۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
تبدیل واحدهای تولیدی شهرک صنعتی همدان به انبار نگهداری کالا !
گزارش خبری؛

تبدیل واحدهای تولیدی شهرک صنعتی همدان به انبار نگهداری کالا !

همدان - تبدیل برخی واحدهای تولیدی شهرک صنعتی همدان به انبار نگهداری کالاهای تجار موضوعی عجیب و سوال برانگیز است که در نشست تخصصی اعضای کمیسیون های اتاق بازرگانی همدان به بحث گذاشته شد.

بازار؛ گروه استان‌ها :نشست روسای کمیسیون های اتاق بازرگانی با رئیس این اتاق ازجمله جلساتی است که با طرح مشکلات و ارائه گزارش عملکرد ضمن به بحث گذاشتن چالش‌ها به دنبال ارائه راهکار برای حل مشکلات است.

در همین راستا اعضای کمیسیون فنی و مهندسی اتاق بازرگانی همدان امروز شنبه در نشستی سه ساعته به بیان موضوعات مختلف پرداختند به‌نحوی‌که رئیس این کمیسیون در ابتدا با اشاره‌ای به آنچه در چندماهه گذشته سپری‌شده عنوان کرد: کمیسیون فنی و مهندسی سال گذشته انتخابات خوبی برگزار کرد و در شاکله اصلی با ایجاد تشکل‌ها همکاری و وفاقی به وجود آمد و در حال حاضر هم کارهای فنی و مهندسی با مجموعه افرادی که عضو آن هستند پیش می‌رود.

مهدی درویشی بابیان اینکه طی گفتگو با استاندار همدان، مسائل و مشکلات کمیسیون فنی و مهندسی در دو فصل ارائه و موضوعات به بحث گذاشته شد، اضافه کرد: طی این نشست و در گفتگویی که صورت گرفت بیشتر موضوعات و مسائل عمرانی مطرح شد.

متأسفانه با کارها و اقداماتی که از سوی دولت انجام‌گرفته موج تصمیم‌گیری‌های فی‌البداهه دامن همکاران ما را که در حوزه عمرانی فعالیت دارند گرفته است

درویشی بابیان اینکه مشکلات و مسائلی که در نظام‌مهندسی و در پی تشکیل انجمن انبوه‌سازان وجود داشت مطرح و مورد شور و گفتگو قرار گرفت، خطاب به مسئولین حاضر در جلسه مطرح کرد: تعداد افراد فعال در کمیسیون فنی و مهندسی اتاق بازرگانی همدان کم نیست اما متأسفانه باکارها و اقداماتی که از سوی دولت انجام‌گرفته موج تصمیم‌گیری‌های فی‌البداهه دامن همکاران ما را که در حوزه عمرانی فعالیت دارند گرفته است.

درویشی با عنوان اینکه دست دولت از منابع مالی خالی است و در این میان باید حوزه عمرانی استان جور بی‌پولی دولت را هم متحمل شود، یادآوری کرد: چون علاقه‌مند به کار خود هستیم همچنان با این حجم از مشکلات ادامه می‌دهیم وگرنه ادامه مسیر با مشکلات ایجادشده به‌شدت دشوار است.

۲۵ درصد حوزه عمرانی استان همدان با شهرداری‌ها همکاری می‌کنند که حدود یک سال است هیچ درآمد و پرداختی از مجموعه شهرداری صورت نگرفته است

رئیس کمیسیون فنی و مهندسی اتاق بازرگانی استان همدان با ابراز اینکه بار مشکلات تحمیل‌شده در حوزه عمرانی بیشتر شده است، عنوان کرد: ۲۵ درصد حوزه عمرانی استان همدان با شهرداری‌ها همکاری می‌کنند که حدود یک سال است هیچ درآمد و پرداختی از مجموعه شهرداری صورت نگرفته است ضمن اینکه پروژه‌های شهرداری هم به این صورت است که باید فصل اول این پروژه‌ها که ابتدای بهار آغاز می‌شود به انجام برسد.

تبدیل واحدهای تولیدی شهرک صنعتی همدان به انبار نگهداری کالا !

درویشی در ادامه از تشکیل دو کمیته عمرانی و ساختمان در این کمیسیون سخن گفت و بابیان اینکه امیدواریم مباحث عنوان‌شده در شورای گفتگوی استان دنبال شده و مصوبات پیگیری شود، درخواست کرد: با تغییر مدیریتی که در استان ایجادشده و معاونت استانداری همدان که صبغه چندین ساله فعالیت در حوزه عمرانی دارد باید کارها باقدرت و تمهیدات ویژه پیش برده شود.

حضور نماینده اتاق بازرگانی در کمیته پیمان در رفع موانع و مشکلات تأثیرگذار بوده و از اتخاذ تصمیمات به‌صورت فردی در مباحثی چون تغییر انشعاب و مباحث فنی ممانعت به‌عمل‌آمده است

درویشی در ادامه بابیان اینکه با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده حضور در کمیته پیمان محقق شده و طی جلسه‌ای که در کمیته پیمان برگزار شد، مصوبات خوب و قابل قبولی به تصویب رسید و تصمیمات بسیار خوبی اتخاذ شد، اضافه کرد: تصمیمات و مصوبات ارائه‌شده در این جلسه پیش از گذشته قانون‌مدارتر اتخاذ شد به‌طوری‌که همکاران ما در مجموعه فنی و مهندسی عنوان کردند حضور نماینده اتاق بازرگانی در کمیته پیمان در رفع موانع و مشکلات تأثیرگذار بوده و از اتخاذ تصمیمات به‌صورت فردی در مباحثی چون تغییر انشعاب و مباحث فنی ممانعت به‌عمل‌آمده است.

رئیس کمیسیون فنی و مهندسی اتاق بازرگانی در ادامه با اعلام این مطلب که تمام تلاش ما این است که در راستای انجام وظایف و تعهدات حق کسی تضییع نشود، اضافه کرد: امسال با تغییرات انجام‌شده تشکیل کمیته‌های مشترک در حوزه فنی و مهندسی استان، بسیار کمک‌کننده ارزیابی می‌شود تا مشکلات حوزه فنی و مهندسی استان با راهکارهای عملیاتی مرتفع شود.

تشکیل هیئت هفت‌نفره‌ برای ساماندهی و مدیریت شهرک صنعتی
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان همدان نیز با اعلام این‌که هیئت هفت‌نفره‌ای از اعضای کمسیون فنی و مهندسی اتاق بازرگانی همدان برای ساماندهی و مدیریت شهرک صنعتی انتخاب شدند، یادآوری کرد: نخستین جلسه پیرامون حل مشکلات این بخش هفته گذشته در تهران برگزار و جلسه بعدی با حضور دو نماینده از شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و شهرک‌های صنعتی برگزار خواهد شد.

علیرضا زارعی بابیان اینکه تشکیل جلسات باهدف بررسی مسائل و مشکلات صدور مجوز فنی و مهندسی و اساسنامه و مواردی ازاین‌دست برگزار می‌شود، عنوان کرد: در خصوص حل مسائل و مشکلات مربوط به صدور قبوض گاز واحدهای تولیدی و ریخته‌گری پیگیری‌های لازم به انجام رسیده است.

باید اتاقی در شهرک‌های صنعتی تعبیه و راه‌اندازی شود تا فعالان شهرک صنعتی عضو آن اتاق شوند و همگی با اتحاد کارها را پیش برند ضمن اینکه با این اقدام مشکلات بهتر شناسایی می‌شود

وی بابیان اینکه بخشنامه انجام کارها به واحدهای تولیدی ارسال‌شده و در چند مورد مشکلات با معرفی به شرکت گاز، حل‌شده است، اظهار کرد: باید اتاقی در شهرک‌های صنعتی تعبیه و راه‌اندازی شود تا فعالان شهرک صنعتی عضو آن اتاق شوند و همگی با اتحاد کارها را پیش برند ضمن اینکه با این اقدام مشکلات بهتر شناسایی می‌شود.

تبدیل واحدهای تولیدی شهرک صنعتی همدان به انبار نگهداری کالا !

عضو کمیسیون فنی و مهندسی استان همدان در تصدیق مطلب قبل خود با ابراز اینکه، متأسفانه کارها و اقدامات برای حل مشکلات دیر آغاز شده و باید از گذشته چنین اقداماتی در رأس کار قرار می‌گرفت، گفت: باید مسئله شهرک‌های صنعتی خیلی جدی گرفته شود تا مشکلاتی که وجود دارد به‌خصوص مشکل برق شهرک‌های صنعتی که نرخ آن هرروز سنگین‌تر می‌شود سروسامان یابد.

وی با یادآوری اینکه برق مصرفی یک سری اصناف در درجات بالاتری قرار دارد، عنوان کرد: باید مشکل ریخته گران و اصنافی که برق مصرفی آن‌ها در سطح بالاتری قرار دارد در کمیسیون فنی و مهندسی پیگیری و مشکل آن‌ها حل‌وفصل شود.

یکی از مشکلات کارخانه فرو سیلیس همدان تأمین مواد اولیه یعنی همان زغال است به‌نحوی‌که فعالان این حوزه از شهر تبریز مواد اولیه خود را تهیه می‌کنند درحالی‌که روزانه تعداد حداقل ۳۰ کامیون بار چوب از استان خارج می‌شود.

زارعی گفت: یکی از مشکلات کارخانه فرو سیلیس همدان تأمین مواد اولیه یعنی همان زغال است به‌نحوی‌که فعالان این حوزه از شهر تبریز مواد اولیه خود را تهیه می‌کنند درحالی‌که روزانه تعداد حداقل ۳۰ کامیون بار چوب از استان خارج می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه کارخانه‌داران فرو سیلیس نیازمند زغال برای تأمین و احیاء واحد تولیدی خود هستند، گفت: روزانه چیزی حدود ۳۰ کامیون ضایعات چوب از همدان راهی کارخانه‌های تولید نئوپان و ام. دی. اف در شمال کشور می‌شود که پس از فرآوری باقیمت گزافی دوباره به چرخه تولید استان وارد می‌شوند.

تبدیل واحد تولیدی به یک انباری برای نگهداری کالاهای تجار
زارعی همچنین بابیان اینکه برخی فعالان شهرک‌های صنعتی متأسفانه از بالا به قضایا نگاه می‌کنند و به همین خاطر است که برخی پروانه واحد تولیدی را گرفته‌اند ولی عملاً واحد تولیدی راه‌اندازی نشده است و واحد تولیدی بجای تولید و فعالیت و اشتغال‌زایی، به یک انباری تجاری برای نگهداری کالاهای تجار تبدیل‌شده است، گفت: پیشنهاد می‌کنیم در اتاق بازرگانی جلسه‌ای تشکیل و موارد ذکرشده در جلسات اتاق بازرگانی اطلاع‌رسانی شود.

وی بابیان اینکه فعالان شهرک‌های صنعتی کاری را که خود به صلاح می‌داند انجام می‌دهند، اضافه کرد: کسی پیدا نشده که به اهالی فعال در شهرک‌های صنعتی اظهار کند باید به‌صورت جمعی همکاری داشته باشید و یا اینکه اطلاعاتی در اختیار آن‌ها گذاشته شود که چه‌کارهایی باید انجام شود.

وی گفت: متأسفانه این افراد در خط و خطوط چنین مسائلی نیستند فقط به فکر کسب درآمد هستند ضمن اینکه اخیراً هم کار آن‌چنان بالاگرفته که زمین‌های شهرک‌های صنعتی را به‌صورت مزایده‌ای به قیمت هر متر دو میلیون تومان برای فروش گذاشته‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان نیز پس از استماع گزارش مسئولان کمیسیون فنی و مهندسی بابیان اینکه مشکلات در حوزه فنی و مهندسی استان بسیار زیاد است، عنوان کرد: پیشنهاد اتاق بازرگانی به اعضای کمیسیون فنی و مهندسی این است که با شهرستان‌های استان ارتباط و هماهنگی داشته باشند تا مشکلات شهرستان‌های استان همدان هم مورد پایش و رصد قرار گیرد و مشخص شود با چه موانع و مشکلاتی روبرو هستند.

علی‌اصغر زبردست بابیان اینکه بهتر است از فعالان این حوزه در شهرستان‌های بزرگ استان همدان هم دعوت شود تا در جلسات کمیسیون فنی و مهندسی اتاق بازرگانی و شهرداری‌ها حضورداشته باشند تا با دسته‌بندی مشکلات، مسائل استانی لحاظ و پیگیری شود، گفت: باید روند فعالیت حوزه عمرانی استان همدان یک‌روند خوب و قابل‌قبول را طی کند.

وی اضافه کرد: کمیسیون فنی و مهندسی استان همدان با نگاهی که معاونت عمرانی استانداری دارد بر آن است که مسیر خوبی را پیش ببرد ضمن اینکه کمیسون فنی و مهندسی اتاق بازرگانی فقط درگیر مشکلات استان شده و نتوانسته مشکلات را در بیرون از استان پیگیری کند.

تاکنون به حل مشکلات حوزه عمرانی استان همدان تنها در داخل استان آن‌هم جست و گریخته پرداخته‌شده و مشکلات به بیرون و مدیریت کلان کشوری درز پیدا نکرده که برآورد شود مسئولان در حل مسائل در بیرون از استان چند مرده حلاج‌اند

زبردست گفت: تاکنون به حل مشکلات حوزه عمرانی استان همدان تنها در داخل استان آن‌هم جست و گریخته پرداخته‌شده و مشکلات به بیرون و مدیریت کلان کشوری درز پیدا نکرده که برآورد شود مسئولان در حل مسائل در بیرون از استان چند مرده حلاج‌اند.

تبدیل واحدهای تولیدی شهرک صنعتی همدان به انبار نگهداری کالا !

زبردست بابیان اینکه تغییری که در حوزه عمرانی استانداری همدان اتفاق افتاده روند خوبی است، اضافه کرد: نشانه‌های این عملکرد مثبت در حال به وقوع پیوستن است و امیدواریم در این راستا شاهد شکوفایی بیشتری باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی بابیان اینکه باید جلساتی در انجمن صدور مجوز فنی و مهندسی برگزار و نیروهای جدید معرفی شوند، اضافه کرد: به نظر می‌رسد گروه فنی و مهندسی خود را درگیر استان کرده و نتوانسته راهی برای بیرون پیدا کند اما با اوصافی که دولت سیزدهم در پیش‌گرفته و علاقه‌مند است یک سری مسائل را حل‌وفصل کند بهتر است از این فرصت در حوزه فنی و مهندسی استان نهایت استفاده به عمل آید چراکه نباید از استان‌های دیگر دورباشیم

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه با اشاره به‌ضرورت فعال کردن کمیسیون ها و انجمن‌های فنی و مهندسی عنوان کرد: انجمن‌ها باید فعال باشند تا اعضاء مسائل و مشکلات را مطرح کنند و بتوانیم در شورای گفتگوی استان مباحث مطروحه را پیگیری و به انجام برسانیم.

مطالبه گری فعالان حوزه عمرانی استان همدان مثبت ارزیابی می‌شود
زبردست با تأکید بر اینکه مطالبه گری فعالان حوزه عمرانی استان همدان مثبت ارزیابی می‌شود اما با این حجم از کارها و مشکلاتی که فراروی این حوزه وجود دارد انتظار می‌رود جلسات به‌صورت متنوع‌تری برگزار شود، گفت: حوزه عمرانی تمام رشته‌ها اعم صنعت و معدن را در خود جای‌داده و از این حیث انتظار داریم مسائل و مشکلات در کمسیون و انجمن‌ها دسته‌بندی شود.

زبردست بابیان اینکه در کمیسیون صنعت و معدن، تعداد بسیار زیادی فعال داریم که نیازمند تشکیل کمیسیون هستند اگرچه دسته‌بندی‌ها و گروه‌ها و اتحادیه‌هایی در حوزه‌های مختلف تشکیل‌شده است، گفت: باید در هر بخشی انجمن و کمیسیون مربوط به خود تشکیل شود

زبردست با یادآوری اینکه طی جلسه ای که با درودگران برگزار شد ۸۰ نفر از اتحادیه های درودگران استان همدان در جلسه حضور داشتند، اضافه کرد: در این نشست بحث چوب و مسائل و مشکلات این حوزه به شور و گفتگو گذاشته شد و قرار بر این شد انجمن درود گران استان همدان دایر شود.

وی بابیان اینکه از این دست مشاغل در بخش صنعتی و معدنی بسیار است به نحوی که نیازمند تشکیل تشکل و انجمن هستند، گفت: در حال حاضر در بخش معدن، به غیر از کارخانه های سنگ و بتن مورد دیگری را شاید نتوانید ذکر کنید در صورتی که رسته ها و گروه های شغلی بسیاری در زمینه معادن و صنعت می توانند یا همخوان و همنوا شوند و یا جداگانه مجوز جهت فعالیت در این حوزه را اخذ کنند بنابراین باید در زمینه تشکیل انجمن ها دقت نظر بیشتری اعمال و لحاظ شود تا بتوان حوزه های دیگر را هم احصاء کرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه صحبت های خود بابیان اینکه از حدود یک هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی و معدنی که در شهرک های صنعتی مستقر هستند تعداد ۱۷۰ تا ۱۸۰ واحد عضو اتاق بازرگانی استان همدان هستند، گفت: برخی فعالان صنعتی و معدنی استان همدان در خارج از استان، عضو اتاق ایران هستند که از این صنایع می توان به صنعت بافتینه، صنعت زنگ وغیره اشاهر کرده که با تهران در رابطه هستند که تلاش می کنیم این صنایع نیز به استان برگردند ولی به هرحال نیاز است که صنایع فوق ذکر را با استان همراه کنیم.

کد خبر: ۱۳۰٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha