۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
افزایش یارانه های نقدی طرحی شکسته خورده| حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از ۱۰ درصد تورم دارد
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

افزایش یارانه های نقدی طرحی شکسته خورده| حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از ۱۰ درصد تورم دارد

حاج اسماعیلی، تحلیلگر اقتصادی گفت: در سال آینده اگر شوک خاصی به لحاظ سیاسی در عرصه اقتصاد ایجاد نکنیم همچنان با مشکلات و چالش‌های جدی رو به رو خواهیم بود.

بازار؛ گروه ایران: حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بازار، درباره مهمترین تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: خوشبختانه در روزهای اولی که زمزمه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح بود کم کم این بحث جدی گرفته می شد و شاید ما جزء اولین کسانی بودیم که اعتقاد داشتیم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم ایجاد می کند و این کار با بودجه برای عملیاتی شدن همراه شد تا اینکه بحث خیلی جدی‌تر شد و تقریبا همه گروه‌ها که هم شامل سازمان‌های تخصصی و دولتی و هم مجلس و دولت و هم نخبگان و کارشناسان بودند درگیر این بحث شدند.

وی ادامه داد: دولت و مجلس که موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند در روزهای اخیر انعطاف نشان دادند و از دفاعی که نسبت به سابق برای عدم ایجاد تورم در کشور داشتند، عقب نشینی کردند. بنابراین، مجلس، دولت، سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌ها که به نوعی همراهی سیاسی را برای تصمیم گیری در خصوص ارز ۴۲۰۰ ایجاد کرده بودند، بر این باور شدند که با این اقدام بین ۸ تا ۱۰ درصد تورم ایجاد می شود ولی اعتقاد ما براین است با حذف چنین ارزی تورم بیش از ۱۰ درصد می شود.

این تحلیلگر تصریح کرد: این نکته نیز حائز اهمیت است، دولت یک اشکال دیگری را غیر از بحث انحرافاتی که در مبدا برای ارز ۴۲۰۰ مطرح کرده، دارد؛ چون من این ارز را ندارم باید این ارز را از بازار تهیه کنم به دلیل اینکه دولت دچار کمبود ارز است و منابع درآمد ارزی برای کشور قابل قبول نیست. در عین حال مشکلات دیگری هم برای من بوجود می آید که باید سوبسید آن را پرداخت کنم و با قیمت بالاتر باید در بازار تهیه کنم. البته نه تنها ارز را ندارم که با قیمت ۴۲۰۰ حساب کنم بلکه باید در بازار آزاد با قیمتی مثل ۳۰ هزار تومان تهیه کنم. ولی واقعیت این است که همه این اقدامات چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ کمبود و حتی به لحاظ ایجاد تورم بر روی معیشت مردم به شدت زیاد تاثیر می گذارد.

حاج اسماعیلی بر این بارو است: در حال حاضر مشکل بزرگ دیگری نیز در معیشت مردم پیدا کردیم؛ برخی از مواد غذایی یا مواد اولیه مثل گندم که ما آن را از خارج تهیه می کنیم در حال حاضر با کمبود کالا مواجه هستیم که قیمت این محصولات هم به لحاظ جهانی در جریان کرونا بین ۲۰ تا ۲۸ درصد افزایش قیمت داشته است. بنابراین، واقعیت این است که مردم دچار مشکل خواهند شد چون به هر حال دولت وقتی این ارز را حذف می کند و تخصیص نمی دهد خود به خود اجازه می دهد که قیمت‌ها واقعی شود، خود به خود اجازه می دهد که هزینه تمام شده تولیدات مواد غذایی به نسبت بقیه قیمت‌ها در کشور تناسب پیدا کند.

او افزود: بنابراین، اگر حمایتی از مردم نکرده باشیم معلوم است که مردم دچار مشکل اساسی خواهند شد و توان تهیه ارزاق عمومی را به راحتی نخواهند داشت. در عین حال یک مشکل دیگر که دولت نتوانسته آن را حل کند این است که هنوز تصمیم واحدی برای حمایت مستقیم از مردم که در خصوص ارز ۴۲۰۰ داشته انجام نداده و نگفته می خواهد چکار کند. از طرفی بحث یارانه‌های نقدی و افزایش آن را مطرح می کند که کلا این طرح را شکست خورده می دانیم. به دلیل اینکه در دو دهه گذشته اگر یارانه‌ها مؤثر بود شرایط کشور و وضعیت جمعیت متوسط که الان دچار فقر شدند شکل نمی گرفت.

طرح افزایش نقدی یارانه‌ها طرح شکست خورده‌ای است که قطعا نمی تواند مؤثر واقع شود

وی تصریح کرد: به نظر من، طرح افزایش نقدی یارانه‌ها طرح شکست خورده‌ای است که قطعا نمی تواند مؤثر واقع شود. دومین موضوعی که دولت مطرح کرده، توزیع کارت الکترونیکی است. این طرح فقط در عمل نشان داده خوهد شد که آیا دولت موفق خواهد شد به صورت مستقیم از مردم حمایت می کند یا خیر؟ به دلیل اینکه ما بعد از جنگ تقریبا این طرح را در کشور اجرا نکردیم و شرایط آن زمان با الان کاملا متفاوت است و نیازهای مردم تغییر کرده است.

این تحلیلگر براین باور است: اینکه دولت بتواند کالاهای اساسی را مستقیما و با سوبسید در اختیار مردم قرار دهد و رضایت مردم و تامین نیازهای خود را بتواند برطرف کند، مواردی است که محل آزمون و خطا دارد و باید صبر کنیم و ببینیم دولت می تواند این کار را به درستی انجام دهد یا خیر؟

حذف ارز ۴۲۰۰ یک چالش جدی است و در عین حال کمبود ارز در کشور متاثر از شرایطی است که روز به روز طی شده است. متاسفانه وضعیت ارزی کشور دچار کمبود و چالش جدیدتری شده که دولت سیزدهم باید بتواند با ان بصورت اصولی برخورد کند

او اظهار کرد: به نظر من، حذف ارز ۴۲۰۰ یک چالش جدی است و در عین حال کمبود ارز در کشور متاثر از شرایطی است که روز به روز طی شده است. متاسفانه وضعیت ارزی کشور دچار کمبود و چالش جدیدتری شده که دولت سیزدهم باید بتواند با ان بصورت اصولی برخورد کند. مگر اینکه اتفاق جدیدی در خصوص بحث‌های توافق هسته‌ای که دارد دنبال می شود بیفتد که منابع ارزی کشور افزایش پیدا کند یا دولت واقعا قادر باشد بدون توافق هسته‌ای نفت و مشتقات نفتی بفروشد که این هم چون شفاف نیست و مسیرهای مطمئنی ندارد و چون تحت بازی‌های سیاسی جهانی است و بین کشورهایی هم که خرید مواد نفتی را از ایران به مقدار کم دارند با عدم پیش بینی رو به رو است. بنابراین، به نظر می آید در سال آینده اگر شوک خاصی به لحاظ سیاسی در عرصه اقتصاد ایجاد نکنیم همچنان با مشکلات و چالش‌های جدی رو به رو خواهیم بود.

حاج اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که برخی براین باور هستند اگر ارز ۴۲۰۰ حذف شود فساد از بین می رود گفت: این تحلیل ها مبنای علمی ندارد و بیشتر در حد حرف بشمار می آید. تا مادامی که ساختارهای کشور ما اصلاح نشود درگیر فساد خواهیم بود چون قبیله گرایی، قوم گرایی، سیاسی کاری، حزب گرایی و فامیل بازی و ... واژه‌هایی است که در عرصه سیاسی و فلسفه سیاسی کشور لانه کرده و به راحتی قابل زدودن نیست. تا مادامی که شرایط کشور را هم به لحاظ فعالیت‌های جریان سیاسی و اجتماعی و هم فعالیت‌های اقتصادی شفاف نکنیم، فساد همچنان وجود دارد.

کد خبر: ۱۳۰٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha