۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
چوب بی توجهی لای چرخ های گردشگری همدان| صنعتی که پا نگرفته قد خم کرد
گزارش خبری؛

چوب بی توجهی لای چرخ های گردشگری همدان| صنعتی که پا نگرفته قد خم کرد

همدان- نزدیک به دو سال است که گردشگری زیر سایه کرونا رفته و حال این روزها هم چنان به سبب نبود حمایت های مناسب، گردشگری همدان با مشکلات اقتصادی و ورشکستگی فعالین این عرصه روبرو است.

به گزارش خبرنگار بازار، قریب به ۲۴ ماه از درگیری‌های کرونایی و لطمه‌های آن بر بدنه گردشگری می‌گذرد اما هم چنان باید گفت که حال «صنعت گردشگری همدان» خوب نیست و نیازمند درمانی جدی است؛ در این راستا مسئولین مربوطه سعی کردند پای حرف فعالان این بخش و ارائه راهکار برای حل مسائل و مشکلات فعالین این عرصه باشند.

نایب رئیس جامعه هتلداران کشور در این نشست چندساعته که ظهر امروز یکشنبه برگزار شد خواستار ساماندهی اقامتگاه‌ها در همدان شد و گفت: متأسفانه شاهدیم افرادی که می‌خواهند خانه مسافر خودشان را به گردشگران معرفی کنند در همه جای شهر بیتوته کرده اند.

شهرام شیروانی با بیان اینکه باید این افراد ساماندهی و جمع آوری شوند، عنوان کرد: در بحث گردشگری نیازمند توجه به بحث تبلیغات و بازاریابی هستیم.

وی به برگزاری نمایشگاه اکسپوی دبی اشاره کرد و افزود: نتوانستیم از این موقعیت استفاده کنیم، در حالی که کشورهای بسیاری در آن جا حضور داشتند.

غارعلیصدر به خودی خود بسته نشد
مدیرعامل جدید شرکت سیاحتی علیصدر نیز با گلایه مندی گفت: غارعلیصدر به خودی خود بسته نشد بلکه با مصوبه ستاد کرونا بسته شده است.

در زمان بازگشایی غار، هزینه‌های آن ۵۰ میلیون تومان بود، درحالی که درآمدمان روزانه دو میلیون تومان بود

علی‌محمد عنایتی اکمل با بیان اینکه دو سال است که درگیر ویروس کرونا هستیم و این روند روی بازگشایی غار اثر گذاشت، اظهار کرد: ما برای غارعلیصدر از آبرویمان هم گذاشته ایم، اما در زمان بازگشایی غار، هزینه‌های آن روزانه ۵۰ میلیون تومان بود، درحالی که درآمدمان روزانه دو میلیون تومان بود.

وی با تاکید بر اینکه دلمان نمی‌خواهد غارعلیصدر تعطیل باشد، اضافه کرد: مگر ما خوشمان می آید اصلی ترین مرکز گردشگر پذیر همدان بسته باشد؟

چوب بی توجهی لای چرخ های گردشگری همدان| صنعتی که پا نگرفته قد خم کرد

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان نیز با بیان اینکه متأسفانه در دو سال درگیری کشور با کرونا، شاهد حمایتی از گردشگری نبوده ایم، گفت: باید گردشگری را در کشور صنعتی درآمدزا دیده و از آن حمایت کنند.

مهرداد ضیایی مهر با گلایه مندی ازعدم توجه بانک‌های استان همدان به مصوبات مربوطه و اجرایی کردن آنها، اظهار کرد: تسهیلات برای این صنعت ناچیز و آن هم با پیچ و خم‌های بسیاری همراه بود.

حضور راهنمایان گردشگری در مشاغلی چون رانندگی و اسنپ شایسته این جامعه نبود

وی به وضعیت مالی فعالین این عرصه اشاره کرد و گفت: حضور راهنمایان گردشگری در مشاغلی چون رانندگی و اسنپ شایسته این جامعه نبود.

از فراموشی مسافران مشهدی تا پای کار نبودن شهرداری‌ها
علی مرادی پور؛ رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان همدان نیز از مغفول ماندن خط پرواز مشهد به همدان سخن گفت و افزود: باید به این خط توجه و صندوق توسعه گردشگری راه اندازی شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سفره‌خانه‌های سنتی و مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی همدان نیز به استفاده نکردن از ظرفیت و موقعیت نمایشگاه اکسپوی دبی اشاره کرد و افزود: حال نیز نباید موقعیت گردشگری را که به واسطه نمایشگاه تهران قرار است که ایجاد شود، نادیده بگیریم.

امین ابوالقاسمی با بیان این موضوع خواستار پای کار آمدن شهرداری‌ها به ویژه در شهرهایی که برند جهانی دارند، در نمایشگاه تهران شد.

اقامتگاه‌های بوم گردی همدان جانی ندارند
رئیس انجمن صنفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان همدان نیز ضعیف‌ترین مجموعه گردشگری را اقامتگاه‌های بوم گردی دانست و گفت: پروانه بیش از یک سوم اقامتگاه‌های همدان در همین مدت اخیر باطل شد، به راستی باقی اقامتگاه‌های همدان نیز جانی ندارند.

اگر از ما حمایت نشود، همه اقامتگاه‌های بوم گردی از بین خواهند رفت

مهدی غنی پارسا با بیان اینکه ما حمایت جدی در این عرصه نیاز داریم، افزود: اگر در این مسیر اتفاقی نیفتد، همه اقامتگاه‌های بوم گردی از بین خواهند رفت.

پس از صحبت های شماری از فعالان مسولان نیزبه ایراد سخن پرداختند و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان به مشکلات پیش آمده در کشور به سبب شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: بانک‌ها در این وضعیت باید پای کار بودند و با فعالین و بخش خصوصی همکاری لازم را داشتند.

ظاهر پور مجاهد با بیان اینکه نگاه فرهنگی به سرمایه گذار و تولیدکننده باید اصلاح شود، اظهار کرد: باید پذیرفت که حوزه گردشگری در کشور مظلوم است، نرخ تسهیلات برای قسمت‌های دیگر مانند جهادکشاورزی و صمت با نرخ ۴ درصدی بود اما برای گردشگری این نگاه وجود نداشت.

وی با بیان اینکه نباید از بخش خصوصی غافل ماند، اظهار کرد: باید جبران کنیم و نیاز است که مشکلات فعالین گردشگری استان همدان دسته بندی و مسائل بانکی آنها نیز رفع شود.

کرونا گرفتاری جهانی ایجاد کرد اما متأسفانه در آن دوران، برنامه منسجمی در وزارت گردشگری وجود نداشت تا بتوان این صنعت را نجات داد و حال باید باید پای کار باشیم تا بتوانیم این حوزه را پشتیبانی کنیم

پورمجاهد خاطرنشان کرد: کرونا گرفتاری جهانی ایجاد کرد اما متأسفانه در آن دوران، برنامه منسجمی در وزارت گردشگری وجود نداشت تا بتوان این صنعت را نجات داد و حال باید باید پای کار باشیم تا بتوانیم این حوزه را پشتیبانی کنیم.

وی با بیان اینکه به دنبال یک شرکت هواپیمایی استانی هستیم، اظهار کرد: سرمایه اولیه در این مسیر بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان است و در این خصوص، در پی شرکت‌های مناسب و پای کار آمدن آنها هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان، خواستار دیده شدن طرح‌های کوچک در بحث‌های حمایتی اقتصادی شد و افزود: همانطور که اگر بخش‌های دیگر به مشکل بربخورند، گردشگری آسیب می بیند؛ اگر گردشگری استان دچار مشکل شود، تمامی بخش‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ۴۲ درصد اشتغال استان همدان در حوزه خدمات و گردشگری است، گفت: این موضوع در بخش اشتغال و آمارهای مربوط به بیکاری خود را نشان می‌دهد.

چوب بی توجهی لای چرخ های گردشگری همدان| صنعتی که پا نگرفته قد خم کرد

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان همدان نیز به مشکلات موجود سر راه سیستم بانکی اشاره کرد و باگلایه مندی از این موضوع گفت: باید یک سری مشکلات کنار رود تا بانک هم بتواند کارش را به انجام برساند چراکه ما تصمیم گیرنده نیستیم بلکه مجری هستیم.

محمد طوماسی با بیان اینکه مشکلات حوزه گردشگری را قبول داریم، گفت: متأسفانه باید گفت که سیستم بانکی باید جراحی شود چراکه آبستن مشکلات شده است.

سعی کردیم علی رغم این وضعیت، بازپرداخت اقساط را موکول به پایان دوره و امهال کنیم اما به راستی مشکل در منابع داریم

وی با تصریح بر اینکه منابع استان کفاف این وضع را نمی‌دهد، گفت: سعی کردیم علی رغم این وضعیت، بازپرداخت اقساط را موکول به پایان دوره و امهال کنیم اما به راستی مشکل در منابع داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیزبه پیگیری‌های صورت گرفته در این ایام اشاره کرد و افزود: باید برای دوران نوروز ۱۴۰۱ باید تمهیداتی اندیشیده شود بدین ترتیب ستاد ویژه سفر نوروز ایجاد خواهد شد.

علی مالمیر خواستار حمایت مسئولین مربوطه از بخش گردشگری استان همدان شد و گفت: شیوع ویروس کرونا به این صنعت آسیب زد و حال زمان آن رسیده تا با استمرار پیگیری‌ها و حمایت‌ها این بخش و صنعت را نجات دهیم.

وی، نمایشگاه گردشگری تهران نیز در این روزها فرصت مغتنمی برای احیای گردشگری است، گفت: باید از ظرفیت‌های گردشگری غرب کشور نیز برای گردشگری داخلی و خارجی و البته بازارهای صنایع دستی استفاده کنیم.

کد خبر: ۱۳۱٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha