۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
گاوهای اصلاح نژاد شده به دلیل عدم تغذیه کافی رو به نابودی هستند
دامدار نمونه البرزی در گفتگو با بازار:

گاوهای اصلاح نژاد شده به دلیل عدم تغذیه کافی رو به نابودی هستند

کرج- بانوی دامدار نمونه البرزی با اشاره به مشکل تامین نهاده های دامی و عدم تغذیه مناسب دام ها گفت: گاوهای اصلاح نژاد شده به دلیل کاهش وزن و تولید شیر در حال نابودی هستند.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: پری محصل منفرد دامدار نمونه البرزی گفت: گاوهایی که اصلاح نژاد شده و تولید شیرشان از ۲۰ به ۴۰ کیلو افزایش یافته بود به دلیل عدم تامین غذای مورد نیاز در حال از بین رفتن هستند.

محصل که ۴۳ سال در این صنعت تولید و فعالیت دارد و با اصلاح نژاد گاوهای شیری تولید شیر را از ۲۰ کیلو به ۴۰ کیلو افزایش داده در گفتگو با بازار گفت: به دلیل عدم توان تامین غذای مورد نیاز دام ها آنها در حال نابودی و از بین رفتن هستند.

وی در پاسخ به این پرسش بازار که آیا از «دامدار کارت» استفاده می کند یا خیر، گفت: خیر به من چنین کارتی ندادند و اطلاع چندانی هم در رابطه با این موضوع ندارم. فقط شنیدم که برای هر دام سنگین ۷۰۰ هزار تومان تسهیلات می دهند که این مبلغ دردی را درمان نمی کند.

خیلی اقدامات در بوق و کرنا اعلام می شود اما در واقعیت هیچ اقدامی برای رفع مشکل دادمداران انجام نمی شود. خصوصا بانک کشاورزی که کمکی به تولید کننده نمی کند

محصل با بیان اینکه ۴۳ سال است در این صنعت فعالیت دارد، گفت: در هیچ برهه زمانی چنین شرایطی و رفتاری با دامداران و تولیدکنندگان ندیده بودم. خیلی اقدامات در بوق و کرنا اعلام می شود اما در واقعیت هیچ اقدامی برای رفع مشکل دادمداران انجام نمی شود. خصوصا بانک کشاورزی که کمکی به تولید کننده نمی کند.

وی افزود: در این شرایط اقتصادی مردم نمی توانند حتی شیر بخورند چه برسد کالاهای مورد نیازشان را با ارز نیمایی خریداری کنند. کارخانجات تا دوماه نمی توانند پول شیری را که از ما خریداری کردند به ما بدهند و در نتیجه ما نقدینگی نداریم که اقلام مورد نیاز خود به ویژه غذای دام را تامین کنیم.

محصل با اشاره به بی ثباتی قیمت ها گفت: غذای دام فقط سویا و ذرت و جو نیست، علاوه بر گرانی یونجه و کاه، کُلش را در بازار آزاد کیلویی ۳۵ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می کنیم. متاسفانه در کشور بی ثباتی شدید و وحشتناک وجود دارد.

25 روز پیش برای خرید ذرت درخواست دادیم اما هنوز به دستمان نرسیده است
این دامدار نمونه اضافه کرد:
متاسفانه گاوهایی که با زحمت و مرارت تولید کننده اصلاح نژاد شد و شیر آن از میانگین ۲۰ به ۴۰ کیلو رسید، همه در حال از بین رفتن هستند و این ضایعه جبران ناپذیری برای مملکت خواهد بود. مگر میشود کشوری تولید شیر و مواد غذایی نداشته باشد آن هم ایران با این جمعیت، واقعا چنین اتفاقی امکان پذیر است؟

محصل اظهار کرد: تولید و فعالیت ما نَفس های آخر را می کشد و نمی دانم تا یک ماه دیگر چه شرایطی داشته باشیم. ۲۵ روز است درخواست خرید ذرت دادیم اما هنوز نیامده و وقتی گاو یک روز بخورد و یک روز نخورد وزن کم می کند و از بین می رود. از طرفی دیگر نقدینگی ندارم که بتوانم غذای مورد نیاز دام را خریداری کنم و با این وضعیت تولید توجیه اقتصادی ندارد.

پایه تغذیه و سلامت هر کشور بر مواد لبنی و گوشت استوار است مگر می شود کشوری به خاطر مشکل شیر و دیگر محصولات غذایی در آسیب و خطر بیفتد؟ بسیاری واحدهای تولیدی برای این صنعت در بیابان ها سرمایه گذاری کردند و بهترین ساعات عمر خود را گذاشتند، در آخر هم هیچ؟ رانت خواری، اختلاس و سواستفاده از ارز دولتی می شود و در نهایت ما داریم تقاصش را پس می دهیم

وی با تاکید بر اینکه پایه تغذیه و سلامت هر کشور بر مواد لبنی و گوشت استوار است، افزود: مگر می شود کشوری به خاطر مشکل شیر و دیگر محصولات غذایی در آسیب و خطر بیفتد؟ بسیاری واحدهای تولیدی برای این صنعت در بیابان ها سرمایه گذاری کردند و بهترین ساعات عمر خود را گذاشتند، در آخر هم هیچ؟ رانت خواری، اختلاس و سواستفاده از ارز دولتی انجام می شود و در نهایت ما داریم تقاصش را پس می دهیم.

گاوهای اصلاح نژاد شده به دلیل عدم تغذیه کافی رو به نابودی هستند

این بانوی دامدار افزود: سنگ اندازی های بانک کشاورزی و دیگر دستگاه ها عرصه را برای تولید تنگ کرده و در آخر گفته می شود رفع موانع تولید. چه اقدامی برای رفع موانع تولید انجام شده است؟ کسی نیست وارد بدنه و سیستم تولید شود و ببیند چه خبر است و چه کارهایی انجام می شود؟ پدر مردم را درآورده اند.

چرا نهاده های یارانه ای در بازار آزاد با چند برابر قیمت فروخته می شود؟
چرا کسی پیگیری نمی کند ببیند منِ دامدار و تولید کننده چرا باید ذرت را از بازار آزاد کیلویی ۸۸۰۰ تومان و جو را ۱۱ هزار تومان خریداری کنم؟ مگر نمی گویند نهاده دامی به اندازه تامین شده و با قیمت دولتی وارد می شود. پس در بازار آزاد چرا با چند برابر قیمت فروخته می شود؟

محصل که سالهای زیادی از عمرش را صرف پرورش گاو و تولید شیر کرده گفت: من برای خودم ناراحت یا نگران نیستم دلم برای این حیوان های مفید، برای مردم کشورم و سیستم ایمنی بدن آنها نگرانم. الان مردم همان نان و پنیر را هم در سفره ندارند که بخورند. من اصلا موافق افزایش قیمت شیر نیستم اما هزینه های تولید را کاهش دهند.

وی اضافه کرد: برخی ۱۰۰ میلیون تومان وام به اسم تولید می گیرد و در جای دیگری خرج می کند و هیچ نظارتی نیست و در عین حال یک تولید کننده به دلیل سنگ اندازی و سخت گیری های بانک نمی تواند برای حفظ تولید و صنعت خود وامی دریافت کند.

این بانوی دامدار با بیان اینکه میزان تولید روزانه شیر واحدش از ۲۱ تُن به ۱۷ تن رسیده است، گفت: با این شرایط تولید پایین تر از این هم خواهد آمد.

وی در پایان با اشاره به انتصاب استاندار جدید البرز گفت: بارها خواستم با ایشان ملاقاتی داشته باشم تا شاید انعکاس مشکلات صنعت دامداری و رسیدگی استاندار جدید بتواند مشکل این صنعت استان را حل کند، اما به دلیل شلوغ بودن دورشان تاکنون موفق به ملاقات با وی نشدم.

کد خبر: ۱۳۱٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha