۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
سیلی سیلاب به جنوب کرمان| مردم برای تحقق وعده ها لحظه شماری می کنند
از خشکسالی تا هدررفت آب های گرانبها؛

سیلی سیلاب به جنوب کرمان| مردم برای تحقق وعده ها لحظه شماری می کنند

کرمان- سیلاب در حالی مناطق جنوبی استان کرمان را ویران کرده که سوز سرمای شب های سرد زمستان هم امان سیل زدگان را بریده است و حالا آنها برای تحقق وعده های مسئولان لحظه شماری می کنند.

بازار؛ گروه استان ها: جنوب استان کرمان طی دو هفته اخیر روزهای سختی را تجربه کرد. با فعالیت دو سامانه بارشی پرقدرت سیلاب های مخربی این منطقه را در برگرفت و منجر به خسارت های زیادی شد به گونه ای که در سیلاب نخست دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت را شاهد بودیم و حالا تخمین های اولیه در خصوص خسارت سیلاب دوم هم به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان می رسد.

مردم سیل زده در مناطق جنوبی استان کرمان که اکثرا کشاورز هستند خسارت های زیادی را در حوزه کشاورزی و دامپروری متحمل شد اند. همچنین خانه های آنها دچار آبگرفتگی شده است این در حالیست که مناطق جنوبی و شرقی کرمان که در سیلاب اخیر دچار خسارت شده اند جزو محروم ترین نقاط این استان به شمار می روند. مردمی که در طول سال باید همواره با بحران آب و خشکسالی روزگارشان را سر کنند حالا باید شاهد باشند که این آب گرانبها در مقابل چشمانشان داراییشان را به یغما ببرد و از دسترس آنها خارج شود.

در جریان سیلاب اخیر مسئولان ملی از جمله رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام، وزیر نیرو و وزیر آموزش و پرورش در این مناطق حضور پیدا کردند. ایجاد سیل بندهای مناسب در جنوب کرمان، مهار سیلاب و استحصال آب ها، جبران خسارت ها، پرداخت تسهیلات بلاعوض و لایروبی رودخانه ها از جمله درخواست های مردم از مسئولان است.

علی از اهالی چاه حسن رودبار جنوب در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تمامی خانه های ما را آب برده است و جایی برای زندگی نداریم. سیلاب زمین های کشاورزی را نابود کرده است.

رضا از اهالی روستای بیژن آباد رودبار جنوب در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مشکلات ناشی از سیلاب اظهار کرد: تمامی احشام ما در معرض سیلاب قرار گرفته اند و تعدادی نیز تلف شده اند.

وی ادامه داد: خانه و زندگیمان زیر اّب رفته و کشاورزیمان هم نابود شده است. اصلا نمی دانیم در این وضعیت چه کاری باید انجام دهیم. از هلال احمر چیزی به ما داده نشده است و می گویند باید کالاها از کرمان به دست ما برسد تا بتوانیم در اختیار شما قرار دهیم.

متاسفانه با سیلی که آمده روستای ما کاملا زیر آب رفته است و شاهد آب گرفتگی ۱۰۰ درصد در سطح روستا هستیم؛ از مسئولان کشوری و استانی خواهش می کنم فکری برای ما کنند حتی جایی برای خوابیدن کودکانمان نداریم

مجید هم از دیگر اهالی رودبار جنوب به بازار چنین گفت: متاسفانه با سیلی که آمده روستای ما کاملا زیر آب رفته است و شاهد آب گرفتگی ۱۰۰ درصد در سطح روستا هستیم؛ از مسئولان کشوری و استانی خواهش می کنم فکری برای ما کنند حتی جایی برای خوابیدن کودکانمان نداریم.

وی گفت: اغلب ما در چادرهای هلال احمر زندگی می کنیم، عملا خانه هایمان قابل استفاده نیست و کاری هم نمی توانیم انجام بدهیم. مسئولان به داد ما برسند. باید با لایرویی مرتب رودخانه ها مناطق را از خطر سیلاب حفظ کنند. چرا سیل بندهای جنوب را ساماندهی نمی کنند تا این مشکلات رخ ندهد؟

دستور رئیس جمهور برای جبران خسارت مناطق سیل زده جنوب کرمان
رئیس جمهور در جریان سفر به مناطق سیل زده استان کرمان نسبت به اجرای سریع سیل بند خرم که باید از جیرفت تا زهکلوت احداث شود و بازسازی سریع واحدهای مسکونی تاکید کرد.

ابراهیم رئیسی همچنین دستور داد که اثاث منزل مردم که دچار آسیب شده است و احشام تلف شده در سیلاب ظرف ۱۰ روز آینده تهیه شده و در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیسی در این سفر بر لزوم رفع سریع مشکلات مردم در مناطق سیل زده تاکید و گفت که مسئولان باید در حل مشکلات در کنار مردم بمانند.

سیلی سیلاب به جنوب کرمان| مردم برای تحقق وعده ها لحظه شماری می کنند

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام هم در جریان سفر به کرمان به بازار در خصوص احشام تلف شده در سیلاب جنوب کرمان گفت: در این خصوص از طریق هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان امام در جهت تامین بخشی از احشام تلف شده اقدام می شود.

عارف نوروزی ادامه داد: مقدار قابل توجهی از لوازم خانگی مردم در جریان سیلاب دچار خسارت شد که در این زمینه هم امکاناتی را فراهم می کنیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه اشتغال ایجاد شده است، اظهار کرد: بنیاد برکت برکت تعهداتی را در زمینه انجام می دهد.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام گفت: همچنین یکسری مشکلات در زمینه زیرساخت ها، محل زندگی مردم و نگهداری احشام وجود دارد که در این خصوص تصمیماتی اتخاذ شده و ستاد اجرایی فرمان امام در این موارد هم مشارکت خواهد داشت.

حجم سیلاب رودبار جنوب در ۷۰ سال اخیر بی سابقه بوده است
فرماندار رودبار جنوب در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به گفته برخی از اهالی منطقه سیلاب اخیر طی ۷۰ سال اخیر در رودبار جنوب بی سابقه بوده است.

علی پرورش با اشاره به اینکه شاهد سیلابی ویرانگر و وضعیت غیرعادی در سطح شهرستان بودیم، افزود: با توجه به وضعیت بالادست همیشه حجم سیلاب زیادی روانه رودبار جنوب می شد، اما شدت سیلاب اخیر بسیار شدید بود.

وی با اشاره به اینکه اولین تلاش ما برای حفظ شهرها بود و حتی برخی محلات تخلیه شد، گفت: با اقدامات و پیش بینی های انجام شده فقط یک محله در شهر زهکلوت دچار آبگرفتگی شد و در دیگر نقاط شهری مشکل چندانی رخ نداد.

متاسفانه همه روستاهای شهرستان رودبار جنوب به ویژه روستای کروچان دچار آبگرفتگی شدند. وضعیت در کروچان به حدی بد بود که ساکنان را به مرکز بخش جازموریان منتقل کردیم

فرماندار رودبار جنوب اظهار کرد: متاسفانه همه روستاهای شهرستان رودبار جنوب به ویژه روستای کروچان دچار آبگرفتگی شدند. وضعیت در کروچان به حدی بد بود که ساکنان را به مرکز بخش جازموریان منتقل کردیم.

پرورش گفت: با حضور استاندار و وزیر کشور جلساتی در رودبار جنوب برگزار شد و در نهایت با کمک گروه های امدادی و بسیج و سپاه موفق به امدادرسانی به سیل زدگان شدیم.

وی گفت: شب اول به صورت تلفنی با مناطق سیل زده در تماس بودیم چرا که امکان خدمت رسانی وجود نداشت و همه راه های اصلی و فرعی قطع بود.

فرماندار رودبار جنوب با اشاره به اینکه در این سیلاب مخرب تلفات جانی نداشتیم، افزود: در ستاد مدیریت بحران به ریاست استاندار کرمان مقرر شد منطقه پهنه بندی شود و هر کدام از مدیران کل جنوب استان مسئول یک پهنه شوند و وضعیت روستاهای آن به سرعت بررسی شود. این کار انجام و امدادرسانی به مناطق انجام شد.

پرورش بیان کرد: در حال حاضر امدادرسانی زمینی و هوایی به مناطق بحرانی به ویژه ۱۶ روستای منطقه تالاب جازموریان که شرایط بسیار بحرانی و خاصی داشتند، انجام شده است.

وی گفت: برخی از مسیرهای کوهستانی و منطقه برجک بسته بود امدادرسانی از روز گذشته آغاز شده است. در اولین مرحله به دنبال بازگشایی راه ها و سپس امدادرسانی به مردم بودیم. در حال حاضر اکثریت محورها بازگشایی شده است.

جمعه شب به علت سردی هوا و گرد و غبار بسیار زیاد در منطقه برای مردم اوقات سختی سپری شد. با توجه به این شرایط نیاز است چادر و لباس های گرم هر چه سریعتر در اختیار مردم قرار گیرد تا در این شرایط سخت درگیر بیماری نشوند

سرما جان مردم مناطق سیل زده را تهدید می کند
فرماندار رودبار جنوب اظهار کرد: جمعه شب به علت سردی هوا و گرد و غبار بسیار زیاد در منطقه مردم اوقات سختی سپری شد. با توجه به این شرایط نیاز است چادر و لباس های گرم هر چه سریعتر در اختیار مردم قرار گیرد تا در این شرایط سخت درگیر بیماری نشوند.

وی با اشاره به آغاز به کار بیمارستان صحرایی در مناطق سیل زده توسط سپاه افزود: تلاش کرده ایم که وسایل مورد نیاز سیل زدگان به ویژه چادر در اختیار تمامی مردم قرار گیرد اما به دلیل اینکه در برخی مناطق امداد هوایی انجام شده است شاید هنوز جایی باشد که مردم نیاز به این ملزومات داشته باشند.

پرورش با اشاره به سرمای شدید هوا گفت: اگر اسکان دهی مناسب سیل زدگان انجام نشود شرایط بدی ایجاد می شود و چادر باید در اختیار تمامی افراد قرار گیرد. با تلاش بیشتری برای حل مشکلات مردم خدمت رسانی می کنیم تا مشکلی نداشته باشند.

سیلی سیلاب به جنوب کرمان| مردم برای تحقق وعده ها لحظه شماری می کنند

مدیرکل اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در بخش راه ها یکسری اقدامات قبل، حین و بعد از بحران انجام می شود. با پیش بینی های خوب و به موقع سازمان هواشناسی، چهار روز قبل از وقوع سیلاب نسبت به اصلاح سازه هایی که در سیلاب گذشته خسارت دیده بودند، اقدام کردیم.

مجتبی محمودی ادامه داد: حجم سیلاب آنقدر زیاد بود که بعد از عبور سیلاب در دو نقطه از محور اصلی «رودبار جنوب – ایرانشهر» جاده قطع شد و باعث مسدود شدن جاده شد.

وی با اشاره به اینکه هیچ سازه ای در این سیلاب تخریب نشد، گفت: به غیر از ۵ محور روستایی مابقی محورها بازگشایی شده و مشکلی در این زمینه نداریم.

مشکلی که در این سیل قابل مشاهده بود این است که در بالا دست جاده کشاورزان اقدام به احداث سیل بندهایی کرده بودند و در نتیجه آبی که باید از چند دهانه پل عبور می کرد فقط از داخل یک دهانه پل عبور می کرد طبیعتا در این وضعیت، پل کشش این حجم آب را ندارد

ایجاد سیل بند در بالادست جاده ها مشکل ساز شد
محمودی اظهار کرد: مشکلی که در این سیل قابل مشاهده بود این است که در بالا دست جاده کشاورزان اقدام به احداث سیل بندهایی کرده بودند و در نتیجه آبی که باید از چند دهانه پل عبور می کرد فقط از داخل یک دهانه پل عبور می کرد طبیعتا در این وضعیت، پل کشش این حجم آب را ندارد.

وی ادامه داد: همچنین شهرداری زهکلوت در بالادست شهر اقدام به احداث سیل بند کرده بود و کل آبی که باید از چند دهانه پل عبور می کرد از یک دهانه عبور کرد و در نتیجه منجر به قطع مسیر شد.

محمودی گفت: احداث سیل بندها توسط اشخاص یا شهرداری ها صورت می گیرد و مجوزی از جایی نمی گیرند و بدون هماهنگی با ما این اتفاق رخ می دهد.

وی بیان کرد: باید برای سیل های آینده پیش بینی شود و دستگاه های متولی این تغییرات رویه آب های سطحی را مطالعه کنند تا در آینده شاهد این مسائل نباشیم. در سیلاب اخیر ۴۵ دستگاه آبنما، ۱۰۰ متر از پل ها، ۱۰۰ کیلومتر از راه های روستایی دچار خسارت شد.

مدیرکل اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان گفت: جاده های مناطق سیل زده دچار مشکلاتی است که تا تکمیل ایمن سازی محورها رانندگان باید با احتیاط بیشتری در جاده ها تردد کنند تا مشکلی رخ ندهد.

وی گفت: اداره کل راهداری بلافاصله بعد از وقوع سیلاب ۵۰ درصد از ماشین آلات در اختیار را به منطقه اعزام کرده و در حال اصلاح تمامی مسیرهاست و تا تکمیل عملیات اصلاح، از منطقه خارج نمی شویم.

محمودی اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی منابع طبیعی آبخیزداری آب منطقه ای می توانند در اصلاح این موارد تاثیرگذار باشند. مناطبع طبیعی با اجرای طرح های آبخیزداری می تواند شدت سیلاب را کاهش دهد، جهاد کشاورزی با کار کارشناسی نسبت به مطالعه احداث این سیل بندها اقدام کند و آب منطقه ای هم به عنوان متولی سیل بندها می تواند اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند تا سیل بند فنی و حساب شده ای در بالا دست مناطق احداث شود.

اتخاذ تصمیمات کلیدی در سفر رئیس جمهور به کرمان
استاندار کرمان هم بعدازظهر شنبه دوم بهمن ماه در ستاد مدیریت بحران شهرستان های شرقی استان کرمان اظهار کرد: در سفر روز جمعه رئیس جمهور به مناطق سیل زده جنوب استان کرمان به اندازه یک سفر استانی تصمیمات کلیدی و مهمی اتخاذ شد که ابلاغ خواهد شد. اتصال راه آهن فهرج به ایرانشهر، آبرسانی به شرق استان، خط انتقال آب خلیج فارس برای کرمان، تاسیس و ارتقای بخش‌ها از مباحث مطرح شده در این سفر است.

علی زینی وند سیل بند جیرفت را یکی دیگر از مسائل مطرح شده در سفر رئیس جمهور به کرمان دانست و گفت: طبق تاکید رئیس جمهور این پروژه در همین دولت اجرایی می شود.

وی با تاکید بر لزوم لایروبی سریع رودخانه ها در اسرع وقت و به صورت اورژانسی اظهار کرد: لایروبی ۸۰۰ متر رودخانه ها انجام شده و همین مساله باعث شده خسارت سیلاب در استان کاهش یابد.

سیلی سیلاب به جنوب کرمان| مردم برای تحقق وعده ها لحظه شماری می کنند

ایجاد کنارگذر موقت در کنار پل توکل آباد ظرف ۱۵ روز آینده
زینی وند گفت: باید جاده موقت در کنار پل تخریب شده توکل آباد در محور ترانزیتی ریگان به ایرانشهر طرف ۱۵ روز آینده ایجاد شود. همچنین مقرر شده است این پل هر چه سریعتر مراحل قانونی را طی کرده و عملیات اجرایی آن شروع شود.

اجرای طرح‌های آبخیزداری، آبخوان داری،احداث سد، سیل بندها و لایروبی رودخانه ها به صورت جدی در استان کرمان دنبال شود تا خسارت ناشی از سیلاب به حداقل برسد

زینی وند با اشاره به اینکه نباید شاهد خشکسالی و سیلاب به صورت همزمان در استان کرمان باشیم، بیان کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری، آبخوان داری،احداث سد، سیل بندها و لایروبی رودخانه ها به صورت جدی در استان کرمان دنبال شود تا خسارت ناشی از سیلاب به حداقل برسد. در این زمینه باید از نظرات و دیدگاه های افراد محلی بهره گرفته شود.

استاندار کرمان گفت: راه دسترس به برخی روستاها همچنان قطع است و امدادرسانی هوایی به این مناطق در حال انجام است.

وی با اشاره به خسارت های ناشی از سیلاب و بارش برف در استان کرمان اظهار کرد: این خسارت ها در بخش های مختلف و کشاورزی برآورد و جبران می شود. خسارت دام های تلف شده و اثاثیه منزل هم در اسرع وقت جبران می شود.

زینی وند با ابراز تاسف از جان باختن دو کودک ریگانی در جریان سیلاب اخیر از همگان خواست هشدارها در خصوص سیلاب ها را جدی بگیرند و گفت: اولین هشدار در خصوص سیلاب از ۵ دی ماه اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه حجم بالای بارندگی ها افزود: فقط در دشت منوجان شاهد ۵۰۰ میلیمتر بارندگی بودیم.

هر چند هشدارهای پیش از وقوع سیلاب در استان داده شد و بعد از وقوع هم امدادرسانی انجام شد اما حجم خسارت ها به حدی بالاست که مردم این مناطق غرق در مشکلات ناشی از سیلاب هستند و نیاز است مسئولان نسبت به ساماندهی سریع این مناطق اقدام کنند.

کد خبر: ۱۳۰٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha