی در کشور گفت: یکی از محورهای این موضوع، سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی در کشور است و در یک سال گذشته با وجود تذکراتی که به بانک مرکزی و سازمان مالیاتی داده شده است بخش قابل توجهی از این قانون اجرا نشده بود.

وی افزود: در پایان اردیبهشت ماه سال آینده پرونده مربوط به ایجاد فایل‌های مالیاتی برای همه کسانی که از سیستم پرداخت استفاده می‌کنند بسته شود و در نتیجه فرار مالیاتی به حداقل ممکن می‌رسد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وضعیت تراز تجاری کشور براساس گزارش‌های دریافتی روند بسیار مناسبی دارد و پیش‌بینی می‌کنیم که حجم تجارت کشور تا پایان سال از ۵۰ میلیارد دلار عبور کند و حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش ظرفیت صادراتی کشور تقویت شده است و روند رو به رشد در سال آینده پیش‌بینی میشود.

پورابراهیمی گفت: حجم مقداری و حجم ارزی مبادلات تجاری در بحث صادرات با نرخ مطلوبی رو به رشد است و گزارش‌های سیاست ارزی مبنای خوبی برای تصمیم گیری است.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی در لایحه بودجه سال آینده پنج واحد درصد کاهش داشته است و مجلس نیز با آن موافق است و معتقدیم که این روند نزولی خواهد بود.

وی افزود: پایه‌های مالیاتی جدیدی در نظام اقتصادی تعریف کردیم به عنوان نمونه مالیات بر عایدی به عنوان یکی از پایه‌های مالیاتی به اتمام رسیده است.

پورابراهیمی تصریح کرد: رویکرد مالیات بر بنگاه‌ها را کاهش می‌دهیم و پایه‌های جدید مالیاتی را برای جلوگیری از سوداگری برای رسیدن به اقتصاد واقعی تقویت می‌کنیم.

وی ادامه داد: مالیات بر عایدی یکی از اقدامات مهم کمیسیون اقتصادی است که این هفته گزارش آن در کمیسیون اقتصادی به اتمام می‌رسد و به زودی به صحن علنی مجلس ارسال می‌شود.

کد خبر: ۱۳۱٬۳۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha