۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۷
سازمان شانگهای با حضور روسیه و چین باعث ایجاد فضای تنفسی جدید برای اقتصاد ایران می شود
کارشناس ارشد اوراسیا:

سازمان شانگهای با حضور روسیه و چین باعث ایجاد فضای تنفسی جدید برای اقتصاد ایران می شود

کارشناس مسائل بین الملل گفت: سازمان شانگهای با حضور روسیه و چین یعنی ایجاد یک بازار مصرف ایده آل که می تواند فضای تنفسی جدیدی را برای اقتصاد کشور ایجاد کند.

به گزارش بازار، داریوش صفرنژاد کارشناس ارشد اوراسیا با اشاره به شکسته شدن تابوی عضویت ایران در سازمان شانگهای از آن به عنوان فرصتی برای باز شدن دریچه های اقتصادی به روی ایران یاد کرد و گفت: باید یک ساز و کار هوشمند و متمرکز در حوزه اجرا در داخل کشور داشته باشیم تا بتوانیم عضویت در این سازمان را به صورت عملیاتی بالفعل کنیم. اگر قرار است صادرات، تولید ملی و رونق اقتصادی داشته باشیم نیازمند یک ساختار هوشمند هستیم.

وی افزود: در کشور ۱۵ نهاد متولی امر صادرات هستند که متاسفانه همانند ۱۵ جزیره منفصل از یکدیگر عمل می کنند. تا زمانی که یک ساختار هوشمند شکل نگیرد نه تنها با سازمان شانگهای، حتی در روابط دو جانبه با کشورها از جمله روسیه نیز نمی توانیم انتظارات را برآورده کنیم.

این کارشناس ارشد اوراسیا ر مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با تاکید بر ضرورت شکل گیری یک ساختار هدفمند و هوشمند برای تجارت خارجی اظهار کرد: در وزارت خارجه معاونت دیپلماسی اقتصادی وجود دارد اما این معاونت به تنهایی کافی نیست زیرا فاقد ابزار عملیاتی لازم است. به عنوان مثال عضویت ایران در سازمان شانگهای نتیجه دیپلماسی اقتصادی است اما اگر نهادها و ساختار کلی کشور در حوزه اقتصادی به درستی عمل نکند نمی توانیم اثر مطلوب و محسوسی از عضویت در این سازمان دریافت کنیم.

صفرنژاد با بیان اینکه بهبود شرایط موجود و هوشمند کردن آن نیازمند ساختار جدید نیست، تصریح کرد: با همین وضعیت موجود و شرایط ساختاری نیز می ‌توان بهترین بهره را برد. معاونت اقتصادی وزارت خارجه باید حتماً از این وزارتخانه منفک شود و ۱۵ دستگاه دیگر در حوزه تجارت خارجی را به همراه این معاونت در یک ساختار متمرکز گرد هم آوریم تا هم امر دیپلماسی و هم امر اجرا را همزمان انجام دهند.

وی افزود: در حقیقت برنامه ریزی، هدایت و راهبری باید در یک نهاد متمرکز شود تا بتوانیم در حوزه تجارت خارجی موفق عمل کنیم زیرا صرفاً عضویت در یک سازمان به درد کشور نمی‌خورد.

این کارشناس ارشد اوراسیا از ظرفیت‌ های سازمان همکاری ‌های شانگهای گفت و عنوان کرد: جمعیت کشورهای عضو این سازمان نیمی از مردم زمین را تشکیل می دهند و این یعنی ایجاد یک بازار مصرف ایده آل که می تواند فضای تنفسی جدیدی را برای اقتصاد کشور ایجاد کند. این موضوع با توجه به حضور کشورهای چین و روسیه یک فرصت مضاعف محسوب می شود و از این جهت سفر رئیس جمهور به روسیه اهمیت دو چندانی پیدا می کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با دشمنی های زیادی از سوی چند ابر قدرت غربی روبرو است، گفت: آن ها دائماً در طول ۴۳ سال گذشته هزینه کرده ‌اند تا نظام جمهوری اسلامی ایران را ساقط کنند. اما از سوی دیگر کشورهای شرقی به خصوص شرق آسیا حضور دارند که نه تنها خواستار نابودی نظام نیستند بلکه در چارچوب منافع مشترک پیمان های اقتصادی و راهبردی امضا می‌ کنند. هر عقل سلیمی بدون تردید خواهان ارتباط با چنین کشورهایی است.

کد خبر: ۱۳۰٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha