۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۵
کشاورزان و عشایر «مورموری» در انتظار دریافت خسارت سیل
بازار گزارش می‌دهد؛

کشاورزان و عشایر «مورموری» در انتظار دریافت خسارت سیل

ایلام- کشاورزان و عشایر بخش مورموری از توابع شهرستان آبدانان بعد خسارت‌ سیلاب در انتظار حمایت‌ها و کمک‌های مسئولان برای جبران خسارت‌های خود هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: سیل هفته گذشته مورموری علاوه بر آبگرفتگی منازل مسکونی، خسارت زیادی به زیرساخت‌های عشایری و کشاورزی منطقه وارد کرده است.

کشاورزان پایین دست شهر مورموری می‌گویند سیل علاوه بر خسارت به مزارع کشاورزی، زمین‌هایی که سال‌ها بر روی آن کشاورزی کرده‌اند حالا دیگر قابل کشت هم نیستند.

علاوه بر خسارت به کشاورزان منطقه، عشایری که در حریم رودخانه‌ها بودند نیز خسارت‌های زیادی بر اثر سیلاب متحمل شده‌اند.

خسارت به کشاورزان بیشتر از سایر بخش‌ها
یکی از اهالی این منطقه مورموری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: علاوه بر اینکه بذرها در زمینه‌های کشاورزی را آب برده، زمین‌های کشاورزی نیز دچار خسارت جبران ناپذیری شده است.

رضا اسدی افزود: خسارت‌های زیادی به ایستگاههای پمپاژ، جاده‌های بین مزارع، دام و طیور کشاورزان و عشایر منطقه وارد شده است، علوفه‌های دام ی و حتی سیاه چادرها نیز بر اثر این سیل از بین رفته است.

میزان خسارت به بخش کشاورزی بالغ بر ۸ میلیارد تومان است که عمدتاً به اراضی وارد شده است، بالغ بر ۲ هزار هکتار از اراضی که در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها منطقه به طور کامل از بین رفته و حتی در آینده امکان کشت در آنها وجود ندارد

وی گفت: هزاران هکتار از اراضی کشاورزی مردم منطقه مورموری در اثر سیل نابود شده‌اند و آنچه مسلم است نبود راهکارهای پیشگیری از سیلاب و ورود آن به مزارع به درستی انجام نگرفته است.

خسارت هشت میلیارد تومانی به کشاورزی مورموری
فرماندار آبدانان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در پی وقوع سیل مورموری خساراتی به حوزه عشایری و کشاورزی منطقه وارد شده است، حدود ۲۰۰ خانوار در سطح منطقه کلات مورموری زندگی می‌کنند که بر اساس ارزیابی‌های انجام گرفته بر اثر سیلاب سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خسارت به حوزه عشایر وارد شده است.

کشاورزان و عشایر «مورموری» در انتظار دریافت خسارت سیل

یدالله حاتمی افزود: عمده این خسارت‌ها به بحث جاده‌های عشایری به میزان ۱۸۰ کیلومتر که عمدتاً به صورت شنی و خاکی بوده، وارد شده و بسیاری از نقاط هنوز قطع هستند.

وی عنوان کرد: علاوه بر این حدود ۱۰۰ راس از احشام عشایر منطقه بر اثر این سیل تلف و خسارت‌های نیز به علوفه‌های دامی وارد شده است.

فرماندار آبدانان اظهار کرد: در بحث تامین علوفه‌های دامی عشایر هنوز مشکلاتی وجود دارد که انتظار است مسئولان سازمان جهاد کشاورزی و اتحادیه‌های مرتبط تامین علوفه و مشکلات دامداران و عشایر منطقه را حل کنند.

با توجه به خسارت ۱۱۷ میلیارد تومانی به بخش‌های مختلف کشاورزی، عشایری و زیرساخت‌های منطقه مورموری، خسارت‌های وارد شده برای تعیین تکلیف به تهران ارسال شده به زودی خسارت‌ها جبران می‌شود

حاتمی بیان داشت: میزان خسارت به بخش کشاورزی بالغ بر ۸ میلیارد تومان است که عمدتاً به اراضی وارد شده است، بالغ بر ۲ هزار هکتار از اراضی که در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها منطقه به طور کامل از بین رفته و حتی در آینده امکان کشت در آنها وجود ندارد.

خسارت‌های وارد شده به مردم جبران می‌شود
استاندار ایلام نیز روز گذشته در نشست شورای اداری استان با اشاره به دیدار خود با پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان کشور، اظهار کرد: در دیدار پس از احصاء و برآورد خسارت وارده به اثاثیه و لوازم خانگی در منطقه سیل زده مورموری، قول مساعد دادند که تمام خسارت‌های وارده را پرداخت خواهند کرد.

حسن بهرام نیا در ادامه گفت: از این رو بر اساس برآوردهای اولیه میزان خسارت وارده به اثاثیه و لوازم خانگی، چهار میلیارد تومان تعیین شده بود که توسط بنیاد مستضعفان تحقق خواهد یافت.

کشاورزان و عشایر «مورموری» در انتظار دریافت خسارت سیل

وی با اشاره به خسارت ۱۱۷ میلیارد تومانی به بخش‌های مختلف کشاورزی، عشایری و زیرساخت‌های منطقه مورموری بیان کرد: خسارت‌های وارد شده برای تعیین تکلیف به تهران ارسال شده به زودی خسارت‌ها جبران می‌شود.

مسئولان جهاد کشاورزی و امور عشایر باید نسبت به برآورد خسارات وارده به کشاورزان و دامداران بخش کلات مورموری هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهند.

شغل و محل اصلی امرار معاش اکثر مردم منطقه مورموری کشاورزی و دامداری است، نیاز است مسئولان توجه ویژه ای به بخش‌های خسارت دیده در بخش مورموری داشته باشند.

کد خبر: ۱۳۰٬۸۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha