۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
ابلاغ مقررات جدید پرداخت تسهیلات خرد تا پایان سال
رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد

ابلاغ مقررات جدید پرداخت تسهیلات خرد تا پایان سال

رئیس کل بانک مرکزی گفت: متقاضیان وام‌های خرد مشروط به اعتبارسنجی باید بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند و بر همین اساس مقررات مربوطه در حال بازنگری است و تا پایان سال به سیستم بانکی ابلاغ می‌شود.

به گزارش بازار، علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری جلسه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با مدیران بانک مرکزی و خواسته رئیس جمهور برای تسهیل در پرداخت تسهیلات خرد خاطرنشان کرد: باید شمولیت مالی را گسترش دهیم و دسترسی آحاد مردم را به سیستم بانکی تسهیل کنیم که بخشی از این کار مربوط به تسهیلات و بخشی مربوط به خدمات بانکی است که جزو برنامه‌های جدی بانک مرکزی خواهد بود.

وی درباره جلسه با کمیسیون اقتصادی گفت: در این جلسه تحولات بازار ارز در سال جاری بررسی و تدابیر لازم از سوی بانک مرکزی ارائه شد که خوشبختانه پیش‌بینی‌های مثبتی برای سال آینده وجود دارد.

صالح‌آبادی افزود: موضوع دیگر جلسه بحث اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان بود که گزارش اقدامات ارائه شد. در ماه‌های اخیر اجرای قانون سرعت خیلی خوبی گرفته و مقرر شد تا پایان سال عمده این کار به پایان برسد و امسال پایانه‌های فروشگاهی ساماندهی و پرونده‌های مالیاتی آن‌ها نیز در سازمان مالیاتی تشکیل شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به بررسی طرح قانون بانک مرکزی در این جلسه، تصریح کرد: مقدمات کار فراهم شده و مقرر شد تا پایان امسال کلیات و مواد این قانون در کمیسیون اقتصادی به جمع‌بندی برسد و ان‌شاءالله در سال آینده در صحن علنی کارهای آن با هماهنگی دولت و مجلس دنبال شود.

صالح‌آبادی درباره وضعیت ارزی کشور نیز گفت: در ۱۰ ماهه امسال ۴۴ میلیارد دلار تامین ارز در سامانه نیما و درخصوص کالاهای اساسی صورت گرفته است و در مجموع با توجه به شرایط پیش‌بینی می‌کنیم روند رو به رشد و مثبت ادامه داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره اخذ سود جرائم دیرکرد نیز گفت: طبق شرع نمی‌توان از جریمه، سود و جریمه مجدد گرفت، بنابراین مقرر شد که نظارت‌های لازم اتفاق بیفتد و نرم‌افزارهای لازم در سیستم بانکی متناسب با این مورد اصلاح شود.

وی درمورد فعالیت ناظران شرعی نیز توضیح داد: در بانک‌ها کمیته‌های رعایت قوانین و مقررات داریم که یکی از اعضای کمیته رعایت قوانین و مقررات افرادی هستند که از دانش لازم در حوزه بانکداری اسلامی برخوردار هستند و تلاش می‌کنند که آموزش‌های لازم را در بانک‌ها به کارکنان بدهند و مصوبات شورای فقهی را نیز در بانک‌ها پیگیری کنند.

کد خبر: ۱۳۱٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha