۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
بهترین شیوه چاپ اوراق امنیتی| ضد جعل کردن اسناد

بهترین شیوه چاپ اوراق امنیتی| ضد جعل کردن اسناد

با افزایش فقره های جعل، چاپخانه های زیادی تبلیغ چاپ امنیتی می کنند. چگونه می توان بهترین چاپ اوراق امنیتی ضد جعل را تشخیص داد.

به گزارش بازار، با افزایش فقره های جعل، چاپخانه های زیادی تبلیغ چاپ امنیتی می کنند. چگونه می توان بهترین چاپ اوراق امنیتی ضد جعل را تشخیص داد.

هر فعالیت و کسب و کاری که داشته باشید، اعم از بخش های دولتی و خصوصی، به محض آنکه ارزش افزوده و کالای گرانبهایی -اوراق بهادار، اسناد ملکی و غیرملکی، اقلام گرانبها مانند طلا و...- در میان باشد، پای جاعلان و کلاهبرداران نیز باز می شود. برای مقابله با جعل اسناد و اوراق دولتی و خصوصی، چاپخانه ها و شرکت هایی تبلیغات می کنند که گاهی مقایسه و انتخاب بهترن شرکت برای شما دشوار می شود. در این مقاله با کمک متخصصان چاپ ضد جعل آرتا هنر شایورد، توضیح می دهیم بهترین سند ضد جعل چه ویژگی هایی دارد و کدام مولفه های امنیتی مانع از کپی شدن اسناد می شوند و کدام یک قابل کپی برداری هستند.

این مقاله برای چه کسانی است؟

هر شخصی که با اوراق مهم و کالای گرانبها به عنوان متقاضی یا ارائه دهنده سر و کار داشته باشد، ضرورت دارد این مقاله را مطالعه کند و تفاوت چاپ ضد جعل اصلی و ضعیف را بداند.
اگر مدیر دولتی هستید یا مالک یک شرکت خصوصی می باشید، اگر صرافی، طلافروشی، جواهر سازی دارید، اگر اسناد و اوراقی به عنوان شناسنامه کالای خود صادر می کنید و اگر مشتری این موارد هستید شما مخاطب اصلی این مقاله می باشید.

عوامل مهم در چاپ ضد جعل کدامند؟

برای بررسی میزان امنیت یک سند و اوراق بهادار چند مولفه باید مورد توجه قرار گیرد؛ طراحی امنیتی، چاپ امنیتی، مولفه های امنیتی افزوده، جوهر امنیتی، متریال و کاغذ. در ادامه مورد به مورد توضیح می دهیم و میزان اهمیت هر یک را شرح می دهیم.

۱- طراحی امنیتی

منظور از طراحی امنیتی در اوراق ضد جعل، الگوریتم اشکال هندسی روی اسناد و اوراق است که با استفاده از نرم افزارهای طراحی امنیتی ویژه -که توسط چند شرکت معدود در جهان تولید می شود- توسط متخصصان این حوزه طراحی می شود و روی متریال مورد نظر چاپ می گردد.

استفاده از نرم افزار طراحی امنیتی چند مزیت دارد که به ایمن شدن کار کمک می کند؛ اول آنکه گران بودن نرم افزار اورجینال طراحی ضد جعل باعث می شود که شرکت ها و سازمانهای محدودی توان و امکان آن را داشته باشند و این موضوع تا حدی از کپی شدن اسناد پیشگیری می نماید. از سوی دیگر الگوریتم های به کار رفته توسط این نرم افزار ها به گونه ای است که برای دیگران قابل تشخیص و شناسایی نیست و طبیعتا کپی های ایجاد شده هر میزان که حرفه ای باشند باز هم تفاوتهایی دارند.

با وجود این مزایا، متاسفانه هستند برخی افراد که نسبت به طراحی امنیتی آشنایی دارند و حتی برخی به نسخه های کرک شده نرم افزارهای امنیتی دسترسی دارند و تا حدی می توانند برخی طرح ها را شبیه سازی نمایند. لذا ضروری است طراحی امنیتی در کنار سایر مولفه های ضدجعل به کار رود و به تنهایی ایمنی کافی ایجاد نمی کند.

بهترین شیوه چاپ اوراق امنیتی| ضد جعل کردن اسناد

۲-مرکب امنیتی یا جوهر امنیتی

اهمیت مرکب امنیتی به فرمول شیمیایی آن است و در واقع وجه تمایز و امنیتی آن همین فرمول است. تولید مرکب های امنیتی با فرمول های ویژه و منحصر بفرد این امکان را ایجاد می کند تا در صورت کپی برداری از سند، مالک آن بتواند با استفاده از شیوه هایی، به سادگی تشخیص دهد کدام جوهر مربوط به سند اصلی است و کدام سند مجعول است.

همچنین به دلیل ویژه بودن فرمول شیمیایی جوهر امکان ترکیب یا مخدوش کردن و بازنویسی بخشی از سند برای کلاهبرداران وجود ندارد.

این ویژگی ها برای دارندگان کسب و کار و ادارات دولتی بسیار مفید است اما شاید کاربران عادی و مردم به دشواری بتوانند از آن استفاده کنند، چرا که نیاز به تشخیص با استفاده از ابزار دارد. لذا توصیه می شود ضمن استفاده از این قابلیت آن را به صورت ترکیبی با سایر شیوه های چاپ اوراق امنیتی به کار ببرید.

۳- چاپ امنیتی

منظور از چاپ امنیتی استفاده از تکنولوژی ها فوق پیشرفته چاپ روی کاغذ است به نحوی که برخی از آنها با چشم قابل رویت نیستند و یا اصل طرح دیده نمی شود و در صورت تلاش برای جعل، دچار اشتباه می شوند. میکروتکست یکی از این قابلیت ها است که نه تنها دستگاه های چاپ معمولی امکان آن را ندارند بلکه حتی با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیست که چه طرحی روی کاغذ نقش بسته شده است.
شکل های دیگر اعم از چاپ برجسته و براق و ... همگی روش هایی هستند که سطح ایمنی کار را بالا می برند اما کماکان ضروری است در کنار سایر مولفه ها به کار رود.

۴- مولفه های امنیتی افزوده

بسته به تکنولوژی و نوع سند امکان تعبیه برخی ابزارهای تشخیصی در داخل کاغذ سند وجود دارد به نحوی که با استفاده از دستگاه ثانویه ای قابل تمییز با نسخه جعلی هستند. از جمله این مولفه ها می شود به قرار دادن فیبر نوری یا چیپ داخل سند اشاره کرد که اولی با استفاده از دستگاه تابنده ماراء بنفش و دومی از طریق یک دستگاه ریدر شناسایی می شود.

هر میزان از این مولفه ها بیشتر استفاده گردد طبیعتا سطح ایمنی آن نیز بالاترمی رود و البته همزمان هزینه تولید نیز افزایش می یابد. با این وجود استفاده این شیوه در کنار سایر شیوه ها توصیه می گردد.

بهترین شیوه چاپ اوراق امنیتی| ضد جعل کردن اسناد

۵- کاغذ سند

متریال و جنس کاغذ سند مهمترین وجه یک سند امیتی ضدجعل است. یک اثر چاپی می تواند از کاغذ تحریری معمولی، کاغذ جنرال و کاغذ واتر مارک انحصاری بهره ببرد.

کاغذ تحریر طبیعتا به دلیل وفور به سادگی قابل جعل و کپی برداری است و استفاده از آن برای هیچ نوع سندی توصیه نمی شود، خصوصا در مواردی که احتمال جعل بالااست و در گذشته سابقه جعل وجود دارد. سطح ایمنی سند در این نوع کاغذ حداقل ممکن است، حتی اگر از طراحی امنیتی استفاده کرده باشد. متاسفانه برخی شرکت ها با استفاده از این شیوه تبلغ چاپ غیرقابل جعل می کنند که صحت ندارد و به نحوی سوء استفاده از عدم دانش کارفرما می باشد.

کاغد واترمارک جنرال کاغذهای نسبتا ایمنتری هستند که جنس متفاوتی از کاغذ تحریر دارند و در دسترس همه مردم نیست و استفاده از آن بهتر از کاغذ تحریر است، با این وجود امکان جعل دارد. چرا که این کاغذها وارداتی هستند و با کمی پرس و جو می توانید نمونه های آن را در بازار تهران پیدا کنید.

سومین نوع، کاغذ اتر مارک انحصاری است که به دلیل سطح ایمنی امکان جعل را از بین می برد و بیش از هر عامل دیگر موثر است. در این نوع کاغذ، فرمول تولید کاغذ یونیک و منحصر بفرد است و امکان تولید مجدد و تکرار آن برای دیگران وجود ندارد و مستلزم میلیاردها دلار هزینه و صرف زمان است. لذا جاعلان به سمت جعل این نوع اسناد نمی آیند. مهمترن نمونه های استفاده شده از کاغذهای واترمارک انحصاری، کاغذ پول، چک پول و اوراق بهادار هستند که به هیچ عنوان نمی توان آنها را طوری جعل کرد که قابل تشخیص نباشد. حتی کپی ماهرترین و مجهزترین جاعلان نیز به دلیل تفاوت کاغذ و سایر ویژگیها قابل شناسایی است.

با این اوصاف توصیه می شود در وهله نخست تمرکز بر انتخاب کاغذ واتر مارک انحصاری باشد و در مراحل بعدی سایر مولفه ها مانند طراحی ضدجعل، مولفه های افزوده، چاپ و جوهر امنتی در نظر گرفته شوند.
با این ترکیب شما یک سند غیرقابل جعل خواهید داشت و به راحتی می توانید اسناد میلیاردی خود را روی آنها چاپ و نگهداری کنید، بدون آنکه دغدغه جعل و سوء استفاده از طرف دیگران را دشته باشید.

کد خبر: ۱۳۱٬۱۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha