۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
رایگان نشدن گاز خانواده‌های محروم به دلیل کاغذ بازی‌ها

رایگان نشدن گاز خانواده‌های محروم به دلیل کاغذ بازی‌ها

مدتی است رایگان شدن قبض گاز خانواده‌های محروم و البته کم مصرف، تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی مصوب شده است، قانونی که می‌تواند کمکی به خانواده‌هایی باشد که توان پرداخت حتی مبالغ اندک را ندارند.

به گزارش بازار، طبق بندی تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ ,دولت طرح رایگان شدن قبض گاز خانواده‌های محروم را به تصویب مجلس شورای اسلامی رساند طرحی حمایتی که می‌تواند اقشار کم توان تحت پوشش دو نهاد حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی را در تامین معاش کمک کند.

جلال نور موسوی مدیرگاز رسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه براساس تبصره‌های قانونی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که مصرف آن‌ها جزء سه پله نخست قرار می‌گیرند مشمول معافیت هزینه گاز بها به نرخ صفر خواهد بودافزود: برای اجرای این تبصره قانونی از اردیبهشت ماه طی نامه‌ای به روسای سازمان بهزیستی و کمیته امداد تقاضا کردیم فهرست مشمولان این طرح را به ما اعلام کنند واین درخواست در ماه‌های بعد هم تکرار شد، اما متاسفانه تاکنون فقط شش استان فهرست خود را اعلام کرده است.

آمار نشان می‌دهد در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار هم تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، اما اطلاعات بخش کوچکی از این جمعیت برای دریافت قبض رایگان گاز در اختیار شرکت ملی گاز قرار گرفته است.

مدیر گاز رسانی شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه کمیته امداد و سازمان بهزیستی در مجموع ۳۸ هزار متقاضی را معرفی کرده اند گفت: کمیته امداد تعداد ۲۳ هزار مشترک تحت پوشش خود و سازمان بهزیستی نیز تعداد ۱۵ هزار نفر از افراد تحت تکلف را به شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده اند و در بقیه موارد ما همچنان منتظر اعلام فهرست مشمولان طرح هستیم.

در حال حاضر اطلاعات جمعیتی کمتر از یک درصد خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در اختیار شرکت ملی گاز قرار دارد و این درحالی است بیش از ۹۰ درصد جمعیت تحت پوشش این دو نهاد مشمول گاز رایگان هستند.

مجید ملکشاهی مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه با توجه به برنامه ریزی‌های داخلی سازمان در حال پالایش خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد هستیم افزود: در انجام این فرآینده پیگیری این اقدام و شناسایی خانواده‌های مشمول گاز رایگان در دستور است البته اطلاع رسانی‌ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه تعداد محدودی تاکنون به شرکت گاز معرفی شده است گفت: وقت مددکاران ما در سیاست پالایشی صرف شده، البته این روند جبران خواهد شد و در کوتاه‌ترین زمان اطلاعات در اختیار شرکت ملی گاز قرار می‌گیرد.

درحالی که مسئولان کمیته امداد امام خمینی می‌گویند از زمان ابلاغ آیین نامه‌ها یک هفته زمان برای جمع آوری اطلاعات داشته اند شرکت ملی گاز می‌گوید از ابتدای اردیبهشت ابلاغیه‌ها برای این دو سازمان حمایتی ارسال شده است.

امیر محرابی معاون مرکز فناوری اطلاعات سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه نخستین نامه برای آزاد سازی دسترسی شرکت‌های گاز آب و برق در تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۰۴ اعلام شده است گفت: این نامه هم پیرو نامه ۱۴۰۰/۰۸/۰۴ آقای چگینی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت گاز ارسال شده و در نامه ۰۹/۰۴ به سازمان فناوری اطلاعات اعلام کردیم و در سه نامه به شرکت آب، برق، و گاز درتاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ اعلام کردیم که می‌توانند اطلاعات را استخراج کنند و حتی اگر به کارشناسی نیاز باشد می‌توانیم کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما همه اطلاعات را در اختیار شرکت‌های مربوطه قرار دادیم گفت: درحال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار خانوارتحت پوشش بخش توانبخشی سازمان بهزیستی قرار دارند که ما همه این اطلاعات را به شرکت‌های آب و برق و گاز ارائه کردیم.

نحوه اطلاع رسانی سازمان بهزیستی نشان مید هد بیشتر از جمعیت تحت پوشش این سازمان و مشمول قبض رایگان، نامه نگاری انجام شده است که البته این نامه نگاری‌ها نیز در راستای بازکردن دسترسی شرکت‌های آب، گاز و برق برای برداشت اطلاعات است که این بیشتر به معنای واگذاری مسئولیت است حالا اینکه شرکت‌های مذکور فرصت استخراج اطلاعات را دارند یا خیر، دیگر سازمانی مسئول آن نیست.

مدیر گاز رسانی شرکت ملی گاز می‌گوید: هر زمان که فهرست کامل متقاضیان به ما اعلام شود گاز بهای آن‌ها را از ابتدای سال محاسبه کرده و اگر جزء سه پله نخست باشند مشمول معافیت وبرخورداری از گاز رایگان خواهند شد.

به هر حال شفاف نبودن پاسخ سازمان‌های بهزیستی و کمیته امداد از دلیل تاخیر در ارائه خانواده‌هایی که مشمول قبض رایگان هستند هم اجرای این طرح را کند کرده و هم خانواده‌های تحت پوشش این دو نهاد را سر در گم کرده است که بالاخره آیا مشمول این طرح هستند یا خیر؟

کد خبر: ۱۳۱٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha