۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
چه روغنی برای موتورهای توربو شارژ مناسب است؟

چه روغنی برای موتورهای توربو شارژ مناسب است؟

یکی از چالشهای موتورهای توربو شارژ ایجاد انفجار زودرس مخلوط هوا و بنزین در شرایط دور موتور بالا و بار زیاد است که خسارت سنگینی به موتور می زند. این مشکل را می توان با استفاده از روغن مناسب حل کرد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: یکی از چالش های موتورهای بنزینی مجهز به سیستم پرخوران یا توربو شارژ ایجاد احتراق (انفجار) زودرس مخلوط هوا و بنزین در شرایط دور موتور بالا و بار زیاد است که ایجاد کوبش Knock نموده که می تواند منجر آسیب بسیار خسارت بازی در موتور شود.

یکی از راه های کاهش پدیده احتراق زودرس در موتور های بنزینی توربو شارژ استفاده از روانکارهای مختص این نوع موتورهاست. براساس تحقیقات یک دهه گذشته شرکت جنرال موتورز و دانشگاه ساوت وست مشخص شده که شیمی مواد افزودنی پاک کننده در روغن موتور نقش بسیار پر رنگی در کاهش این پدیده مخرب می تواند داشته باشد.

در کشور ما در این اواخر استفاده از خودروهای توربو شارژ وارداتی و یا نصب توربو شارژ بر روی موتورهای تنفس طبیعی بدلیل افزایش توان و شتاب خودرو با اقبال عمومی زیادی مواجه شده است از این رو توصیه می شود در موتور خودروهای مجهز به توربوشارژ از روغن های با سطح کارایی حداقل API SN Plus یا API SP که ار سالهای 2018 به بعد توسعه یافته اند، استفاده شود.

از الزامات این سطوح کارایی موفقت روغن های موتوری در آزمون های کنترل احتراق پیش رس می باشد که در سطوح کارایی API SN و ماقبل آن وجود نداشته است.

در کشور ما هم اکنون پالایشگاه های روغن سازی کشور همانند پالایشگاه نفت پارس روغن های موتوری بنزینی با سطح کارایی API SP ویژه موتورهای بنزینی توربوشارژ را توسعه داده اند و هم اکنون در سبد محصولاتشان قرار دارد.

کد خبر: ۱۳۱٬۲۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha