رپیترهای غیر استاندارد، عامل تداخلات فرکانسی تلفن همراه
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد

رپیترهای غیر استاندارد، عامل تداخلات فرکانسی تلفن همراه

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گفت: ۶۰ درصد تداخلات فرکانسی تلفن همراه به سبب استفاده از رپیتر (تکرارگر) غیر استاندارد در ساختمان هاست.

به گزارش بازار، صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به سوالی درباره علل افزایش کندی اینترنت و اختلالات در مکالمات در تلفن همراه به ویژه در ماههای اخیر افزود: قطعاً مصرف اینترنت بالا رفته و این واقعیتی قابل ملموس برای همگان است و توسعه متناسب با این افزایش ارتقاء پیدا نکرده است.

وی گفت: مهمترین علت این مشکلات مباحث اقتصادی است و آمارها نشان می دهد که در دو سه سال اخیر و به ویژه بعد از شیوع بیماری کرونا ما با افزایش شیب مصرف مواجه بوده ایم اما سرمایه گذاری برای توسعه به آن نسبت بالا نرفته است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، افزود: دلیل عمده، افزایش هزینه های سرمایه گذاری است چرا که تهیه برخی از این تجهیزات نیاز به ارز دارد و درآمدها هم به جهت این که تعرفه در دو سه سال اخیر افزایش نداشته بالا نرفته است و ما مثلاً شاهد دو سه برابر شدن مصرف هستیم اما درآمدها ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است و اپراتورها قطعاً به سبب محدودیتی که در سرمایه گذاری دارند نتوانسته اند آن طور که باید توسعه را انجام دهند.

عباسی شاهکوه گفت: ما در بخش تلفن همراه مشکلات دیگری هم داریم و البته هر دو هفته یک بار در جلسات با مدیران این مسائل را بررسی می کنیم و در میان این جلسات هم بحث های کارشناسی صورت می گیرد تا مشکلات را در حد توان بتوانیم رفع کنیم.

وی افزود: البته شبکه تلفن همراه همه جا مشکل ندارد و بسیاری از شهرها خوب است و بیشترین مشکلات ما در تهران است و جدای از مشکلات سرمایه گذاری ما در برخی جاهای تهران شاهدیم که اپراتورها امکان نصب بی تی اس را به علت ممانعت های مردمی ندارند و برخی جاها حتی دکل ها جمع آوری می شود که واقعاً کاری از دست ما برنمی آید.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مشکل دیگری که در شبکه تلفن همراه داریم به سبب تداخلات فرکانسی است که این مشکل در تهران هم بیشتر است و بیش از ۶۰ درصد این تداخلات به سبب استفاده از رپیترها (تکرارگرها) غیر استاندارد در ساختمان هاست و ما با وجود جدیتی که در برخورد داریم اما همچنان استفاده از این تجهیزات غیر استاندارد ادامه دارد.

عباسی شاهکوه افزود: قطعاً استفاده از این رپیترها به سبب نقاط کور است و ما حتماً از اپراتورها خواسته ایم که این نقاط کور را برطرف کنند تا ساختمان ها مجبور به استفاده از رپیترها نباشند و همین استفاده از تجهیزات غیر استاندارد موجب می شود جاهایی که حتی پوشش شبکه مناسبی هم دارند دچار اختلال شوند.

وی گفت: ما از اپراتورها خواسته ایم که در سایت شان رپیترهای استاندارد را معرفی کنند تا لااقل مردم از آنها استفاده کنند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: اپراتورهای تلفن همراه علاوه بر بی تی اس نیازمند فرکانس هم هستند که اخیراً ما فرکانسی را به آنان داده ایم که اگر تجهیزات شان را بیاورند حتماً مشکلات کم خواهد شد که یکی از اپراتورها اخیراً تجهیزاتی را وارد کرده است که امیدواریم با نصب آن تا پایان سال تأثیرات خوب آن را حداقل در تهران ببینیم.

عباسی شاهکوه گفت: البته در خصوص اختلالات تلفن همراه اخیراً مشاهده کرده ایم که مشکلاتی وجود دارد که در حال بررسی و پیگیری هستیم و قطعاً تغییراتی در اپراتورها باید اتفاق بیفتد و از نسل سه به نسل چهار اینترنت حرکت کنیم و برنامه ریزی ما این است که این جابجایی هر چه زودتر انجام شود چرا که هم اکنون بحث مکالمات تلفن روی نسل سه انجام می شود که باید این مشکل را حل کنیم.

کد خبر: ۱۳۰٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha