۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
تغییر آینده تجارت جهان با صنعت رمزارزها

تغییر آینده تجارت جهان با صنعت رمزارزها

پس از ابداع بانکداری الکترونیک تجارت جهانی دچار تغییر و تحولات بسیار زیادی شد.

به گزارش بازار، پس از ابداع بانکداری الکترونیک تجارت جهانی دچار تغییر و تحولات بسیار زیادی شد. دیگر نیازی به حمل چمدان‌ها و کیف‌های پر ارز اسکناس یا شمش طلا نبود. به راحتی پول بین چند بانک در نقاط مختلف جهان جابه‌جا می‌شد. بسیاری تصور می‌کردند که نظام‌های پرداختی الکترونیکی و اینترنتی، آخرین دستاورد بشر در زمینه خدمات مالی است اما به یکباره صنعت رمزارزها ظهور کرد.

پتانسیل‌های صنعت رمزارزها

اگر تا امروز فقط در مورد کلاهبرداری‌ها و نوسان‌های شدید صنعت رمزارزها شنیده‌اید، باید بدانید که اطلاعات شما از این دنیا حدود ۱ درصد است. امروزه بسیاری از فروشگاه بزرگ در کشورهای توسعه‌یافته، پذیرش ارزهای دیجیتال را به عنوان یک پول رسمی شروع کرده‌اند. بسیاری از پتانسیل‌ها، قابلیت‌ها و ابداعات جدید صنعت رمزارزها در وب‌سایت فینوتیپس به طور کامل شرح داده شده است. در ادامه به برخی از مهمترین ویژگی‌های ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

تغییر آینده تجارت جهان با صنعت رمزارزها

پرداخت آسان

همین چند روز پیش شرکت تسلا، غول خودروسازی آمریکا، از قابلیت ارائه دوج کوین (DOGE) برای پرداخت هزینه برخی محصولات این شرکت رونمایی کرد. بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصادی و فناوری اذعان دارند که تا چند دهه دیگر خبری از اسکناس، حواله‌های بانکی، دستگاه‌های عابر بانک، کارت‌خوان و ... نخواهد بود. پس از هر خرید در کمتر از یک دقیقه به کمک یک موبایل و چند کلیک ساده می‌توان رمزارزها را به حساب فروشنده واریز کرد؛ بدون آن که نگران افشای اطلاعات شخصی یا نفوذ هکرها باشید.

تنوع رمزارزها

شاید در وهله اول تصور کنید نوسان‌های شدید صنعت رمزارزها مانعی برای استفاده از آن‌ها در بسترهای پرداختی شود. توسعه‌دهندگان بلاک چین برای این موضوع نیز راهکارهایی پیدا کرده‌اند. در حال حاضر رمزارزهای بسیار مختلفی با کاربردهای متنوع در کریپتو کارنسی وجود دارد. برای مثال تتر (USDT) ارزشی معادل یک دلار دارد و این قیمت همیشه ثابت است. بنابراین بعید نیست در آینده‌ای نزدیک به جای اسکناس دلار یا حتی حواله‌های بانکی از رمزارز تتر استفاده شود.

بسیاری از کشورها رمز ارزهایی با قیمت پول ملی کشور توسعه داده‌اند تا رمزارزی مشابه تتر توسعه داده باشند. حتی رمزارزی با نام تتر گلد وجود دارد که قیمت آن‌ها همیشه برابر انس جهانی طلا است.

کارمزدهای ارزان

اگر نگران کارمزدهای پرداختی هستید باید بدانید که راهکارهای بسیار متنوعی برای این موضوع طراحی شده است. برای مثال انتقال دارایی از طریق شبکه‌های مختلف قابل انجام است. برخی از این شبکه‌ها مثل TRC ۲۰ کارمزد بسیار کمی دارد. برخی شبکه‌ها و استانداردهای دیگر نیز که برای کاربردهای سرگرمی و بخت‌آزمایی طراحی شده است، کارمزدی نزدیک به صفر دارد. از طرفی شبکه‌هایی مثل اتریوم هم در دنیای بلاک چین حضور دارند که امنیت بیشتری را در ازای کارمزد بالاتر ارائه می‌دهند. به طور کل می‌توان گفت کارمزدهای انتقال دارایی در صنعت رمزارزها بسیار کمتر از بسترهای پرداختی بین‌المللی مثل پی‌پال یا سوییفت است. برای آشنایی با انواع مختلف شبکه‌ها، استانداردها و سیستم‌های کارمزدی بلاک چین می‌توانید به وب‌سایت فینوتیپس مراجعه کرده و اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

تغییر آینده تجارت جهان با صنعت رمزارزها

گستردگی کاربردها

در ابتدا خدمات بلاک چین محدود به حوزه‌های مالی بود. رمزارزهایی مثل بیت کوین (BTC) برای پردازش تراکنش‌های مالی توسعه داده شده‌اند و برخی رمزارزها و شبکه‌های دیگر نیز برای حل مشکلات بلاک چین ایجاد شدند. برای مثال شبکه پولکادات (Polkadot) بدین منظور ایجاد شده است که بتواند پل‌های ارتباط میان بلاک چین‌های مختلف را ایجاد کند.

بلاک چین همیشه بر اصل تمرکززدایی و امنیت تاکید دارد. یعنی هیچ سازمان یا شخصی نتواند به اطلاعات هویتی افراد دسترسی داشته باشد و اصلاح یا تغییرات اطلاعات را انجام دهد. در ابتدا این ویژگی‌ها برای خدمات مالی مهم به نظر می‌رسد. سیستم‌های پرداختی از غیرمتمرکز بودن و افزایش امنیت استقبال کردند اما کمی بعد، استفاده از این ظرفیت‌ها برای سایر پلتفرم‌ها نیز گسترش یافت.

برای مثال نرم‌افزارهایی که قصد ارائه اطلاعات آب‌وهوایی به کاربران را دارند می‌توانند از سامانه‌های غیرمتمرکز برای جلوگیری از نفوذ هکرها و دست‌کاری اطلاعات استفاده کنند. بسیاری از نرم‌افزارهای خدمات‌دهنده ترجیح می‌دهند از بسترهایی برای توسعه نرم‌افزاری استفاده کنند که امنیت بیشتری داشته باشد و فرایندها به شکل خودکار انجام شود.

دنیای بلاک چین و رمزارزها پتانسیل‌های بسیار زیادی دارد و آن چه که تا امروز مشاهده شده، فقط بخش کوچکی از توانایی‌های بالقوه‌ای است که بالفعل شده است. صنعت رمزارزها علاوه بر این که می‌توانند صنایع و حوزه‌های مختلف تجارت جهانی را دگرگون کنند، بلکه قادرند تا امور روزمره انسان‌ها را نیز کنترل کنند. تمام اموری که امکان خودکار سازی و فرایند محوری داشته باشند، به وسیله بلاک چین و قراردادهای هوشمند (Smart Contract) می‌توان اجرا کرد.

چه موانعی بر سر راه صنعت رمزارزها وجود دارد؟

صحبت پیرامون مزیت‌های بلاک چین نیاز به ساعت‌ها زمان دارد اما یک مشکل بزرگ بر سر راه این فناوری وجود دارد. بسیاری از دولت‌ها و حکومت‌ها مخالف توسعه صنعت رمزارزها هستند. حتی کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا که تلاش می‌کند خود را حامی فناوری نشان دهد و در بخش‌هایی از بازار رمزارزها نفوذ کرده است، دائما در تلاش است تا کنترل این بازار را در دست گیرد.

تغییر آینده تجارت جهان با صنعت رمزارزها

نکته قابل تامل اینجاست که رمزارزها پدید آمده‌اند تا دولت‌ها و نهادهای قانونی و نظارتی را از دور خارج کنند و حریم خصوصی کاربران را حفظ کنند. دولت‌ها معتقدند این بستر می‌تواند محلی برای اعمال مجرمانه باشد. توسعه‌دهندگان بلاک چین در جواب چنین انتقاداتی جرم‌ها و اتفاقات ناگوار موجود فعلی را یادآور می‌شوند.

در حال حاضر بسترهای اینترنتی و پرداختی بانک‌ها تحت نظارت دولت‌ها است اما باز هم شاهد اعمال مجرمانه هستیم. پس مشخص است قابلیت نظارت مانع از بروز اعمال مجرمانه نمی‌شود. از طرفی دنیای بلاک چین امنیت بسیار بالایی دارد و امکان سوءاستفاده و نفوذ به فرایندها را به مجرمان نخواهد داد. همچنین در صورت استفاده مجرمان از سیستم‌های پرداختی بلاک چین برای جابه‌جایی دارایی‌ها، امکان پیگیری تراکنش از طریق دفتر کل توزیع شده میسر خواهد بود.

در حال حاضر کشمکش‌های زیادی بین دولت‌ها، شرکت‌های خصوصی، نهادهای بین‌المللی و تشکل‌های اجتماعی بر سر پذیرش صنعت رمزارزها به عنوان صنعتی رسمی وجود دارد اما به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور همه حکومت‌ها مجبور به پذیرش این تکنولوژی شوند.

وب‌سایت فینوتیپس هر روز مقالات و اخبار مختلفی را پیرامون صنعت رمزارزها و فرصت‌های درآمدزایی و سرمایه‌گذاری در کریپتو کارنسی را منتشر می‌کند که نشان‌دهنده افزایش محبوبیت بازار ارزهای دیجیتال بین اقشار مختلف است. چهره‌ها و شرکت‌های مشهور حوزه‌های مختلف، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در بازار ارزهای دیجیتال انجام داده‌اند.

به نظر می‌رسد یک باور جهانی وجود دارد که تحولات اقتصادی سال‌های آینده پیوند عمیقی با صنعت رمزارزها دارد. با ظهور کارت‌های بانکی اسکناس به پایان عمر خودش نزدیک شد و احتمالا با گسترش کیف پول‌های ارز دیجیتال، کارت‌ها بانکی باید با انسان‌ها خداحافظی کنند.

کد خبر: ۱۳۰٬۸۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha